Att be för sina patienter...

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Att be för sina patienter...

Inlägg av AMBASS » 26/11 2004 20:12

Hej Alla!

Här kommer en något filosofisk frågeställning!

-Tycker ni att det skall vara okej att be högt för en svårt sjuk människa under behandlingstransport?

Orsaken är att det idag finns flertalet religoner och religösa utövare inom kåren i EU. På sikt kommer vi trologtvis också se denna trend i Sverige! En annan intressant frågeställning är om ni tycker att det är okej att man bär turban eller väl synligt kors i tjänsten?

//Den som inte tar något för givet....
Blood Will Tell

Lipton

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Lipton » 27/11 2004 0:47

AMBASS skrev:Hej Alla!

Här kommer en något filosofisk frågeställning!

-Tycker ni att det skall vara okej att be högt för en svårt sjuk människa under behandlingstransport?

Orsaken är att det idag finns flertalet religoner och religösa utövare inom kåren i EU. På sikt kommer vi trologtvis också se denna trend i Sverige! En annan intressant frågeställning är om ni tycker att det är okej att man bär turban eller väl synligt kors i tjänsten?

//Den som inte tar något för givet....
Intressant fråga. Det är ju ungefär som att fråga om det är okej att småprata med patienten under resan. Svaret får väl bli att det är okej om patienten mår bättre av det.

Turban och kors är väl också okej. Det får ju dock inte bli viktigare än att man kan ta av sig det om så krävs. Exempelvis tror jag inte skyddshjälmar görs tillräckligt stora för att passa en turban.
Jag tror inte att en patient skulle må sämre av att vårdas av exempelvis en "Dregen-look-a-like" heller (bortsett från diverse smycken som inte får bäras inom vården då). Det mesta handlar ju om bemötande, inte om utseende.

Gränsen får väl dras i varje enskilt fall. En sköterska med talibanskägg kanske inte borde arbeta på operation medans det på röntgen skulle gå utmärkt.

interflora

angående kors...

Inlägg av interflora » 27/11 2004 12:40

Angående frågan om kors har ju i stort sett de allra flesta bland sjukvårdspersonal rätt att bära kors vid yrkesutövning... (sjuksköterskeskola, vårdgymnasium o.sv... )
Så det är ju faktiskt redan bestämt, eller?

Har faktiskt sett en sköterska en gång med huckle och en Ersta brosh, vilket jag tycker verkar lite knäppt, för ersta exempelvis har väl "kristen" baktanke och bekgrund????

Anonymous

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Anonymous » 27/11 2004 13:10

AMBASS skrev:Hej Alla!

Här kommer en något filosofisk frågeställning!

-Tycker ni att det skall vara okej att be högt för en svårt sjuk människa under behandlingstransport?
Är man sjukvårdare eller präst?
Det är INTE ok.

andreas

Inlägg av andreas » 27/11 2004 14:12

Anser du att du bär uniform? Det anser jag! Därför ska man inte få ha turban, fes, basebollkeps med ditt favoritlag, cowboyhatt etc få bäras!

Anonymous

neutrala

Inlägg av Anonymous » 28/11 2004 16:34

Att be eller inte handlar om vilken situation och vem det handlar om. Min grundinställning är att vi inom ambulansen, och övriga sjukvården måste respektera olika religioner m.m. Det är okej med ett litet kors runt halsen eller en neutral sjal över huvudet, lagom är bäst. Men vi kan också komma att ställas inför hotfulla situationer där en religiös symbol kan vara den utlösande faktorn vilket kan skapa problem för den enskilde individen eller för kollegan. Exvis finns det religoner utanför vårt lands gränser som ligger i stark konflikt med varandra och det kan skapa problem med aggresiva utryck. Har själv inte märkt detta. Dock vet jag att kolleger med ett sydeuropeiskt utseende blivit trackasserade av patienter (unga skinnheds). Jag tycker att om patienten är så frisk så de orkar bråka om en sådan sak, så det känns hotfullt då får han / hon ta sig till sjukan för egen maskin, för vi skall inte ta skit och inte ge skit, det har vi inte betalt för.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/12 2004 21:08

Jag tycker spontant att man inte borde be för sina patienter, det är svårt med argumenten i en sån här fråga. Men jag tycker att vårat jobb är att rädda liv, vi ska inte "slösa" tid på att be, jag personligen tycker det är löjligt att be, så mina patienter ska inte råka ut för det.
Jag tror dessutom att vissa ser oss som mindre seriösa om vi skulle börja åka runt till folk och be för dom....

Anonymous

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Anonymous » 16/12 2004 22:00

AMBASS skrev:Hej Alla!

Här kommer en något filosofisk frågeställning!

-Tycker ni att det skall vara okej att be högt för en svårt sjuk människa under behandlingstransport?

Orsaken är att det idag finns flertalet religoner och religösa utövare inom kåren i EU. På sikt kommer vi trologtvis också se denna trend i Sverige! En annan intressant frågeställning är om ni tycker att det är okej att man bär turban eller väl synligt kors i tjänsten?

//Den som inte tar något för givet....
be kan man göra i kyrkan

Anonymous

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Anonymous » 17/12 2004 23:54

Ranger skrev:
be kan man göra i kyrkan
Kunde inte sagt det bättre själv. Man kan i och för sig göra det hemma med, men jag tycker inte att det är särksilt professionellt att börja tala i tungor eller vända huvet mot Mecka i en ambulans. Kan bli svårt rent praktiskt eftersom ambulansen troligen ändrar riktning under färden, men det är bara en parentes! :lol:

Syftet med att bära uniform är att det ska ge en enhetlig bild av den yrkesgrupp som bär dem. Skall någon bära turban, skall alla bära turban, och det tänker inte jag göra. De som ställer sådana krav som att bära avvikande klädesplagg kanske bör fundera på om de passar inom det aktuella yrket. Därmed inget ont sagt om de som bär turbanen som personer eller deras religionsuppfattning.
I länder där alla har turban så hade vi kanske tvingats ha turban som uniformsplagg om vi jobbat där. Man får ta seden dit man kommer, som det heter.

Lipton

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Lipton » 18/12 2004 1:09

Nu måste jag protestera. Jag håller med om att när man har en uniform så skall den vara likadan som övrigas. Dock tycker jag inte att det finns någon yrkeskategori mer än militären som har en uniform. Möjligtvis polisen.
Vill i alla fall bestämt hävda att ambulanspersonalen inte har uniform. För det första så finns det inga krav på att alla skall ha samma plagg ytterst eller ens likadana kläder för den delen. Som det ser ut idag har ju halva sverige röd/gul och halva sverige grön/gul (finns säkert fler färger men det är de jag sett.
I en bil så kan ju den ena personalen ha t-shirt och baseball-keps och den andra jacka och solglasögon. Att kalla detta för uniform är ju som att säga att personalen på sjukhus har uniform, löjligt. Det är arbetskläder och inget annat, precis som räddningstjänsten, securitas och valfri snickare har sina arbetskläder.
Därmed säger jag inte att det är okey att be för patienterna eller klä sig hur som helst när man jobbar. Tant Agda skulle ju säkerligen bli något förvånad om jag hade neongröna halvmeters spikes i huvudet och fem säkerhetsnålar i varje ögonbryn när jag hämtar henne och hennes collumfraktur.
Att ha turban på sig tycker jag dock inte är värre än att ha en mössa från det elitserielag man håller på. Tar man på sig något sådant så får man ju även vara beredd på att det i vissa sammanhang kan röra upp känslor...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av AMBASS » 18/12 2004 16:19

Maul skrev:
Ranger skrev:
be kan man göra i kyrkan
Kunde inte sagt det bättre själv. Man kan i och för sig göra det hemma med, men jag tycker inte att det är särksilt professionellt att börja tala i tungor eller vända huvet mot Mecka i en ambulans. Kan bli svårt rent praktiskt eftersom ambulansen troligen ändrar riktning under färden, men det är bara en parentes! :lol:

Syftet med att bära uniform är att det ska ge en enhetlig bild av den yrkesgrupp som bär dem. Skall någon bära turban, skall alla bära turban, och det tänker inte jag göra. De som ställer sådana krav som att bära avvikande klädesplagg kanske bör fundera på om de passar inom det aktuella yrket. Därmed inget ont sagt om de som bär turbanen som personer eller deras religionsuppfattning.
I länder där alla har turban så hade vi kanske tvingats ha turban som uniformsplagg om vi jobbat där. Man får ta seden dit man kommer, som det heter.
Hello Maul! Kläderna, eller snarare valet av huvudbonad anser jag helt ovidkommande för hur vederbörande kan utöva sin tjänst på ett bra sätt. Sederna förändras hela tiden. I UK bär många ambulansanställda turban och liknande. Jag hör till dem som anser att vi skall göra våra uniformer eller arbetskläder lite mindre "Raka i ryggen" om du förstår vad jag menar. Jag vill hellre se lite mer avslappnade arbetskläder som signalerar vårdyrket. Tyvärr tycker jag att allt fler stationer börjar se ut som ABAB gjorde på 80 talet. Jag förstår samtidigt att det ligger ett värde i att tillhöra en grupp och känna yrkesstolthet. Men många kan nog uppleva detta som ännu ett "Stöveltramp". Jag hör till dem som tycker vi har mycket att lära av ambulansen i UK. Även polisen i UK har en estetisk profil som upplevs som vänlig.

I övrigt är ditt inlägg träffsäkert :lol: :lol: :lol:
Blood Will Tell

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Profesionellt bemötand i vården

Inlägg av lukas1 » 21/12 2004 16:50

I all vård är det viktigt med en profesionell attityd på alla plan. Den klient som skall tas om hand skall se en vårdpersonal, inte en man eller kvinna, katolik eller muslim, personalen skall vara neutral i dessa avseenden som är relevanta i situationen. Alltid varit skeptisk mot vårdpersonal som uppträder i privata kläder på vårdcentraler od. Det blir lätt ett personligt genomslag på fel sätt. Speciellt med klienter med psykiatriska komplikationer fungerar bättre om vårdpersonalen inte har alltför personliga attribut av något slag.

Vad gäller diskussionen om böner eller ej, är det samma sak. De hör inte hemma i akutvården. På sjukhuset kan patienten själv, eller anhörig be om en kontakt med sjukhusprästen. En patient med sänkt medvetande kanske inte föestår att du ber för henne/honom, utan kanske tror att du ber att din kollega inte skall krocka igen?

Diskussionen om religösa behandlingsinslag anser jag absurd. Behandling skall ske efter vetenskap och beprövad erfarenhet, inget annat. Böner, woodoo med mera hör hemma i den privata sfären. Eller ska vi lägga ned akutvården och låta SOS skicka lämpliga förböner via SMS?

Skriv svar