Uppenbart och upprepat ambulansmissbruk

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
Anonymous

Uppenbart och upprepat ambulansmissbruk

Inlägg av Anonymous » 25/1 2005 9:33

Hur gör Ni runt om i landet med patienter som uppenbart och upprepat missbrukar ambulanssjukvårdens resurser?

Jag menar inde de som vid enstaka tillfällen har t ex angivit hjärtbesvär och som sedan står på trottoaren med överrock, hatt och väska när ambulansen kommer....

Nej jag syftar på dem som tiotals eller hundratals gånger beställer ambulans fastän de inte är akut (kroppsligt) dåliga. En del av dem har t ex astma eller hjärtsjukdom som grundsjukdom. De uppger "listigt" akuta andningsbesvär eller centrala bröstsmärtor. Och när ambulansen kommer fram visar det sig att det finns ingen akut försämring och ingen indikation för ambulansinsats.

Patienten kanske inte öppnar dörren. Begär Ni assistans av polis/räddningstjänst för att forcera döreen då om det är en känd "ambulansmissbrukare"? Stannar Ni kvar även om det finns behov för ett annat prio-1-uppdrag??

Patienten vill kanske bara prata när Ni kommer dit....

Finns det något ställe där SOS Alarm har fått rätt att avvisa någon sådan patient? Finns det något ställe där Ambulanssjukvården har fått rätt att ej genomföra uppdraget (alltså inte åka fram) till patienter som uppenbart, upprepat och ofta missbrukar resurserna? Kanske med risk för livshot för akut sjuka människor? Vilka "avvisningskriterier" gäller i så fall? :?:

Akutbil

Re: Uppenbart och upprepat ambulansmissbruk

Inlägg av Akutbil » 10/3 2005 19:42

Vox skrev:Hur gör Ni runt om i landet med patienter som uppenbart och upprepat missbrukar ambulanssjukvårdens resurser?

Jag menar inde de som vid enstaka tillfällen har t ex angivit hjärtbesvär och som sedan står på trottoaren med överrock, hatt och väska när ambulansen kommer....

Nej jag syftar på dem som tiotals eller hundratals gånger beställer ambulans fastän de inte är akut (kroppsligt) dåliga. En del av dem har t ex astma eller hjärtsjukdom som grundsjukdom. De uppger "listigt" akuta andningsbesvär eller centrala bröstsmärtor. Och när ambulansen kommer fram visar det sig att det finns ingen akut försämring och ingen indikation för ambulansinsats.

Patienten kanske inte öppnar dörren. Begär Ni assistans av polis/räddningstjänst för att forcera döreen då om det är en känd "ambulansmissbrukare"? Stannar Ni kvar även om det finns behov för ett annat prio-1-uppdrag??

Patienten vill kanske bara prata när Ni kommer dit....

Finns det något ställe där SOS Alarm har fått rätt att avvisa någon sådan patient? Finns det något ställe där Ambulanssjukvården har fått rätt att ej genomföra uppdraget (alltså inte åka fram) till patienter som uppenbart, upprepat och ofta missbrukar resurserna? Kanske med risk för livshot för akut sjuka människor? Vilka "avvisningskriterier" gäller i så fall? :?:

Vi har några stycken som åker flertalet ggr. Patienten i fråga har larmat 112 och åkt ambulans ca 150 ggr år 2004. De har slutat med att våran mll kontaktat patientens fam läkare och beskrivit problemet och även fast han klagar på CBS så åker vi till HC el FLJ istället för akuten. Patienten har en diger hjärt anamnes men pga att han ringer så ofta är de ingen som tar han på allvar. Tyvärr så är de ju så att de blir som pojken som ropade efter vargen men de har patienten sett till själv.

Anonymous

Onödiga ambulanstransporter

Inlägg av Anonymous » 25/4 2006 22:56

Nu är det väl ändå så att det är absolut INTE du som skall avgöra om patienten skall åka med eller ej. Det är fruktansvärt att en sådan diskussion överhuvudtaget förs. Blir Du kallad till en adress, så skall du åka dit, och inget annat. Om detta påverkar beredskapen i ditt område så är det inte din huvudvärk oavsett vem som i så fall skulle drabbas.

Politikerna har ansvaret och befogenheterna att ta ställning till av vem och hur den medicinska bedömningen skall göras och skall då se till att antalet ambulanser är optimerat för ditt område.

Jag är inte ambulanssjukvårdare, utan en helt vanlig skattebetalare och jag anser att sådana avgöranden skall du inte besluta om.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 25/4 2006 23:17

Bra idé! Vi låter politikerna ta ställning till vem som ska få åka med i ambulansen, så kan läkarna lägga fram budgetpropositionen...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Eirik

Re: Onödiga ambulanstransporter

Inlägg av Eirik » 26/4 2006 12:34

rogohm skrev:Nu är det väl ändå så att det är absolut INTE du som skall avgöra om patienten skall åka med eller ej. Det är fruktansvärt att en sådan diskussion överhuvudtaget förs. Blir Du kallad till en adress, så skall du åka dit, och inget annat. Om detta påverkar beredskapen i ditt område så är det inte din huvudvärk oavsett vem som i så fall skulle drabbas.

Politikerna har ansvaret och befogenheterna att ta ställning till av vem och hur den medicinska bedömningen skall göras och skall då se till att antalet ambulanser är optimerat för ditt område.

Jag är inte ambulanssjukvårdare, utan en helt vanlig skattebetalare och jag anser att sådana avgöranden skall du inte besluta om.
Mener du at ambulansepersonellet ikke skal kunne vurdere hver enkelt pasient, og om det eksisterer et reellt behov for transport? Ville likt å se de angjeldende politikerne prehospitalt eller i akuttmottak/legevakt på nattestid...

Lipton

Re: Onödiga ambulanstransporter

Inlägg av Lipton » 26/4 2006 22:24

rogohm: Så en vidareutbildad sköterska skall inte få omdirigera en patient till rätt vårdnivå? Kan bara meddela att jag gjort detta som undersköterska flertalet gånger på akutmottagning och det finns ju inte någon större skillnad i ambulans.

AuF

Inlägg av AuF » 26/4 2006 22:37

Precis som lipton säger så görs omprioriteringar på akutmottagningar dagligen, tex till VC. Allt detta för att lägga resureserna på rätt ställe. Förstår då inte varför man inte kan överföra detta fungerande system även till ambulansen.

manne

Inlägg av manne » 26/4 2006 22:48

Vi kan bedömma patienten och hänvisa till vårdcentral.
Finns ingen lag som säger att patienten måste åka ambulans bara för att man ringt efter en..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/4 2006 23:01

Nä men det är vell bra att görra så eller ???

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Re: Onödiga ambulanstransporter

Inlägg av kire1111 » 18/12 2007 14:12

Anonymous skrev:Nu är det väl ändå så att det är absolut INTE du som skall avgöra om patienten skall åka med eller ej. Det är fruktansvärt att en sådan diskussion överhuvudtaget förs. Blir Du kallad till en adress, så skall du åka dit, och inget annat. Om detta påverkar beredskapen i ditt område så är det inte din huvudvärk oavsett vem som i så fall skulle drabbas.

Politikerna har ansvaret och befogenheterna att ta ställning till av vem och hur den medicinska bedömningen skall göras och skall då se till att antalet ambulanser är optimerat för ditt område.

Jag är inte ambulanssjukvårdare, utan en helt vanlig skattebetalare och jag anser att sådana avgöranden skall du inte besluta om.


Måste bara få säga en sak. Du skrev skall bara åka ditt låter lite som vi ska va din slav. Jag vill åka till en svårt skadad pat. En som behöver min vård för att överleva till akutmott. Ska politikerna bestäma måste bara få skratta hahahahahah. Då kan ju de få vårda med. En syrra med vub å massa vårderfarenhet skulle jag hellre lita på en alla politiker som ljuger varje val. När man kommer fram till en pat. gör man alltid en proffsig bedömning om hur vida pat. är sjuk eller inte. Självklart tar man med pat. om det är befogat. Många gånger kör vi in pat. som bara vill åka för att det inte har pengar till taxi eller tror sig komma för kön på akutmott. Tänk på detta. Om du eller ditt barn skulle bli svårt sjukt. Du ringer 112 skriker efter ambulans. Den ambulansen som ska stå i ditt område är upptagen medans du ligger med tex hjärtinf. så åker vi runt med fylle arne som bråkar eller den förkylda pat. eller den som inte har pengar till taxi eller den som tror han ska komma före kön. Elller den som tycker att han är sjukast å vägrar åka själv för att han har minnsan bet. skatt hela livet. Detta är vardag i mitt ambområde. Min ända ambulans på mitt område ska betjäna 34000 invånare. Tycker du då att vi inte ska få stoppa dem som inte behöver åka ambulans. knasit .

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/12 2007 19:27

Klart tusan vi ska kunna göra det!

Vi har i vårt distrikt några personer som gjort det till sin livsuppgift att ringa ner SOS och begära ambulans dagligen. Detta har lett till att SOS har börjat neka dem, något jag har full förståelse för. Det blir lite som någon sa tidigare, vargen kommer!

Narkossjuksköterskan

Re: Onödiga ambulanstransporter

Inlägg av Narkossjuksköterskan » 3/1 2008 0:27

Anonymous skrev:Nu är det väl ändå så att det är absolut INTE du som skall avgöra om patienten skall åka med eller ej. Det är fruktansvärt att en sådan diskussion överhuvudtaget förs. Blir Du kallad till en adress, så skall du åka dit, och inget annat. Om detta påverkar beredskapen i ditt område så är det inte din huvudvärk oavsett vem som i så fall skulle drabbas.

Politikerna har ansvaret och befogenheterna att ta ställning till av vem och hur den medicinska bedömningen skall göras och skall då se till att antalet ambulanser är optimerat för ditt område.

Jag är inte ambulanssjukvårdare, utan en helt vanlig skattebetalare och jag anser att sådana avgöranden skall du inte besluta om.

Ok, får en känsla av att du kanske är en av dem som anser sig ha "rätt" att på skattebetalarnas bekostnad åka ambulans utan att ha ett adekvat ambulansbehov. Även jag är skattebetalare och har ingen som helst lust att sitta och betala de här fjantresorna som många hypokondriker anser sig ha rätt till. //Bella

Skriv svar