Hur handla vid skall/nackskador som privatperson?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
speakinginmelodies
Inlägg: 8
Blev medlem: 8/5 2008 10:42

Hur handla vid skall/nackskador som privatperson?

Inlägg av speakinginmelodies » 8/5 2008 11:07

Hej!

Jag har alltid varit jätteintresserad av allt som har med sjukvård att göra(och har läst allt jag kommit över om detta inom de flesta inriktningar sen jag var liten) , jobbar aktivt inom röda korset ( dock ej som första hjälpare utan som sjukhusvärdinna ) Jag är dessutom väldigt intresserad av att fundera på hur man praktiskt kan lösa olika sitationer som "omöjligt kan uppstå ".
( Antar att jag sett för mycket Mc gyver eller nåt ) Så därför har jag några funderingar på hur jag som PRIVATPERSON ( i mitt "jobb" vet jag att jag inte får blanda mig i vården ) kan handla på en olycksplats.
Jag är ofta ute själv och cyklar rätt långa rundor så tanken har slagit mig att hur jag själv kan hjälpa till i olika situationer. jag är speciellt intresserad av detta eftersom risken är rätt stor att jag kan vara först till något.
Om jag kommer till en olycksplats där den skadade kanske sitter i baksätet på en bil och har tecken på skall/nackskador och det t.ex bara finns ingång från framsätet. Vad kan jag göra då? Jag är inte så lång så om jag försöker slå in fönsterrutan är chansen att nå in inte så stor och lyckas frigöra luftvägarna och liknande.
Och om det t.ex är så att den skadade ligger med dessa tecken på magen, hur gör jag då? Vet att jag vanligtvis borde vändai framåtstupa sidoläge, finns den möjligheten eller är det bara att vänta till hjälp anländer?
En tredje fundering är om det är så att det kanske är att den skadade i samma situation ramlat i en backe t.ex där det inte är speciellt plant och jag inte kan förflytta i rätt läge? Är det samma sak där att det är kört för mig som "privat hjälpare" eller finns det nåt jag kan göra för att underlätta för er i ambulansen innan ni hinner komma dit?
Anledningen till att jag är så himla intresserad av detta med skall/ nackskador har många orsaker, men framförallt har jag upptäckt att det oftast bara står högst 3 sidor om detta i de böcker jag hittat och detta är en så viktig funktion. Dessutom finns det väldigt mycket utförlig information om hur man ska handla vid andra typer av skador.
Jag har även en fråga som jag är intresserad av av den anledningen att jag är jätteintresserad av allt med röst och tal och mycket om röst och talrubbningar. Det är vad det finns för system för att hjälpa en skadad som fått skador på stämband att lämna information. Jag satt och filade lite på detta här om dagen och undrar om det systemet jag funderade över finns i verkligheten. Det jag menar är att man kan ju vara vid medvetande men ändå ha förlorat talförmågan. Jättemånga frågor, men det hade varit kul att höra lite om nån känner för att svara : )

/ speaking in melodies

Skriv svar