Längden betydelse??

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Längden betydelse??

Inlägg av ohlstedt » 31/12 2007 17:34

Vet inte om min fundering passar in under etiska dileman men men

Läste Falck's platsanonns till danmark. behörighetskraven är bl.a. att man ska vara 170-190 cm lång. tyckte de lät konskigt, varför skulle en person som är 195 cm eller 165 cm inte plattsa innom ambulans yrket??

Några sådana krav finns väll inte i Sverige hoppas jag eller är det någon som vet något om det?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 31/12 2007 19:20

Låter väldigt konstigt.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 31/12 2007 19:51

Tidsbrist att ställa om förarsätet vid utryckning? Problem med bårbärandet? Vad syftar dom på?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 24/1 2008 23:02

Platsbrist i förarhytten på nya mercorna. Räcker att vara 175 för att slå i huvudet. :wink:

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 25/1 2008 3:04

Har sett att denna annons hänger på vår anslagstavla också. Det är fullständigt logiskt att de inte anställer längre personer än 190.

för det första, blir det dyrare med kläder, eftersom personerna som är 190+ är väldigt få, i alla fall där jag jobbar. Det leder till att företaget måste köpa in kläder som de inte kan låta stackars vikarier ärva sen då de inte passar någon. När jag började för styvt 5 år sen, gick jag första året i ett par begagnade skor innan jag fick egna.

För det andra, så får man inte plats i de nya polska folkvagnarna eftersom de på de senast levererade, glömde flytta bak väggen mellan förar- och vårdarhytt. >180cm leder till att man sitter med knäna mot instrumentbrädan.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 25/1 2008 8:53

Men va sjukt!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 25/1 2008 9:33

Isidor skrev:Har sett att denna annons hänger på vår anslagstavla också. Det är fullständigt logiskt att de inte anställer längre personer än 190.

för det första, blir det dyrare med kläder, eftersom personerna som är 190+ är väldigt få, i alla fall där jag jobbar. Det leder till att företaget måste köpa in kläder som de inte kan låta stackars vikarier ärva sen då de inte passar någon. När jag började för styvt 5 år sen, gick jag första året i ett par begagnade skor innan jag fick egna.
Jag kan förstå kläderna, men skorna? Rekommendationer för arbetsskor är för det första att de ska vara personliga eftersom alla sliter dem olika, sedan ska de även bytas ut, helst en gång i halvåret eftersom längre tid kan skapa ett sådant slitage att det orsakar snedbelastning som kan orsaka ryggsmärtor mm. I ambulanssjukvården kan man kanske förlänga bytesintervallet då skorna inte används i lika stor utsträckning eftersom man (åtminstone jag) har andra skor inomhus.
Isidor skrev: För det andra, så får man inte plats i de nya polska folkvagnarna eftersom de på de senast levererade, glömde flytta bak väggen mellan förar- och vårdarhytt. >180cm leder till att man sitter med knäna mot instrumentbrädan.
Jo tack, och det är inte de enda bilarna man inte får plats i. De enda bilar jag kan sitta någorlunda bekvämt i E-klassen, chevorna och de gamla vw-bussarna. Och då är jag 181 cm.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 25/1 2008 15:01

Nej inte ska man behöva gå i samma skor i åratal. Men så är det ju.

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 25/1 2008 15:34

Isidor skrev:Har sett att denna annons hänger på vår anslagstavla också. Det är fullständigt logiskt att de inte anställer längre personer än 190.

för det första, blir det dyrare med kläder, eftersom personerna som är 190+ är väldigt få, i alla fall där jag jobbar. Det leder till att företaget måste köpa in kläder som de inte kan låta stackars vikarier ärva sen då de inte passar någon. När jag började för styvt 5 år sen, gick jag första året i ett par begagnade skor innan jag fick egna.

För det andra, så får man inte plats i de nya polska folkvagnarna eftersom de på de senast levererade, glömde flytta bak väggen mellan förar- och vårdarhytt. >180cm leder till att man sitter med knäna mot instrumentbrädan.
Vilken diskriminering!!!
Ok, jag köper att det kanske inte är så passande om en som är 165 och en som är 195 jobbar ihop då det troligtvis blir problem med bårbärandet. men att inte anställa en person för att man blir tvungen att köpa in nya kläder och skor tycker jag är helt sjukt!!
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/1 2008 14:52

Ta nu inte allt det jag sa på blodigt allvar... det var lite ironi i det hela. Men med tanke på deras syn på vad man ska lägga pengar på, börjar man ju undra.

Skriv svar