Om dörren är låst

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
PP-jöns
Inlägg: 2
Blev medlem: 21/1 2010 18:29

Om dörren är låst

Inlägg av PP-jöns » 21/1 2010 18:34

Det verkade råda delade meningar om man får bryta sig in eller ej. Men hur hanterar ni det i praktiken.

En person som bor ensam, ringer 112 men hinner tuppa av innan ambulansen kommit och dörren är låst. Låt säga att det inte finns någon granne med extranyckel. Vad gör ni?

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Om dörren är låst

Inlägg av Rookie. » 22/1 2010 1:16

Klart man går in...

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Om dörren är låst

Inlägg av Rookie. » 22/1 2010 1:22

Läste lite fel...

Om det INTE finns någon med extra nyckel så blir de ju svår. Vi har ju inte så mycket till utr för att bryta oss in så då får man ta hjälp av polis/låssmed/hyresvärd etc. Är man relativt säker på att pt är där inne och är i akut behov av hjälp så får man väl "knacka" en ruta om den möjligheten finns. Men alla situationer är unika...

PP-jöns
Inlägg: 2
Blev medlem: 21/1 2010 18:29

Re: Om dörren är låst

Inlägg av PP-jöns » 22/1 2010 17:02

Rookie. skrev:Om det INTE finns någon med extra nyckel så blir de ju svår. Vi har ju inte så mycket till utr för att bryta oss in så då får man ta hjälp av polis/låssmed/hyresvärd etc.
Det var det jag undrade och ville ifrågasätta. Är det rimligt att folk som bor ensamma ska behöva dö. Kan ni inte utbildas i att använda dyrkar eller dylikt.
Rookie. skrev:Är man relativt säker på att pt är där inne och är i akut behov av hjälp så får man väl "knacka" en ruta om den möjligheten finns.
Ni är helt säkra: 112 har fått tillräckligt med information för att veta att patienten verkligen är akut sjuk och att risken att hon ska dö ökar ju längre tid det går.
I en sådan situation, där det inte finns möjlighet att ta sönder en ruta, vad gör ni? Ringer ni på polis/hyrsevärd och ställer er sen utanför dörren och rullar tummarna?


Menar du alltså att en situation i den stil jag beskrivit, eller en sitation där det bara går att komma in genom att knakca en ruta är så ovanliga?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Re: Om dörren är låst

Inlägg av Glock 18C » 23/1 2010 12:02

Vi hade en situation härom månaden där vi fick larm om en akut buk/bröstsmärta. När vi kom fram lös det i hallen, men ingen öppnade eller svarade på telefon. När vi tittade in genom fönstrena såg vi en obäddad säng men inte någon människa. Hade patienten försökt ta sig till ytterdörren och trillat ner för trappan? Låg han på toan? Vi ringde upp SOS och skulle be om inbrytningshjälp när de kom på att en ambulans hämtat honom tidigare på natten så gubben var redan på sjukhus. Tur att vi inte bröt oss in där!

Inga grannar gjorde sig till känna heller. Annars brukar de ju hänga ut genom fönstrena så man tror att de ska trilla ut samtidigt med deras ögonglober... :mrgreen:
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Om dörren är låst

Inlägg av ohlstedt » 23/1 2010 12:53

Glock 18C skrev:
Inga grannar gjorde sig till känna heller. Annars brukar de ju hänga ut genom fönstrena så man tror att de ska trilla ut samtidigt med deras ögonglober... :mrgreen:
Låter som om man ska skicka 2-3 ambulanser på dessa larm 1-2 st i preventivft syfte om nån skulle rammla ut genom fönstret :lol:
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Re: Om dörren är låst

Inlägg av Tobbe » 23/1 2010 18:25

Jag har slagit in fönster och brutit upp en grind (en stor en, den med taggtråd uppe på), och det har gått bra. Nöden har ingen lag.

Fast grinden kostade visst en femsiffrigt belopp för landstinget. Helt fel tycker jag. Borde gått på nån försäkring.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

kruth
Inlägg: 4
Blev medlem: 24/1 2010 8:09
Ort: Fjollträsk

Re: Om dörren är låst

Inlägg av kruth » 24/1 2010 8:31

Jodå nöden har en lag,och en lag som inte alls är speciellt svår att åberopa för PHTC personal.

Nöd
Brottsbalken ( BrB 24:4 )

Den som för att avvärja fara för liv eller hälsa, rädda värdefull egendom eller av annan sådan orsak, handlar i nöd, skall och vara fri från ansvar, om gärningen med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt måste anses försvarliga.

Betecknande för nöd är att en annars straffbelagd handling betraktas som tillåten därför att den företas i en nödsituation för att avvärja en fara.

Medan nödvärn hänför sig till fall då en handling företas för att avvärja en fara som kommer från ett brottsligt angrepp så är nöd däremot en situation där faran uppstått på annat sätt till exempel utan brottsligt angrepp. Vid nödhandlingen är det alltid ett rättsligt skyddat intresse som kränks genom nödhandling. Man brukar säga att vid nöd så står rätt mot orätt men vid en nödsituation står rätt mot rätt.

Ett exempel på nöd är att man får ta en annans båt för att rädda en som håller på att drunkna. Ett annat exempel är då någon anfallits av annans djur och därmed skadar djuret för att rädda sig själv eller annan. Ytterligare ett exempel är då man slår sönder fönster, bryter upp dörrar mm för att rädda person eller värdefull egendom vid till exempel brand eller olycka.

Om det inte är fråga om liv, hälsa eller värdefull egendom bör stor försiktighet iakttagas. Det är nämligen ofta fråga om svåra avvägningar mellan olika intressens vikt och ekonomiska värden.

Begränsningen i nödhandlingen ligger i att den skall vara försvarlig, det måste verkligen vara fråga om övervikt för värdet av det som skall räddas jämfört med det intresse som skall uppoffras.

Sammanfattningsvis så skall fyra förutsättningar vara uppfyllda för att nödsituation skall föreligga.

1. Faran hotar något som skyddas av rättsordningen.
2. Faran skall vara nära förestående.
3. Nödhandlingen skall vara nödvändig.
4. Skadan som hotar skall vara väsentligt allvarligare än den skada som nödhandlingen orsakar.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Om dörren är låst

Inlägg av Isidor » 25/4 2010 21:07

detta är ju inte ett helt ovanligt senario... Oftast löser man detta med hjälp av räddningstjänsten och polis om det inte finns en hyresvärd att tillgå, med nyckel.

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Re: Om dörren är låst

Inlägg av slUSK » 26/4 2010 8:48

När jag jobbade på IVA fick vi en patient som hade legat i sin säng, synlig från fönstret, grannen hade larmat. Amb personalen hade knackat på fönstret utan svar. Amb på plats väntade tills polis kom för att bryta sig in. Han var RLS3 när amb kom in enl journal. Minns inte utgången, men jag har för mig att han dog efter ca 2 veckor på IVA.

Sjukdomstillstånd:
Social svikt
Pneumoni
Hög feber
Trycksår
Njursvikt

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Om dörren är låst

Inlägg av DirtyNurse » 1/5 2010 19:36

Jag tror att det här är en fråga som ofta ger sig själv. Finns det ett uppenbart behov av att komma in snabbt och det är möjligt utan att riskera sin egen hälsa så gör man det.

Det tragiskaste tycker jag är att det ofta tar en väldig tid att få assistans av polisen(vilka vi tillkallar om vi behöver komma in i en bostad). Det senaste fallet jag var med om var en misstänts suicide. plingade på dörren, ingen öppnar med svaga ljud hörs innifrån lägenheten. Denna var belägen på tredje våningen och därför svår att nå via något fönster.

Trots att vi upplyste sos om att vi snabbt behövde komma in så fick vi vänsta ca 30minuter innan en patrullbil var på plats. Innan dess så hade vi hunnit låna en stege av en brandman i huset bredvid och på så sätt kunnat titta in genom vardagsrumsfönstret, där patienten satt och gömde sig under ett bord.

Jag tycker det är skamligt att man skall behöva vänta 30minuter på en polisbil i en normalstor stad i Sverige under dagtid. Inte tror jag heller att vi ser dom på mer än 1/3 av alla trafikolyckor vi åker på ... Nattetid så sker det i princip aldrig att vi möter farbror blå.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Om dörren är låst

Inlägg av Isidor » 19/5 2010 12:47

slUSK skrev:När jag jobbade på IVA fick vi en patient som hade legat i sin säng, synlig från fönstret, grannen hade larmat. Amb personalen hade knackat på fönstret utan svar. Amb på plats väntade tills polis kom för att bryta sig in. Han var RLS3 när amb kom in enl journal. Minns inte utgången, men jag har för mig att han dog efter ca 2 veckor på IVA.

Sjukdomstillstånd:
Social svikt
Pneumoni
Hög feber
Trycksår
Njursvikt
Jag kanske är ute och seglar här men det låter som att du tror utgången hade blivit en annan om man inte väntat tills polisen kom fram, är det så?

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Re: Om dörren är låst

Inlägg av slUSK » 21/5 2010 16:54

slUSK skrev:
När jag jobbade på IVA fick vi en patient som hade legat i sin säng, synlig från fönstret, grannen hade larmat. Amb personalen hade knackat på fönstret utan svar. Amb på plats väntade tills polis kom för att bryta sig in. Han var RLS3 när amb kom in enl journal. Minns inte utgången, men jag har för mig att han dog efter ca 2 veckor på IVA.

Sjukdomstillstånd:
Social svikt
Pneumoni
Hög feber
Trycksår
Njursvikt

Jag kanske är ute och seglar här men det låter som att du tror utgången hade blivit en annan om man inte väntat tills polisen kom fram, är det så?

Efterssom jag inte minns utgången, vilket jag tydligt skriver, så kan jag inte förvänta mig något annat, då resultatet är bortglömt.
Jag har absolut ingen aning hur restultatet skulle blivit om man bröt sig in tidigare, men antagligen detsamma. Det måste vara väldigt frustrerande att inte kunna göra något (om man inte knackar rutan på eget bevåg och åberopa lagen om Nöd) medan man väntar på polis, det är det som är min poäng.
Och det ska nämnas att h¤n bodde väldigt långt ut på landsbygden, så närmnsta granne "råkade" upptäcka det hela när han var på långpromenad.

JockePocke
Inlägg: 1
Blev medlem: 21/8 2010 18:37

Re: Om dörren är låst

Inlägg av JockePocke » 21/8 2010 18:42

Jag har råkat ut många gånger där man kommit där det inte finns någon portkod, utan man måste låsa upp med nyckel. Jag har löst genom att man ringer en låssmed. Men dom är ju inte snabba precis.


För något år sedan så hände detta att jag och min kollega kom till en villa, dörren var låst och det fanns ingen vi hittade som hade en xtra nyckel så det slutade med att vi fick slå in glaset, på baksidan, där fanns en altan. Men vad göra?

Skriv svar