Överfallen/hotad på jobbet?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

PainKiller

Inlägg av PainKiller » 5/3 2008 15:07

[quote="Lipton"]Om en sjuksköterska blir slagen av en patient räknas det som våld mot tjänsteman och arbetsgivaren är skyldig att polisanmäla och driva frågan vidare quote]

Lipton! Har du verkligen på fötterna då du säger att ambulanspersonal åtnjuter tjänstemans skydd om de är sjuksköterska? På grund av att de är juridiska i sin yrkesfunktion eller vad? Kan du hänvisa till någon lagparagraf? Är nyfiken på om detta verkligen stämmer.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 5/3 2008 20:46

Tycker att det verkar vara lite godtyckligt det där. Har själv ganska nyligen varit utsatt för misshandel tillsammans med mig kollega, vi är båda syrror.
I brottsrubriceringen stod det misshandel, inte våld mot tjänsteman.
vid detta tillfället misshandlades även en polis och där var det våld mot tjänsteman som gällde.

En del säger att vi räknas som tjänstemän, men rättsystemet säger tydligen nåt annat.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 6/3 2008 6:58

Isidor skrev:Tycker att det verkar vara lite godtyckligt det där. Har själv ganska nyligen varit utsatt för misshandel tillsammans med mig kollega, vi är båda syrror.
I brottsrubriceringen stod det misshandel, inte våld mot tjänsteman.
vid detta tillfället misshandlades även en polis och där var det våld mot tjänsteman som gällde.

En del säger att vi räknas som tjänstemän, men rättsystemet säger tydligen nåt annat.
Misshandel är en grövre anklagelse än våld mot tjänsteman.
Det anses som ett grövre brott.
Troligen därför som det stod så som rubricering.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/3 2008 21:06

PainKiller: Tyvärr. Jag har egentligen ingen aning om detta, det är bara något jag hört någon gång och fått för mig att det är så. På senare tid har jag dock fått så mycket emotkäftning när jag uttalat detta så jag börjar fundera över om jag har fel...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/3 2008 13:30

Killeisthlm skrev:
Isidor skrev:Tycker att det verkar vara lite godtyckligt det där. Har själv ganska nyligen varit utsatt för misshandel tillsammans med mig kollega, vi är båda syrror.
I brottsrubriceringen stod det misshandel, inte våld mot tjänsteman.
vid detta tillfället misshandlades även en polis och där var det våld mot tjänsteman som gällde.

En del säger att vi räknas som tjänstemän, men rättsystemet säger tydligen nåt annat.
Misshandel är en grövre anklagelse än våld mot tjänsteman.
Det anses som ett grövre brott.
Troligen därför som det stod så som rubricering.
Så att en polis blir knockad och bryter näsan, skulle anses som ett mer ringa brott än att får ett par blåmärken?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 10/3 2008 7:13

Isidor skrev:
Killeisthlm skrev:
Isidor skrev:Tycker att det verkar vara lite godtyckligt det där. Har själv ganska nyligen varit utsatt för misshandel tillsammans med mig kollega, vi är båda syrror.
I brottsrubriceringen stod det misshandel, inte våld mot tjänsteman.
vid detta tillfället misshandlades även en polis och där var det våld mot tjänsteman som gällde.

En del säger att vi räknas som tjänstemän, men rättsystemet säger tydligen nåt annat.
Misshandel är en grövre anklagelse än våld mot tjänsteman.
Det anses som ett grövre brott.
Troligen därför som det stod så som rubricering.
Så att en polis blir knockad och bryter näsan, skulle anses som ett mer ringa brott än att får ett par blåmärken?
Nu vet jag inte riktigt hur du menar.
Men misshandel är inte ett mer ringa brott än våld mot tjänsteman. Tvärtom.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Överfallen/hotad på jobbet?

Inlägg av AMBASS » 10/3 2008 12:16

Sorken skrev:Hej allihop!
Är en kille som brinner för akutsjukvården och snart börjar studier på att bli verklighet!
Kom att tänka en fråga som det kanske inte pratas så mycket om,
men är dock väl så viktig!!

Hur ser det ut ute i landet? Jag funderar på ambulansare som kanske blivit hotade av patienter eller anhöriga. Jag är själv adopterad och har mörk hy, funderat på hur det kanske skulle kunna gå om "min" ambulans skulle komma ut till en trafikolycka eller till ett hem och skall behandla/vårda en rasist/nasist.

Vad händer då?

Finns det någon som vart med om något liknande eller någon som vet att det hänt?

MVH Erik
Hej Erik!

I Sverige är det få landsting eller ambulansbolag som testar av sin personal i fråga om tidigare fängelsestraff mm. Detta tillsammans med en rad andra faktorer gör att riskerna för att extremgrupper tar sig in inte går att utesluta. Inom ambulanssjukvården hittar vi personer dömda för rattfylla, misshandel, våldtäkt, rån, narkotikabrott osv. Här kan ju även finnas personer som blivit dömda för hatbrott. Sedan har vi alla de personer som inte är lagförda, men som är medlemmar eller delar vissa organisationers ideolgi - nazister och kommunister m. fl.

Din fråga är intressant då det händer att vissa personer vägrar att bli vårdade av ett viss kön eller av en viss hudfärg. Patienten har här en given rätt att tacka nej till vård. Jag tror dock att det vid skarpa fall är helt ovidkommande vilken ras man har sitt ursprung ifrån. Då är det bara en sak som gäller - ATT ÖVERLEVA -. Jag har träffat alla typer av "tuffingar" och "rasvurmare" som när det kommer till kritan också fäller tårar och blöder. Likheterna i överlevnadsinstinkten är slående.

En bra fråga...

(AMBASS)
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/3 2008 19:37

Jag menar att rubriceringen misshandel (blåmärken) som gällde oss skulle anses som grövre än våld mot tjänsteman (bruten näsa) som gällde polisen??

Rxl

Inlägg av Rxl » 1/6 2008 23:15

Killeisthlm skrev:
Isidor skrev:
Killeisthlm skrev: Misshandel är en grövre anklagelse än våld mot tjänsteman.
Det anses som ett grövre brott.
Troligen därför som det stod så som rubricering.
Så att en polis blir knockad och bryter näsan, skulle anses som ett mer ringa brott än att får ett par blåmärken?
Nu vet jag inte riktigt hur du menar.
Men misshandel är inte ett mer ringa brott än våld mot tjänsteman. Tvärtom.
Där måste jag säga att du har fel.
Personer som jobbar inom ett utsatt yrke får vanligtvis förstärkt tjänstemannaskydd. Detta inkluderar b la poliser, ordningsvakter och taxichaufförer.

De som utövar hot eller våld mot en tjänsteman döms då för "våld mot tjänsteman" där straffet är högre än vad misshandel är.
Lagen säger:

1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit.

Lagen för Misshandel:

Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

Det finns även en lag för Grov misshandel där straffet är hårdare än våld mot tjänsteman:

Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grov misshandel dömas till fängelse, lägst ett och högst tio år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2).

Skriv svar