hlr även vid inre blödningar ?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
myzza

hlr även vid inre blödningar ?

Inlägg av myzza » 16/2 2008 1:39

hej jag har en fråga som jag har funderat på ett tag nu
om det är så att en person har fått ett hjärt stopp och har blödningar i en artär hur ska man då göra? kan man inte förvärra tillståndet om man utför hlr? :?:

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 16/2 2008 9:55

Om man samtidigt har en artärblödning har personen gissningsvis fått hjärtstopp pga hypovolemi, alltså att personen har blött mycket. då finns det inte mycket att göra.
Hjärtstopp på grund av trauma är så gott som 100% dödliga.

Men låt säga att en person får ett hjärtstopp och sedan trillar ner från en stege och i samband med detta sliter av en artär (alltså att blödningen har uppkommit efter hjärtstoppet.) så kan man inte förvärra tillståndet genom HLR, eftersom hjärtstopp är i princip samma sak som att vara död.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 16/2 2008 17:35

Kunde inte sagt det bättre själv.
Man har ju sett en och annan som gör HLR på personer som dött i trafikolyckor mm. Har dock aldrig sett någon lyckas...

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 16/2 2008 19:03

Måste faktiskt vara lite spydig här, folk ska inte få den bilden av att det är onödigt med hlr vid trauma för så är INTE fallet, de flesta som dör o trafikolyckor dör utav kvävning: ofria luftvägar, avstannad andning och till slut ett hjärtstopp, så att inte göra hlr då tid och personal finns(ej masskadesituation) tycker jag är fel. Man kan alltid försöka. Men sedan är det ju precis som ni säger att om man ser att en person blött ur sig stora mängder så minskar ju chanserna att lyckas med en återuplivning från dåliga till näst intill obefintliga.

Lipton

Inlägg av Lipton » 17/2 2008 20:06

Finns en donationsaspekt på det hela också. Även om HLR inte innebär någon som helst möjlighet för ett fortsatt meningsfullt liv för patienten så kan det göra det för någon annan...

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 17/2 2008 20:52

HLR har ingen inverkan på donation eller ej, eftersom organ endast tas från pat. som är hjärndöda och som vårdas i respirator. Vävnader kan tas från "hjärtdöda" personer men då tror inte jag HLR har någon betydelse.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/2 2008 9:19

peder: Mer än vad jag visste, har kanske varit annorlunda förut?
Rent logiskt borde organ också kunna tas från en hjärtdöd person förutsatt att man upprätthåller en syresatt cirkulation till OP-bordet, eller?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 19/2 2008 18:16

Nä, det har inte varit annorlunda förr. Utomlands görs det donation av bla lever, njurar och lungor av hjärtdöda, men inte i sverige, än. Kommer kanske. Det är mer en etisk fråga än en medicinsk.
Att transplantera från hjärtdöda heter non-heart beating donors i litteraturen, om du är sugen på att läsa om det.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Arren
Inlägg: 6
Blev medlem: 19/2 2008 18:53

Inlägg av Arren » 19/2 2008 19:16

Har pt hjärtstopp kan tillståndet bara förvärras om man inte ger hlr. Då dör pt garanterat.

Filibastis

Inlägg av Filibastis » 2/5 2008 23:48

Ang HLR och donation:

HLR kan syresätta organen så att de förblir användbara för donation.


Mikael L

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 3/5 2008 23:07

Det är fel. Som jag har skrivit tidigare så har HLR ingen inverkan på organdonation. I sverige doneras idag endast organ från hjärndöda som vårdas i respirator.
Vävnader doneras från andra typer av dödsfall, men då har HLR föga inverkan.

http://www.livsviktigt.se/templates/DR_ ... _1066.aspx
http://www.ettamneomlivet.nu/pdf/vemkanblidonator.pdf

Stig Steen, som är uppfinnaren av LUKAS, transplanterade år 2000 lungor från en hjärtdöd person, men det är högst kontroversiellt.
Om jag inte minns fel så avled tyvärr patienten i konvalisensen.
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 3_49_41717
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 5/5 2008 22:47

men teoretiskt sett borde Hlr som leder till egen cirkulation, ge en möjlighet att få en sådan patient om hjärnan hunnit ta för stora skador. patienten blir då vårdad i resp med hjärnskador ev hjärndödhet.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 6/5 2008 1:08

Hos oss är det helt och hållet riktlinjerna som styr, dvs skador som ej är förenliga med liv, hög ålder osv.
Men när det gäller ung patient med hjärtstopp och misstänkt blödning kör vi hlr hela vägen in. Det har förvisso aldrig hänt under min korta karriär att vi fått igång någon med hjärtstopp och omfattande artärblödning.

Skriv svar