Snusning

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
SSK

Snusning

Inlägg av SSK » 17/8 2008 0:35

Tycker ni det är ok att lägga in en pris lössnus när man vårdar? Brukar ni fråga pat om det är OK först? Töntig fråga men jag har funderat lite om det är lämpligt. Är pat ej orienterad känns det mer ok för mig.

Lipton

Re: Snusning

Inlägg av Lipton » 17/8 2008 11:47

Om jag vore Tage 78 med misstänkt pneumoni och en transportid på cirka 35 minuter från hemmet så visst skulle jag förstå att du vill ta en snus. Jag vet dock inte om jag skulle tycka det vore så fräscht att du först gräver i dosen och sedan saknar möjligheter att tvätta händerna innan du skall på mig så använd gärna latexhandske när du kramar den. :lol:
Om jag däremot vore Mia 28 som blivit påkörd bakifrån och har ont i nacken och brutit underbenet och körs in på larm så skulle jag nog börja fundera på om du känner dig så stressad av mina skador att du måste snusa mitt i alltihop och bli ytterligare orolig. :?

Hur jag själv gör? Burkar vare sig tobak, alkohol eller svordomar. Min last är att jag ljuger så inih***te... :wink:

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 17/8 2008 19:32

Jag är aktiv snusare och brukar även mitt gift på arbetstid :P. Självklart så låter jag aldrig detta gå före en god vård *skrattar*. Har dock inte ett sådant sug att jag måste pilla med det när jag har patient, detta löses enkelt genom att skicka in en ny på väg ut i bilen ;). Finns många saker som kan diskuteras om det är lämpligt inom vården: Snus, tatueringar, piercing mm.

Något som stör mig mer är när folk luktar rök inför patienterna. Det är nog inte många patienter som ser nån skillnad på mig när jag har en prilla inne respektive ute. Att lukta gammal rök när man skall vårda är dock ingen hit enligt mig. Röken sätter sig lätt i kläderna, och jag tror inte det finns många kollegor som byter uniform för att de tagit ett tiotal bloss under ett pass.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

SSK

Inlägg av SSK » 18/8 2008 14:57

Snusar själv i perioder. Brukar bli mer på jobbet än hemma. Brukar för det mesta klara av inläggning av pris innan/efter patientkontakt. Men ibland har vi riktiga lånkörningar 4-5h. Är lite beroende på vilken pat man har, men känns ändå "sådär" att smyga in en mullbänk en halv meter från pat:s ansikte. Särskillt om denne är illamående och/eller inte brukar snus själv. Har ju sett att folk fräst ut snus i papperskorgen i dörren jämte vårdarstolen. Skulle själv inte göra detta framför en vaken/adekvat person

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/8 2008 18:41

Vad gör det mer "rätt" att göra det inför en icke adekvat person, t ex en dement patient?

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/8 2008 11:10

Angående rök så trodde jag inte regionen tillät att man brukar cigaretter iförd arbetskläderna... :lol:

Uffe me bärgarn

Inlägg av Uffe me bärgarn » 19/8 2008 12:03

En liten historia ur livet: När jag jobbade på Mölndals lasarett 1986-88 snusade jag ALLTID lössnus,men en dag va det en gammal dam som frågade mej bak i ambulansen"Du snusar väl?,tycker du själv att dom snusfläckarna på din vita uniform är klädsamma?" el. nåt liknande(var ju anställd som vaktmästare,ena dan möbelflytt andra trp amb.) Nästa dosa ja köpte var portion o har snusat det sedan dess,inget kladd o diskret om nån ogillar snusare :lol: . Snusning hör väl inte ihop med dom hygienkraven som ställs i modern akutsjukvård,men för den inbitne svårt att klara sej utan! 8)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/8 2008 19:25

Isidor skrev:Vad gör det mer "rätt" att göra det inför en icke adekvat person, t ex en dement patient?

Min fråga kvarstår!

AuF

Inlägg av AuF » 19/8 2008 20:19

För dom bryr sig antagligen inte lika mycket. som Florens N hade sagt de.
:)

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/9 2008 13:19

Isidor skrev:
Isidor skrev:Vad gör det mer "rätt" att göra det inför en icke adekvat person, t ex en dement patient?

Min fråga kvarstår!
I det här fallet handlar det nog om vad patienten ska tycka, dvs en dement pat kanske inte kan redogöra för vad denne tycker om att vårdaren stoppar in en prilla, medan sure Lennart 53 år och adekvat kanske har en klarare åsikt i frågan. Jag är själv snusare, men snusar aldrig på larm. På ett prio 1-larm i stan kan jag lika gärna vänta tills jag lämnat pat på akuten. Undantaget är långtransport > en timme, och då lägger jag in snusen innan jag sätter mig i vårdhytten, och om möjligheten finns tvättar jag även händerna.

Skriv svar