Kommersiella sjukhusdokumentärer

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Kommersiella sjukhusdokumentärer

Inlägg av AMBASS » 21/4 2009 22:08

En stor applåd till docent Jörgen Lundälv vid Umeå universitet och lektor Karin Fogelberg vid Göteborgs universitet för deras debattartikel. Jag anser att "Sjukhuset" är en skrämmande avart av "se mig" - "hör mig" mentaliteten och jag skulle personligen aldrig ställa upp på dylik dynga.

Det är skrämmande och djupt omoraliskt att kollegor låter kommersiella intressen följa med och filma människor i svår nöd. Vad kommer härnäst? Följ med och lämna ett dödsbesked till en ovetande moder!

Det gå att göra sjukhusdokumentärer på ett respektfullt sätt. Vill man synas och höras i media föreslår jag istället Big Brother eller Robinson!

SKÄRPNING KOLLEGOR!

Läs debattartikeln:

http://www.dn.se/opinion/debatt/patient ... e-1.848488
Blood Will Tell

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 22/4 2009 10:28

Kan inte göra annat än instämma till fullo. Konnstigt att ledningen på sjukhuset har godkänt projektet från början. Vari finns intersset för att föjla andra människors sjukdom, skada och lidande. Och varför ställer personalen upp på detta spektakel. Är inte personalen där för att skydda patienter från detta.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 22/4 2009 10:47

van the man skrev:Kan inte göra annat än instämma till fullo. Konnstigt att ledningen på sjukhuset har godkänt projektet från början. Vari finns intersset för att föjla andra människors sjukdom, skada och lidande. Och varför ställer personalen upp på detta spektakel. Är inte personalen där för att skydda patienter från detta.
Dessutom är patientsäkerheten i fara med denna typ av ego-serier. Vilket samtycke kan man ge när man är i nöd och svårt sjuk. Jag tror att den klick av personal som ställer upp på denna dynga är okunniga och istället borde sökt teaterskola.

Många kloka kollegor har tackat nej till dylika projekt och även framfört sin avsky mot denna typ av underhållning. Ett av skattemedel betalat sjukhus låter kommersiella aktörer följa med till svårt sjuka med TV-team. Vilken bra reklam för landstinget!? Inte en krona erlägger produktionsbolaget till landstinget. Reklampengarna går således inte tillbaka till de sjuka som blivit exponerande i deras svåra stund. Varför inte låta Telenor jaga nya kunder utanför onkologen. Eller varför inte låta begravningsfirmor besöka sjuksalar för att sälja paketlösningar inför begravningen. Man profiterar genom "Sjukhuset" på behövande människors lidande och vissa anställdas "se mig" - "hör mig" behov.

TV bolag och Akisanställda som deltar borde skämmas!
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/4 2009 18:12

Ställer mig bakom dig ambass!

zache
Inlägg: 24
Blev medlem: 20/9 2008 16:33

Inlägg av zache » 23/4 2009 16:40

men de patienter som ställer upp framför kameran är väl en sak, de har ju fått alternativ vad jag förstått och deras medverkan är frivillig.
en annan femma är de som kommer in på sjukhus och får en kamera i ansiktet och en man/kvinna som ställer frågan vill du va med i tv och inte vill vara med i tv. på så sätt blir ju sjukhus miljön förpestad för många, även personal som inte gillar tilltaget!
Men dock så ser ju jag iaf behovet för sjukvården att profilera sig, sägs ju inte så mycket snällt egentligen. media är mer glada att spy galla än att ge ros. Vad kan man göra istället för att täcka behovet?
tyvärr så ser jag inte utbudet som finns på internet idag heller som tillfredställande för den nyfikne.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/4 2009 17:40

Det pinsamma är att huvudpersonerna har fått söka sin roll. Höjden av självcentrering!

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 26/4 2009 17:22

Jag var i Uppsala en dag och traskade runt på stan. Lugnet avbryts av två ambulanser som med illfart kör mot mig och stannar utanför Stadium. Ut ur bilarna rusar amb-personal. Ser att en av dem bär på en "Ambulans-grön- klädd" filmkamera och det går upp för mig att nu spelas Sjukhuset in. Min första tanke var då: Cooolt, det är ju ambulansJanne och grabbarna!! Nu kan man ju få chansen att se Sjukhuset LIVE!! :D ... En absurd tanke som jag slog bort på en gång och gick vidare.

Jag hoppas verkligen att man som drabbad kan välja att inte vara med alls på tv och att man inte tvingas nöja sig med en "Blurrning".

Om patientens omvårdnads miljö påverkas negativt av en kamera framför sig är det upp till ansvarig sjuksköterska att sätta stopp för det på den enskildas nivå!

Torleif

Inlägg av Torleif » 27/4 2009 7:30

Niklas Karlsson skrev:Det pinsamma är att huvudpersonerna har fått söka sin roll. Höjden av självcentrering!
Det är väl ändå att ta i och dra alla medverkande över en kam och påstå att de är självcentrerade. Har du träffat ALLA personligen så att du kan hävda detta? Hur vet du att de inte har haft förhoppningar och ambitioner om att kunna påverka och ge en rättvis bild av verksamheten. Säkert finns det en och annan som får en egotripp men inte alla som du hävdar. Fundera först själv om dina påståenden är självupplevda när du kommer med så här tvärsäkra påståenden.

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 27/4 2009 8:04

Det pinsamma är att huvudpersonerna har fått söka sin roll.
Neurokirurgen Niklas ska, enl en anställd på NIVA, ha beordrats att deltaga. De personer jag känner som jobbar på kråkan tycker inte heller att det är jättekul alltid att vara med. Varför de intte säger ifrån vet jag inte.

Personligen tycker jag att serien blivit mycket bättre nu jämfört med säsong 1, när Humle och Dumle på inre transport samt Bimbo och Dumbo från onk var med.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 27/4 2009 15:07

Det är höjden av självcentrering; vare sig mer eller mindre.

Jag har själv tackat nej till liknande projekt. Av respekt för dom människor som är sjuka. Är det TV3 som ska förmedla en rättvis bild av verksamheten vid Akademiska? Varför tar TV3 och de anställda vid ambulansen inte upp löner mm? Skrämmande att sörjan får sändas och att kollegor finner sig i att bli exponerade tillsammans med svårt sjuka i behov av hjälp.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Finns TV3 representerade?

Inlägg av ambus » 28/4 2009 8:37

Skulle vara facsinerande intressant om TV3 själva kunde deltaga i denna debatt, som är helt klart ett MYCKET viktigt ämne, eftersom både patienter och anställda sätts inför ett "mediadrev" och exponeras på ett tveksamt sätt- Hallå, TV3 var är Ni?

ambus, Moderator för Etiska dilemman
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 19/5 2009 18:36

kan väl bara instämma i tidigare skrivare, lite konstigt att man vill ha en tv-kamera i ansiktet. Vi alla är olika och vill olika saker. Jag personligen skulle bli stressad och göra sämmre jobb om de sprang efter mig. Men vissa vill synas, vad säger man syns man så finns man :-)

Skriv svar