Bröstsmätor och dåligt bemött av ambulanspersonal

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Inlägg av oscar_hbg » 10/4 2009 19:30

Att det inte är nån skön upplevelse vet jag, blev det på ambulanslektioner i skolan, men som ambulansarna sa på dessa lektionerna och på min pratik så är bröstsmärtor inget nja kan vara nåt allvarligt men kanske inte, men vad vet jag? :wink: är ju nybörjare inom sjukvården, men förhoppningsviss jobbar jag inom ambulansen om 6-7 år.

Men jag önska att ambulansarna tänkte som ambus, att alla bröstsmärtor borde vara prio ett, för varken jag eller SOS-operatören kunde egentligen veta om det var allvarligt eller inte. Men som jag sagt innan jag tackar er alla för era synpunkter :)

Glad påsk på er alla och hoppas ni inte får alltför mycket i påsktrafiken.
Ha de så bra
Usk och första hjälpare i röda korset

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Re: Bröstsmätor och dåligt bemött av ambulanspersonal

Inlägg av dollar » 24/8 2009 8:29

Bröstsmärta är ju precis vad det heter. Det är inte alltid ont i hjärtat. Om man som person känner av hur man mår i övrigt och man mår bra så lugnar man ner sig och tar ett par djupa andetag och tänk igenom situationen. Man måste inte ringa sjukvårdsupplysning, 112 etc. Var har det egna ansvaret tagit vägen? Kan vi inte längre känna om vi är allvarligt sjuka? Vid en hjärtinfarkt har man alltid symtom, sk tysta infarkter presenterar sig alltid med något symtom. Man kan få uppfattningen att man inte märker att man har en hjärtinfarkt men denna missuppfattning är ju fel. Man får alltid symtom men det gör inte altid ont. Alla måste ju hålla med mig att det finns ett överutnyttjande av vård då det gäller bröstsmärtor?

Vad gäller dig Oskar så är det svårt att kommentera ett enskilt fall men att du fick gå ner tycker jag är helt ok. Troligen hade du inga andra symtom än det du beskriver och är man så ung så är det oerhört ovanligt med en hjärtinfarkt även om du hade haft ngt hjärtfel. Bemötandet vet jag inget om men alla patienter skall behandlas lika men så är väl tyvärr inte fallet alltid

Skriv svar