Medvetslös??

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Medvetslös??

Inlägg av Sigge » 14/3 2009 21:11

Jag har en bekant som är näst intill hypokondriker och blir ofta "sjuk" i alla möjliga former. Hon faller ofta ihop och blir "medvetslös" (?) och tas till sjukhus. Men ingen riktig anledning har hittats varför hon blir sådan.

Men jag kan ju inte gärna sitta och blunda heller. Min fråga nu är:
Hur vet jag om hon är medvetslös "på riktigt"?
Blundar eller tittar hon? Snabb/långsam andning? Pulsen? Hur kan jag se när det är allvar, när hon är medvetslös, och inte?

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Re: Medvetslös??

Inlägg av zimme » 14/3 2009 22:23

Sigge skrev:Jag har en bekant som är näst intill hypokondriker och blir ofta "sjuk" i alla möjliga former. Hon faller ofta ihop och blir "medvetslös" (?) och tas till sjukhus. Men ingen riktig anledning har hittats varför hon blir sådan.

Men jag kan ju inte gärna sitta och blunda heller. Min fråga nu är:
Hur vet jag om hon är medvetslös "på riktigt"?
Blundar eller tittar hon? Snabb/långsam andning? Pulsen? Hur kan jag se när det är allvar, när hon är medvetslös, och inte?
smärtstimulera är ju ett sätt, även om man försöker så är det svårt att dölja smärta.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 14/3 2009 22:26

Släng ett spann med kallt vatten över henne :twisted:
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 15/3 2009 1:28

När man petar och känner och trycker på någon, öppnar deras ögonlock, lyfter på armar och händer, eller rullar dom i sidoläge; alltså istort sett hanterar dom, så brukar det märkas om dom fejkar. Man brukar kunna märka avsiktliga, eller oavsiktliga reflexer och rörelser. Smärtstimmulering nämdes. Det kan vara bra, men man bör se till att det görs på ett acceptablet sätt. Kallt vatten kan ju också det vara OK i en del lägen, men brukar inte ingå i de flesta första hjälpen kurserna. Jag rekommenderar att du tar en första hjälpen kurs. Det kan hjälpa sånna här situationer..
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/3 2009 14:58

Lyft ett ben eller liknande och låtsas släppa det mot marken, du kommer då känna att hon har ett litet muskelförsvar..

Sätt dig bakom henne, lägge henne i famnen krama henne och prata lugnande så kommer hon lugna ner sig:)

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 21/3 2009 21:45

Lyfter armarna över ansiktet och släpper.
Träffarm dom ansiktet fejkar hon nog inte, annars kommer armarna/händerna "råka" missa näsan :D

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Inlägg av oscar_hbg » 21/3 2009 22:16

En annan (mindre våldsam) metod är att annars att rör lätt på personens ögonfransar, om ögat ''rycker'' så är man oftast vid medvetande, finns ju alltid undatag, men en av kroppens mest viktigaste delar och därför ska det mycket till för att kroppen ska sluta ''försvara'' ögonen.
Usk och första hjälpare i röda korset

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/3 2009 11:19

Jag vet annars en hos oss som i bilen brukar sjunga för de här patienterna. Det ska tydligen funka bra:). Då brukar de vakna..

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Inlägg av Sigge » 23/3 2009 16:18

Niklas Karlsson skrev:Jag vet annars en hos oss som i bilen brukar sjunga för de här patienterna. Det ska tydligen funka bra:). Då brukar de vakna..


:lol: smart!

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 10/4 2009 9:54

Du kan börja med att kolla puls, andning, hudfärg och kramper har hon puls, andning, krampfri och har fin hudfärg kan du börja tagga ner. Då finns det cirkulation och kroppen får syre iallafall. Sen kan du börja kolla medvetande, Nyp tag på kappmuskeln eller tryck nedanför örat eller gnugga på bröstbenet. fejkar hon kommer hon inte kunna låta dig hålla på värst länge kan jag säga. Sen kan du ta på ögonfransarna lite lätt kommer bli små ryckningar om hon är vaken, funkar i de flest fall där jag misstänkt fejkning. När du har lärt dig att hon fejkar, lärt dig tecken och när hon genomgått en ordentlig undersökning utesluta diabetes, Ep-anfall osv. Tycker jag att du lägger henne i framstypa sidoläge och låter henne vara med viss uppsikt men håll dig borta. Hon vill säkert ha uppmärksamhet och vill att folk ska tycka synd om henne, så låt henne ligga där å fejka lovar hon kommer tröttna tillslut.

Ja som sakt kallt vatten lär nog funka med :-)

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 10/4 2009 14:56

Niklas Karlsson skrev:Jag vet annars en hos oss som i bilen brukar sjunga för de här patienterna. Det ska tydligen funka bra:). Då brukar de vakna..
Gränsfall till tortyr enligt Genevekonventionen :lol:

Skriv svar