Att be för sina patienter...

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Beaver

Inlägg av Beaver » 27/11 2005 20:57

Att be för en patient för att vårdaren vill det tycker jag är FEL emn om patienten ber en bör man göra det för man finns där för patienten och om man säger att man inga andra gudar få hava jämte sin egen eller vad det står så ber man inte för sin egen del utan för att en patient ber dig. En patient som kanske kommer att avlida är det inte då bättre att uppfylla en sista önskan?
Att bära turban eller kläder som kan väcka anstöt bör inte finnas!! I ambulansen eller på sjukhusen inte heller piercing vilket kan göra att tant Agda tappar förtroende för personalen..

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 29/1 2009 4:58

Hoppar in i en gammal tråd igen.

Har själv haft flera patienter som velat att jag skall be med dom. Det har varit både Muslimer och Kristna. Vid några tillfällen har det varit under det att patienten varit döende.
Jag tycker som alla här som skrivit att det kan vara bra att be om en patient vill det. Det kan förmodligen ses som en svaghet att inte kunna bistå med den sortens vård när den kan vara av nytta.

Av intresse kanske kan vara att man introducerat religionskunskap i flera medicine kurser på senare tid. Inte kunskaper specifika till en religion, utan generella, för att läkare skall ha en bättre förståelse av och kunna hjälpa med den delen av patientens behov.
Bra fråga Ambass, och värdefullt att tänka på tycker jag. Vetenskap har väl också visat att det finns stark correlation mellan tro och läkning av åkommor som cancer till exempel.
En följdfråga kunde vara om man vore villig att be oavsett vilken tro det gäller.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 29/1 2009 10:45

Gosta skrev:Hoppar in i en gammal tråd igen.

Har själv haft flera patienter som velat att jag skall be med dom. Det har varit både Muslimer och Kristna. Vid några tillfällen har det varit under det att patienten varit döende.
Jag tycker som alla här som skrivit att det kan vara bra att be om en patient vill det. Det kan förmodligen ses som en svaghet att inte kunna bistå med den sortens vård när den kan vara av nytta.

Av intresse kanske kan vara att man introducerat religionskunskap i flera medicine kurser på senare tid. Inte kunskaper specifika till en religion, utan generella, för att läkare skall ha en bättre förståelse av och kunna hjälpa med den delen av patientens behov.
Bra fråga Ambass, och värdefullt att tänka på tycker jag. Vetenskap har väl också visat att det finns stark correlation mellan tro och läkning av åkommor som cancer till exempel.
En följdfråga kunde vara om man vore villig att be oavsett vilken tro det gäller.
Hälsningar,
Gösta
Roligt att du livar upp denna fråga. Jag håller med dig om att mycket handlar om i vilken utstr man är redo att be om religionen ligger utanför den egna trosuppfattningen. Genom att dem introducerat religionskunskap under utbildningen i vissa utbildningar tror jag att det kan vara värdefullt i långa loppet. Kanske borde en 5 veckors kurs vara obligatorisk i all vårdutbildning.

(ambass)
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 29/1 2009 11:10

Vi ber ofta. både fram och bak i bilen. Beror lite vem som kör (Herregud, är vi inte framme snart? Herregud, titta på vägen!). Och kors har vi gott om. I taket.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 29/1 2009 11:27

Tobbe skrev:Vi ber ofta. både fram och bak i bilen. Beror lite vem som kör (Herregud, är vi inte framme snart? Herregud, titta på vägen!). Och kors har vi gott om. I taket.
En del ambulanser åker ju runt med halvmånar, men så vitt jag kommer ihåg så är det inte helt ovanligt i Sverige att ambulanser har kors klistrade eller målade på sig.
Hur vi än ser på det hela så är det i många fall svårt att separera tro från livshotande situationer.
Kör försiktigt.
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 29/1 2009 17:44

I stockholm är det star of Life på alla bilar tror inte man får använda kors längre i sverige.

Med tanke på vad det finns för bilar så ber nog många om att få slippa åka.
(eller vad säger ni hos hästhandlaren)=)

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 29/1 2009 22:18

1005 skrev:I stockholm är det star of Life på alla bilar tror inte man får använda kors längre i sverige.

Med tanke på vad det finns för bilar så ber nog många om att få slippa åka.
(eller vad säger ni hos hästhandlaren)=)
OK, interessant. Star of Life uppfanns (tror jag, är för lat att kolla upp det nu) på grund av reglerna runt det röda korset på vit bakgrund. Det var ett andra alternativ. Har sett bilder på ambulanser på forumet med korssymboler. Samaritens logo uppe på toppen av sidan har ett fortfarande. Det kanske håller på att ändras. Här i NSW har vi ett Maltesiskt rött kors på vit bakgrund.
Det du säger stämmer dock med vårt mottagande när vi flyttade till Sverige från Australien för drygt 10 år sen. Brochyrerna förklarade på engelska att Sverige var ett ateistiskt land och att det var viktigt att kvinnor har arbete.
Mycket annorlunda jämfört med min svenska skolning då vi sjöng psalmer i skolan lite när som helst och framförallt på skolavslutningar och i advent. Vet inte riktigt var kvinnors arbete passade in i det hela. Ja ja, man har blivit gammal. Det finns (eller fanns) i alla fall mycket kors i den svenska kulturen.
Frågan ställd av Ambass är dock (tycker jag) mer interesant än så. Vi arbetar ju ofta med människor som är svårt sjuka och vet att dom snart skall dö och också med andra som lider mer plötsliga skador eller åkommor och befinner sig nära döden. Patienter och deras anhöriga är ofta i kris, och är rädda även om döden kanske inte knackar på dörren just då.
Jag kan vittna om att det ofta talas om gud i olika former när människor är i kris. Jag har varit hos dem i många länder i olika religioner och kulturer och har erfarit detta överallt. Jag själv kallar mig för agnostiker med intresse för de människor jag behandlar.
Jag har ingenting alls emot att skoja om det här, missförstå mig rätt. Jag tror (det ordet igen) dock att detta är en del av vården vi bör tala om.

Tackar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 30/1 2009 0:58

Gosta skrev:Hoppar in i en gammal tråd igen.

Har själv haft flera patienter som velat att jag skall be med dom. Det har varit både Muslimer och Kristna. Vid några tillfällen har det varit under det att patienten varit döende.
Jag tycker som alla här som skrivit att det kan vara bra att be om en patient vill det. Det kan förmodligen ses som en svaghet att inte kunna bistå med den sortens vård när den kan vara av nytta.

Av intresse kanske kan vara att man introducerat religionskunskap i flera medicine kurser på senare tid. Inte kunskaper specifika till en religion, utan generella, för att läkare skall ha en bättre förståelse av och kunna hjälpa med den delen av patientens behov.
Bra fråga Ambass, och värdefullt att tänka på tycker jag. Vetenskap har väl också visat att det finns stark correlation mellan tro och läkning av åkommor som cancer till exempel.
En följdfråga kunde vara om man vore villig att be oavsett vilken tro det gäller.
Hälsningar,
Gösta
Religionskunskap hörde tidigare till kärnämnen i grund- och gymnasieskola. Ett mycket bra sätt att ge grundläggande kunskap i hur de olika religionerna fungerar. Varför slösa tid på denna typ av filosofiska diskussioner på medicinutbildningar? Det verkar både fånigt och populistiskt.

Att be med en patient? Är det moraliskt rätt om jag inte står bakom det som patienten tror på? Eller ska vi bara be för de som hänger(devotes) sig till en tro vi själva kan ställa upp på? Jag skulle själv aldrig be med en patient oavsett tro, däremot håller jag käften när patienten ber, men det handlar snarast om grundläggande hyfs och uppfostran.

Nej, religion och sjukvård är två olika saker, därmed inte sagt att de inte kan eller ska samverka, men vård och liv går före tro och hopp.

Jag tycker svagheten ligger i att inte inse sina egna begänsningar eller att våga stå för sin egen tro.

Har någon individ valt att tro på något, vare det ett väsen en gud eller ett ting så får det stå för den aktuella individen, jag inger aldrig, aldrig, ett hopp hos någon baserat på böner eller annan form av tillbedjan till högre makter. Skulle det förekomma att någon kollega inger hopp baserat på böner eller annan tillbedjan för en patient, i en svensk ambulans eller på den avdelning jag är verksam på, när jag är närvarande skulle jag omgående ta upp detta för prövning rättsligt.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 30/1 2009 1:46

SOS112 skrev:
Gosta skrev:Hoppar in i en gammal tråd igen.

Har själv haft flera patienter som velat att jag skall be med dom. Det har varit både Muslimer och Kristna. Vid några tillfällen har det varit under det att patienten varit döende.
Jag tycker som alla här som skrivit att det kan vara bra att be om en patient vill det. Det kan förmodligen ses som en svaghet att inte kunna bistå med den sortens vård när den kan vara av nytta.

Av intresse kanske kan vara att man introducerat religionskunskap i flera medicine kurser på senare tid. Inte kunskaper specifika till en religion, utan generella, för att läkare skall ha en bättre förståelse av och kunna hjälpa med den delen av patientens behov.
Bra fråga Ambass, och värdefullt att tänka på tycker jag. Vetenskap har väl också visat att det finns stark correlation mellan tro och läkning av åkommor som cancer till exempel.
En följdfråga kunde vara om man vore villig att be oavsett vilken tro det gäller.
Hälsningar,
Gösta
Religionskunskap hörde tidigare till kärnämnen i grund- och gymnasieskola. Ett mycket bra sätt att ge grundläggande kunskap i hur de olika religionerna fungerar. Varför slösa tid på denna typ av filosofiska diskussioner på medicinutbildningar? Det verkar både fånigt och populistiskt.

Att be med en patient? Är det moraliskt rätt om jag inte står bakom det som patienten tror på? Eller ska vi bara be för de som hänger(devotes) sig till en tro vi själva kan ställa upp på? Jag skulle själv aldrig be med en patient oavsett tro, däremot håller jag käften när patienten ber, men det handlar snarast om grundläggande hyfs och uppfostran.

Nej, religion och sjukvård är två olika saker, därmed inte sagt att de inte kan eller ska samverka, men vård och liv går före tro och hopp.

Jag tycker svagheten ligger i att inte inse sina egna begänsningar eller att våga stå för sin egen tro.

Har någon individ valt att tro på något, vare det ett väsen en gud eller ett ting så får det stå för den aktuella individen, jag inger aldrig, aldrig, ett hopp hos någon baserat på böner eller annan form av tillbedjan till högre makter. Skulle det förekomma att någon kollega inger hopp baserat på böner eller annan tillbedjan för en patient, i en svensk ambulans eller på den avdelning jag är verksam på, när jag är närvarande skulle jag omgående ta upp detta för prövning rättsligt.

Hej SOS 112
Tack för ditt välformulerade inlägg.

http://www.annals.org/cgi/reprint/132/7/578

Här ovan har jag klistrat in en länk till en artikel som kan vara värd att läsa.
Ingivelse av falskt hopp eller lögn är ingenting som jag förespråkar. Att hålla käft kan nog vara gott i en del fall. Att det skulle vara slöseri med tid att lära sig mer än det jag gjorde på nio år i grundskola plus tre år på gymnasuim i Sverige tycker jag verkar lite inskränkt. Världen är stor. Människor vill ofta att den behandlande läkaren, sjuksköterskan, Paramedic, Physician's Assistant, eller vad det nu kan vara skall be med dom. Det har sett ut i studier som att det kan göra gott. Jag tycker fortfarande att det är något som åtminstone jag behöver lära mer om.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Gosta » 24/8 2009 5:02

Jag snubblade över denna sida (länk nedan) på NSW Ambulance website. Kom då att tänka på denna gamla tråd i ambulansforum.
Här har staten en bön publicerad för sin ambulansorganisation och för sina paramedics. Lite annorlunda kanske jämfört med vad vi diskuterat här i forumet, men tänkte ni kanske var intresserade over there at home in Sweden.
Cheers,
Gösta


The Ambulance Prayer is used as part of official Ambulance functions where a prayer is requested. The Prayer reflects our contemporary and diverse Ambulance Service and our caring attitude, compassion and humanitarian work.


Prayers
PRAYER FOR AMBULANCE OFFICERS
Almighty God, we thank you for the privilege of caring for those who are sick and injured. In particular, we thank you for the commitment and dedication of past and present ambulance officers who have spent their lives in this way.

May all present officers be blessed in their caring ministry and given the skills and character to carry out their difficult work. We pray that they will be protected from harm and show in their attitude love, compassion and healing.

Grant us wisdom and peace.

We ask this in your name and for your sake.

Amen


--------------------------------------------------------------------------------

THANK A PARAMEDIC DAY PRAYER
Almighty God, as we gather on this special day of joy and celebration, to remember with thankfulness all that makes life secure and valued.
We hold ourselves ready to serve as people caring for people in the community.

We give thanks for the skill and dedication of all the paramedics in the fields of their endeavour. We acknowledge the services of the staff who aid them in the fulfillment of their tasks and the many volunteers who give of their own time with vigilance and ability.

We acknowledge with reverence all those who make these things possible and worth striving for. We pray for those who give us hope and encouragement in all our undertakings. We praise and thank you for all the gifts you have entrusted to us. May we use them to serve the community of New South Wales.

The God of all humanity, give us grace and faith to trust, the impulse to serve and the courage to continue, now and always.

In your Holy Name we Pray…Amen

Retrieved 24 08 2009 from URL: http://www.ambulance.nsw.gov.au/about_us/prayer.html
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re:

Inlägg av Care » 24/8 2009 5:19

SOS112 skrev: Nej, religion och sjukvård är två olika saker, därmed inte sagt att de inte kan eller ska samverka, men vård och liv går före tro och hopp.
Religion och medicin är två olika saker.
Religion och omvårdnad däremot.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Gosta » 4/11 2009 2:56

Vilken relation har medicin till omvårdnad, och vice versa?
MVH,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av zimme » 8/11 2009 12:58

Gosta skrev:Vilken relation har medicin till omvårdnad, och vice versa?
MVH,
Gösta

Att tillgodose patientens andliga behov ingår i begreppet omvårdnad och är därmed ssk ansvar.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Re: Att be för sina patienter...

Inlägg av Gosta » 6/12 2009 4:34

Hej Zimme,
Hur menar du? Ursäkta, jag kritiserar inte ditt svar, utan försöker förstå bättre hur det förhåller sig.
Menar du att ansvaret för omvårdnad ligger hos SSK och därför ej hos läkare? Eller menar du endast det du skriver; att SSK har ansvar för omvårdnad?
Själv har jag svårt för att separera det ena från det andra, vilket kanske har färgat diskusionen ovan.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Skriv svar