Får vi bryta oss in?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
guwel
Inlägg: 2
Blev medlem: 17/12 2009 19:23

Får vi bryta oss in?

Inlägg av guwel » 17/12 2009 19:29

Jag håller på att skriva mitt examensarbete på vubben och en frågeställning jag ska skriva om är hur vida vi som arbetar inom ambulansen har rätt att bryta oss in i hemmet hos en patient som är livshotande sjuk? Till exempel slå sänder ett fönster. Hade varit väldigt tacksam för lite hjälp. Gäller detta enligt nödvärnslagen eller vilket lagligt stöd har vi om vi nu har det som räddningspersonal....

// Gunnar

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Re: Får vi bryta oss in?

Inlägg av 1264 » 17/12 2009 22:38

Enkelt sagt Nej du får inte bryta dig in!!! , nödvärnslagen är inte tillämplig i dom här fallen vad jag har förstått av en god vän som spenderat för mycket tid med att läsa juridik. Och att bruka våld, inbrytningar, husranskakingar ligger under Polislag (1984:387), och är inte vad jag kan förstå inte tillämplig för oss heller.

Men enligt nödvärnslagen 24 kap 4 § kan man ånjuta ansvarsfrihet dvs du begår ett brott, men du kommer inte att straffas för detta.

"En gärnig som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig."

Sen finns paragraf 7 för att förvirra oss dödliga ännu mer.

7 § En gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas utgör brott endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter, är oförsvarlig.

Dvs har personen i fråga själv ringt 112 och begärt hjälp skall detta beaktas och då måste det du gör för att ta dig in till den nödställde vara oförsvarligt. Nu pratar vi motorsåg på husvägg istället för öppen dörr.

Så på svenska läser du lite längre ned i lagtexten hittar du vad du söker, noteras bör att att "enligt praxis så föreligger nöd, enligt en hårdare granskning än enligt nödvärn" enligt min vän så du ska slå sönder den lilla rutan inte den stora ;)

Räddningstjänstledaren kan däremot luta sig mot Lag 2003:778, Lagen om skydd mot olyckor och däri hitta stöd för "ingrepp i annans rätt" där man kan ta sig för det mesta ;)

Hoppas du inte blev mer förvirrad.
/1264

guwel
Inlägg: 2
Blev medlem: 17/12 2009 19:23

Re: Får vi bryta oss in?

Inlägg av guwel » 17/12 2009 23:24

Tack för det utfylliga svaret! Lagtexter är inte min starka sida men jag tror ändå jag förstår vad du menar.
Tack!

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Re: Får vi bryta oss in?

Inlägg av slUSK » 19/12 2009 19:53

Jag tror faktiskt man får det. Men det är inte Nödvärnslagen som reglerar detta, utan en del av brottsbalken 24 kap. 4 § . Allmänt sett brukar den delen kallas Lagen om Nöd, även om det heller inte är helt rätt.


http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6d

http://svaronline.se/ord-forklaring/509 ... dratt.html

http://www.ne.se/n%C3%B6dr%C3%A4tt

Skriv svar