Bilbälte till små barn

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Bilbälte till små barn

Inlägg av ambus » 5/11 2004 22:06

Hur gör man i ambulansen med små barn (ej endast spädbarn)när man å ena sidan måste spänna fast dem för trafiksäkerhet och å andra sidan ej vill sära mamman eller pappan från det drabbade barnet, utan att man vill hålla om barnet för trygghetens och lugnandets skull?Översikt på barnets status? Olika former av allvarlighetsgrad, finns det DÅ någon skillnad??

Det finns säkert många idéer/rutiner, men hur är det egentligen med dessa idéer/rutiner? Är dom säkra/tillförlitliga? Finns en omtanke om barnets behov av extra mycket närhet av föräldern i den situationen?Måste man "sälja säkerhet före närhet" eller kan det kombineras?

En underfråga: Bilbälten för oss som vårdar, och kör dem som vårdar... vissa påstår att man kan "nå allt" fastspänd och ha allt planerat etc.- har ännu ej sett en sådan ambulans. Finns den?Idéer?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 6/11 2004 1:33

Med bra planering av utrustningen kan man nå nästan allt man behöver då man sitter fastspänd i ambulansen. Med storbilsambulans går det självklart inte lika bra. Ett annat problem som försvårar är korta personer. Man bör ha långa armar då man jobbar i en ambulans.....

Jag tror att det till stor del är en vanesak att vara fastspänd i ambulansen. I våra småbilsambulanser når jag allt utom den fasta sugen och Medimixen då jag är fastspänd.

Anonymous

Tag fram all kreativitet

Inlägg av Anonymous » 6/11 2004 7:27

Så bra att bältes-frågan kommer upp igen. Det har den gjort med jämna mellanrum i minst 20 - 30 år. Och ingen har löst problemet. Trots att det finns så många kreativa personer med goda idéer i våra led!

Alldeles groteskt blir det, som har påtalats tidigare i debatten, när vi tar hand om barn som just har överlevt en trafikolycka tack vare bälte eller stol. Och så lastar vi dem obältade i ambulansen....

I våras ansökte vi om FoU-pengar från Vägverket för att lösa detta tillsammans med VTI. Men vi fick avslag på vår ansökan....

Kom igen alla, med nya friska utvecklingsidéer!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 6/11 2004 8:16

Läs en intressant artikel på bilbarnsstol och ALLFA-båren i Samverkan 112 med titel "Barnen åker säkert med Pärs lösning", www.s112.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/11 2004 16:00

prehospital skrev:Läs en intressant artikel på bilbarnsstol och ALLFA-båren i Samverkan 112 med titel "Barnen åker säkert med Pärs lösning", www.s112.se
skulle nästan vara lag på att alla ambulanser är utrustade med Pär Anderssons barnstol. Vem kan leva med att ett barn har skadats i din ambulans p.g.a. att det inte varit riktigt fast spännt.

Skriv svar