Ambulanspersonal stannar på land

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Vader

Inlägg av Vader » 29/9 2008 15:34

Ja, klippet framställer ju inte inblandad ambulanspersonal i någon bra dager direkt. En del rätt friska kommentarer till klippet kan läsas under..
Men ändå märkligt, det verkar ju inte finnas någon uttalad policy om vad som gäller här, iallafall ingen som är förankrad hos ambulanspersonalen.
I inslaget framgick ju tydligt att andra ambulansbesättningar från Stockholm tagit med sig utrustning och följt med ut...
Men den här besättningen från 943 gjorde en annan prioritering och valde att stanna i land.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 1/10 2008 20:40

Jag anser inte att de gör fel. De hävdar sin egen säkerhet först och att de inte har utrustning för att vistas på havet. Om deras kollegor gör på annat sätt, får väl stå för dem. Tror inte att man varit lika positiv till det om de drattat i.

vad gäller kommentarerna på youtube... patetiskt!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/10 2008 11:43

Isidor skrev:Jag anser inte att de gör fel. De hävdar sin egen säkerhet först och att de inte har utrustning för att vistas på havet. Om deras kollegor gör på annat sätt, får väl stå för dem. Tror inte att man varit lika positiv till det om de drattat i.

vad gäller kommentarerna på youtube... patetiskt!
SKÄRPNING!

Vi har medvetet om ambulansarbetets utmaningar valt att tjäna det allmänna och då ligger det i skattebetalarnas intresse att vi har basala kunskaper för att kunna utföra vårt jobb. En människa är i nöd och behov av räddning och medicinsk personal och personal underlåter sig att inte utföra sitt jobb.

Naturligtvis måste vi en gång för alla se till att ställa betydligt högre krav på personal inom den viktiga prehospitala sjukvården. Återkommande fystester med inslag av sjukvårdstester. Inför obligatoriska återkommande rikstester med simning och livräddning.

I detta fall hade KBV också flytvästar mm. Hela denna sörja med icke simkunniga och svaga människor som söker sig till ett så viktigt arbete som ambulansarbetet är är inget annat än ett tecken på allvarliga problem. Det finns tyvärr flera landsting som fullkomligt skiter i de mest grundläggande kraven. Det är också märkligt att det finns personer som tar tjänst utan att ha förutsättningar att klara den mest grundläggande uppgiften. Jag mår illa när jag ser dylika utspel och personer som försvarar underlåtenhet.

Självklart ska personal inom akutorganisationerna klara av att jobba vid och i vatten. Lika självklart som samtliga kollegor borde vakta över sin fysik. För mig är det inte heller okej att se otränade kollegor som sätter sig i ett rullande akutrum. Vilken naiv världsbild har dessa personer?

(AMBASS)
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 2/10 2008 15:57

Helt fantastiskt vilken inställning folk har. Är väl inte mer än att hoppa i båt j.veln och hjälpa till. Inte så att du behöver vara kustjägare för de. Känner man sig så osäker i sin fysiska förmåga så får man väl skaffa sig ett annan jobb. I

Skulle inte sagt något om vi snackade om 45 sekundmeter och dom skulle ut plaska med en eka. Men nu var de bra väder, utbildad personal pp, stabil båt osv

Behöver ju inte alltid vara så dramatiskt. Våra kuststationer är ute med kustbevakning eller SSRI flertalet gånger per år. Är äldrig någon problem...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/10 2008 21:00

Jag försvarar inte folk som inte gör sitt jobb. MEN! jag vet inte vilka regler de har i sthlm vad gäller att fara ut på havet för att plocka iland folk från en segelbåt. Jag vet däremot att vi INTE får det.

Och AMBASS... det är ju så man tror du har hack i skivan. Allt detta tjat om årliga tester hit och dit. Det är väl ändå inte det som är frågan här. Det handlar om att personalen sätter sin egen säkerhet först, det måste man väl ändå respektera!
ingen ifrågasätter väl ambulanspersonalen som inte springer in i den brinnande villan för att hämta ut en rök- och brännskadad person.
Kallt vatten, rök och eld är ingen bra miljö för oss. Men visst... en halvtimme på löpbandet 2 ggr i veckan så klarar man vad som helst. Eller ??

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/10 2008 23:58

Isidor skrev:Jag försvarar inte folk som inte gör sitt jobb. MEN! jag vet inte vilka regler de har i sthlm vad gäller att fara ut på havet för att plocka iland folk från en segelbåt. Jag vet däremot att vi INTE får det.

Och AMBASS... det är ju så man tror du har hack i skivan. Allt detta tjat om årliga tester hit och dit. Det är väl ändå inte det som är frågan här. Det handlar om att personalen sätter sin egen säkerhet först, det måste man väl ändå respektera!
ingen ifrågasätter väl ambulanspersonalen som inte springer in i den brinnande villan för att hämta ut en rök- och brännskadad person.
Kallt vatten, rök och eld är ingen bra miljö för oss. Men visst... en halvtimme på löpbandet 2 ggr i veckan så klarar man vad som helst. Eller ??
Hej Isidor!

Till att börja med skulle ett gott råd till dig och andra som inbillar sig att ni inte får undsätta människor i nöd vara att låta sunt förnuft råda. Menar du att SLL skulle stipulera att personal inte får medfölja KBV vid en räddningsinsats? Så är det naturligtvis inte.

Avsaknaden av årliga tester och krav på bra fysik ink simkunnighet och livräddningskunskap skulle då vara norm snarare än undantag. Dessa abnorma jämförelserna med övertända hus förefaller nästan kafka liknande. Varför gillar du inte tester och höga fyskrav?

I detta fall är det ren underlåtenhet och det finns inget försvar för detta beteende. Det är inte frågan om en övernaturlig insats utan att tillsammans med två erfarna kustbevakare undsätta en man som skadat sig. Det kan vara viktigt att notera att en klar majoritet av ambulansteamen åker med både KBV, SSRS och Brandkåren vid vattenlarm och detta fungerar högst tillfredställande. Denna händelse är förhoppningsvis ett tråkigt undantag och borde bli en lärdom för berörda parter.

Du får leva med hack i skivan så länge inte musikanterna börjar spela :lol: . Med detta vill jag säga att tester är en värdehöjare för både enskild personal och hela yrkesgruppen inom ambulanssjukvården.

(AmbAss)
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/10 2008 14:56

Dom jag sa... jag vet inte vad man har för regler i det aktuella distriktet! Jag jobbar själv inte i sthlm. men i min del av landet, får vi inte åka ut och rädda folk till sjöss utan SITS-utbildning!

Jag har aldrig sagt att jag inte gillar fyskrav. Men det är väl för tusan inte det som är problemet här, eller??
Jag tycker att det är märkligt, att det inte är fler stockholmare som klagar över dessa ynkryggar till kollegor, eftersom det nu anses som snudd på dödssynd att inte åka med kbv ut.

Kafka eller inte... det jag menar är, att man inte ska blanda ihop räddningsuppdragen för de olika instanserna. jag släcker inte bränder och brandmännen sprutar inte morfin... Det finns folk med rätt utbildning och rätt grejor för att rädda folk till sjöss. låt då dem göra det och sen tar ambulansen över på land. Sjöräddningen har utbildad personal och utrustning.
Sen hade man som argument att SOS hade sagt att ambulanspersonalen skulle åka med ut... Inte deras beslut!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 5/10 2008 0:41

Isidor skrev:Dom jag sa... jag vet inte vad man har för regler i det aktuella distriktet! Jag jobbar själv inte i sthlm. men i min del av landet, får vi inte åka ut och rädda folk till sjöss utan SITS-utbildning!

Jag har aldrig sagt att jag inte gillar fyskrav. Men det är väl för tusan inte det som är problemet här, eller??
Jag tycker att det är märkligt, att det inte är fler stockholmare som klagar över dessa ynkryggar till kollegor, eftersom det nu anses som snudd på dödssynd att inte åka med kbv ut.

Kafka eller inte... det jag menar är, att man inte ska blanda ihop räddningsuppdragen för de olika instanserna. jag släcker inte bränder och brandmännen sprutar inte morfin... Det finns folk med rätt utbildning och rätt grejor för att rädda folk till sjöss. låt då dem göra det och sen tar ambulansen över på land. Sjöräddningen har utbildad personal och utrustning.
Sen hade man som argument att SOS hade sagt att ambulanspersonalen skulle åka med ut... Inte deras beslut!
Hej Isidor!

Kloka synpunkter. Skrev mitt inlägg under jourtiden och såg i efterhand att det var lite onyanserat. Jag håller med om att det ska finnas bra utrustning och ordentlig utbildning för räddning i vatten. Jag hör ju som du vet vid det här laget :lol: till dem som vill att alla ambulansare på akautambulanser borde ha denna kunskap. En förutsättning för detta är en god fysik.

En sak är säker. Våra beslut får vi alltid ha med oss. Tack för en intressant debatt.

(A M B A S S)
Blood Will Tell

Skriv svar