Ambulanspersonal stannar på land

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Pejlaren

Ambulanspersonal stannar på land

Inlägg av Pejlaren » 9/2 2008 0:03

I den aktuella serien Kustbevakarna som visas i kanal 5, kan man i senaste avsnittet (3) se hur ambulanspersonalen i A-943 helt sonika vägrar att följa med KBV ut till patienten.

Vad är detta för trams egentligen? Även om amb-personal inte har någon juridisk skylldighet att åka med, så tycker man i alla fall att det finns en moralisk skylldighet när man valt ett jobb som innebär att rädda någon annans liv.

Nu är detta fenomen ganska ovanligt får man hoppas?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 9/2 2008 0:44

Jag såg inte programmet, men tycker rent generellt att det var ett smart val av ambulanspersonelen.

Ska de ut på sjön ska de vara utbildade och ha rätt klädsel. (och dessutom mer betalt, men det är en annan fråga). I skåne finns det 3 eller 4 ambulansstationer där personalen har SITS-kompetens (SITS=Sjukvårds Insatts Till Sjöss) Händer det något på sjön larmas närmsta SITS-station och de åker med sjöräddningen eller kustbevakningen.

Och angående moralisk skyldighet, så har åtminstånde jag moralisk skyldighet som är långt mycket större gent emot min familj att efter varje arbetspass komma hem.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

AuF

Inlägg av AuF » 9/2 2008 1:05

Så du tror de är så mycket farligare att ge dig ut med kustbevakningen än att åka runt i bilen ? Troligvis inte... Kan dock hålla med dig om att utbildning alltid bra... Men klart * man hade hjälp till.

AuF

Inlägg av AuF » 9/2 2008 1:06

.

D_skalis
Inlägg: 34
Blev medlem: 18/12 2007 10:11
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av D_skalis » 9/2 2008 1:11

Det är väll ganska så lika stor risk att åka med kbv i båten som att köra över hastighetsbegränsningarna med ambulansen!

Var dör det flest på grund av olyckor i biltrafiken eller på sjön?

Vad består den här SITS utbildningen utav?

/David

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 9/2 2008 3:09

Det är precis som ambulasngrabbarna säger på tv... Det är ett riskmoment att ge sig ut på sjön! Dessutom ska de, vad de vet, stabilisera en som har slagits medvetslös på en båt. Detta kräver inte bara ett visst kunnande, utan även viss utrustning.
Precis som Peder säger, handlar det om SITS.
Jag har själv mycket stor sjövana, men de hade allt fått plocka iland den skadade. Jag har varken betalt eller rätt personlig utrustning för SITS.

SITS handlar inte bara om utbildning! Det handlar även om att vara utrustad för uppdrag till sjöss.
Folk skadar sig inte bara på sommaren när det är 20 grader i vattnet. Plötsligt kommer vi in på en fråga som var väldigt het för ett halvår sedan! Ska man rädda någon i vattnet som ambulanspersonal! Är det värt risken att själv dratta i?
Risken att hamna i vattnet är ganska stor när man ska klättrar på båtar i rörelse, och om man trillar i, gäller det att ha rätt utrustning, såsom överlevnadsdräkt mm... Detta ingår i SITS!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 9/2 2008 3:11

En liten fråga... hade ni klättrat upp för ett berg eller gått in i en rökfylld byggnad utan rätt utbildning och utrustning för att hjälpa någon?

D_skalis
Inlägg: 34
Blev medlem: 18/12 2007 10:11
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av D_skalis » 9/2 2008 10:06

Isidor skrev:En liten fråga... hade ni klättrat upp för ett berg eller gått in i en rökfylld byggnad utan rätt utbildning och utrustning för att hjälpa någon?
Nej det hade man väll kanske inte gjort. Men då får man väll se till så ambulanspersonalen har rätt utbildning och utrustning

/David

Pejlaren

Inlägg av Pejlaren » 9/2 2008 13:36

Jag måste säga att jag tycker argumenatationen om kläder, utbildning m.m. är smått löjlig.

Beträffande kläder så var det sommar, amb-personal var klädda i t-shirt och byxor, precis som kbv:s personal. Hade det varit mitt i vintern, snöstrom i 50 sekundmeter då hade jag förstått argumentationen, men man måste ju kunna göra en snabb-bedömning i varje fall.

Ni kan kräla er in i ett fordonsvrak för att göra bedömingar om RTJ ska klippa sönder bilen eller inte, och ni kan fixera stödkrage, ge smärtstillande, plåstra om m.m. i de mest märkliga utrymmen.
Ni kan alltså i praktiken bestämma att RTJ ska klippa sönder en bil, bara för att patienten klagar på nacksmärtor. (jag föringar inte detta) Men en patient ute i sthlms skärgård, behöver ingen bedömning alls utan kan tydligen hanteras av kbv? Jag kan förstå att ni kräver specifik utbildning om det vore långt ut till havs, med meterstora vågor.

Sjukvagnen som fick larmet måste ju redan då, av SOSAB ha fått reda på att de skulle ut och åka båt. Varför avsäger sig inte den ambulansen jobbet då? Då hade sosab kunnat skickat ambulanspersonal med lite pondus istället för dessa två mesproppar som inte vågar åka båt. Smått isonsikt säger ambulans-killen - "Vart har ni patientien?" Som om han inte visste vad som stod på...

Snacka om det gick tid til spillo helt i onödan, hade ju varit bättre att kbv åkt ut till patienten direkt i så fall.

D_skalis
Inlägg: 34
Blev medlem: 18/12 2007 10:11
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av D_skalis » 9/2 2008 13:47

Pejlaren skrev:Jag måste säga att jag tycker argumenatationen om kläder, utbildning m.m. är smått löjlig.

Beträffande kläder så var det sommar, amb-personal var klädda i t-shirt och byxor, precis som kbv:s personal. Hade det varit mitt i vintern, snöstrom i 50 sekundmeter då hade jag förstått argumentationen, men man måste ju kunna göra en snabb-bedömning i varje fall.

Ni kan kräla er in i ett fordonsvrak för att göra bedömingar om RTJ ska klippa sönder bilen eller inte, och ni kan fixera stödkrage, ge smärtstillande, plåstra om m.m. i de mest märkliga utrymmen.
Ni kan alltså i praktiken bestämma att RTJ ska klippa sönder en bil, bara för att patienten klagar på nacksmärtor. (jag föringar inte detta) Men en patient ute i sthlms skärgård, behöver ingen bedömning alls utan kan tydligen hanteras av kbv? Jag kan förstå att ni kräver specifik utbildning om det vore långt ut till havs, med meterstora vågor.

Sjukvagnen som fick larmet måste ju redan då, av SOSAB ha fått reda på att de skulle ut och åka båt. Varför avsäger sig inte den ambulansen jobbet då? Då hade sosab kunnat skickat ambulanspersonal med lite pondus istället för dessa två mesproppar som inte vågar åka båt. Smått isonsikt säger ambulans-killen - "Vart har ni patientien?" Som om han inte visste vad som stod på...

Snacka om det gick tid til spillo helt i onödan, hade ju varit bättre att kbv åkt ut till patienten direkt i så fall.

Håller med dig fullt ut.
Så som jag uppfattade programmet så sa mrcc till kbv att ambulanspersonalen skulle hämtas och det hade även sos sagt till mrcc.
Därmed så borde sos sagt ambulansen att det var båttransport som gällde

/David

D_skalis
Inlägg: 34
Blev medlem: 18/12 2007 10:11
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av D_skalis » 9/2 2008 13:48

Pejlaren skrev:Jag måste säga att jag tycker argumenatationen om kläder, utbildning m.m. är smått löjlig.

Beträffande kläder så var det sommar, amb-personal var klädda i t-shirt och byxor, precis som kbv:s personal. Hade det varit mitt i vintern, snöstrom i 50 sekundmeter då hade jag förstått argumentationen, men man måste ju kunna göra en snabb-bedömning i varje fall.

Ni kan kräla er in i ett fordonsvrak för att göra bedömingar om RTJ ska klippa sönder bilen eller inte, och ni kan fixera stödkrage, ge smärtstillande, plåstra om m.m. i de mest märkliga utrymmen.
Ni kan alltså i praktiken bestämma att RTJ ska klippa sönder en bil, bara för att patienten klagar på nacksmärtor. (jag föringar inte detta) Men en patient ute i sthlms skärgård, behöver ingen bedömning alls utan kan tydligen hanteras av kbv? Jag kan förstå att ni kräver specifik utbildning om det vore långt ut till havs, med meterstora vågor.

Sjukvagnen som fick larmet måste ju redan då, av SOSAB ha fått reda på att de skulle ut och åka båt. Varför avsäger sig inte den ambulansen jobbet då? Då hade sosab kunnat skickat ambulanspersonal med lite pondus istället för dessa två mesproppar som inte vågar åka båt. Smått isonsikt säger ambulans-killen - "Vart har ni patientien?" Som om han inte visste vad som stod på...

Snacka om det gick tid til spillo helt i onödan, hade ju varit bättre att kbv åkt ut till patienten direkt i så fall.

Håller med dig fullt ut.
Så som jag uppfattade programmet så sa mrcc till kbv att ambulanspersonalen skulle hämtas och det hade även sos sagt till mrcc.
Därmed så borde sos sagt till ambulansen att det var båttransport som gällde

/David

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 9/2 2008 14:17

Har diskuterat detta om att gå med kbv/ssrs/sar om de önskar detta. Det enkla svaret är att arbetsgivarens försäkring täcker inte inom detta område om du inte har adekvat utb och tillläg i försäkringen. Alltså om det händer dig något om du åker med så får du inget ut på försäkringen.
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 9/2 2008 18:35

Man kan tycka att det är en bagatell detta, men har man inte SITS-utbildningen, ska man inte ut på sjön.

Att dra jämförelse till att vi går in i krockade bilar mm håller inte. Detta är situationer och miljöer vi ÄR utbildade att arbeta i och vi har utrustning till det.

SSKHGB

Inlägg av SSKHGB » 9/2 2008 23:25

Om ambulanspersonalen skulle sjösätta en båt och själva ta sig ut och rädda någon i hårt väder kan jag förstå resonemanget. Att hänga med KBV och göra en medicinsk bedömning kan väl inte vara så märkvärdigt. Jag antar att befälhavaren på KBV-fartyget ansvarar för säkerheten för samtliga ombord och att de inte skulle utsätta någon för risker.

Pinsamt agerande av ambulanspersonalen tycker jag! De var ju mest till besvär med dessa diskussioner. De berättade att de diskuterat frågan på väg ut till bryggan så de borde ju kunnat meddela KBV att de inte skulle hänga med ut. På så vis hade de kunnat spara lite tid. Som sagt, pinsamt!

Ps. Vem vill missa chansen att åka med en så fin båt...? :wink:

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 10/2 2008 8:54

Kan man gämföra situationen med om man som amb. personal ska gå in i en lägenhet där någon har blivit knivskuren och gärningsmannen är kvar i lägenheten innan polisen har säkrat plattsen?

Eller gå in i en buss med skadade personer medan bussen håller på och välta, och rtj inte har hunnit säkra bussen?

allt handlar ju om att sätta amb. personalens säkerhet i första rummet!

Amb. personalens lön är inte adekvat för att riskera livet på jobbet :)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar