Hälsokontroll

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
SSK

Hälsokontroll

Inlägg av SSK » 1/7 2007 0:33

Jag ser i många rekryteringsannonser att för att arbeta inom ambulanssjukvården krävs "godkänd hälsokontroll". Vilka diagnoser omöjliggör tjänstgöring inom ambulansen?

Kan ju förstå ryggproblem, knäproblem och dylikt. Men Insulinbehandlad diabetes, epilepsi, astma?? Är det någon som känner till något om detta?

De som redan arbetar, är alla kärnfriska? Vet att en del landsting har infört obligatoriska hälsokontroller. Vet ni om någon blivit omplacerad mot sin vilja pga sin hälsa?

Eller är det ett sätt att sålla bort presumtiva begagnare av sjukfrånvaro? Människor i allmänhet (sjukvårdspersonal i synnerhet) borde väl känna sina egna begränsningar??!

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 1/7 2007 18:24

Kan tänka mig i fallet med diabetes och ep, så ska man ha kommit så långt att man känner sin sjukdom och är så pass stabil med eventuell medicinering att man kan börja arbeta.

Har hört någon stans att en person med ny debuterad diabetes skall inte jobba på ett jobb som ambulansen före sex månader efter sin diabetes debut.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/7 2007 21:51

Det handlar inte om att pissa i en burk och under förevändning hälsokontroll bli testad för de vanliga narkotikapreparaten?

SSK

Inlägg av SSK » 4/7 2007 16:44

Har arbetsgivaren rätt att omplacera folk pga hälsoskäl om personen i fråga anser sig kapabel att utföra sitt arbete till belåtenhet?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Hälsokontroll

Inlägg av AMBASS » 4/7 2007 19:33

SSK skrev:Jag ser i många rekryteringsannonser att för att arbeta inom ambulanssjukvården krävs "godkänd hälsokontroll". Vilka diagnoser omöjliggör tjänstgöring inom ambulansen?

Kan ju förstå ryggproblem, knäproblem och dylikt. Men Insulinbehandlad diabetes, epilepsi, astma?? Är det någon som känner till något om detta?

De som redan arbetar, är alla kärnfriska? Vet att en del landsting har infört obligatoriska hälsokontroller. Vet ni om någon blivit omplacerad mot sin vilja pga sin hälsa?

Eller är det ett sätt att sålla bort presumtiva begagnare av sjukfrånvaro? Människor i allmänhet (sjukvårdspersonal i synnerhet) borde väl känna sina egna begränsningar??!
Cheers SSK!

Det stämmer att vi titt som tätt kan se rekryteringsannonser där man stipulerar upp "krav" för att få arbeta inom ambulanssjukvården. De hälsokrav huvudmannen (ofta landstinget) ställer är i regel att du ska inneha ett gott allmäntillstånd. De kontakter jag personligen haft med individer som har dignos diabetes, epilepsi eller astma brukar bedömas efter intervaller av sjukdomen och dess omfattning. Som du vet finns vissa sjukdomar som hindrar individen att ta vissa yrken och en grav form av ovan angivna sjukdom skulle helt klart kunna exkludera en sökande från processen. Tyvärr så är det idag förhållandevis svårt att omplacera individer med sviktande hälsa. Av detta skäl hör jag till dem som vill att en anställning vid ambulansen ska vara kopplad till en årlig större test. Detta skulle troligen sporra medarbetare att hålla sig i ordentlig form samt därtill leda till en ökad yrkesstolthet. Jag anser att fysiska krav i nivå med räddningstjänsten (brandman) bör råda.

Sjukfrånvaro är aldrig en guldgruva för arbetsgivaren och finns sådan historik är det tyvärr så att en annan sökande får bättre poäng i anställningsprocessen. Jag har själv vid ett antal tillfällen fått visa upp status från Försäkringskassan och dess motsvarighet i UK. Detta ska man som arbetstagare vara medveten om.

LYCKA TILL!!!
Blood Will Tell

Skriv svar