Hur mycket får/bör vi berätta & samarbeta med polisen???

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 25/10 2005 17:41

Lipton skrev: Jag kom däremot på en annan frågeställning på ämnet häromdagen som jag funderat på lite. Ponera att en bil kör av vägen och ni larmas ut till olyckan. Väl framme möts ni av en påtagligt berusad herre som kravlar sig ur bilen. Min åsikt är precis som många andras att det vore trevligt att kunna rapportera detta till polisen. Men det får vi ju inte göra.
Men om vi då tänker oss att herren även bestämt hävdar att han är oskadd och mår bra och inte alls tänker låta oss behandla honom eller ta med honom till sjukhuset. Är han då vår patient? Har vi även om han inte är patient någon skyldighet att inte avslöja komprometerande detaljer om honom?
Jag tycker det känns som att en person som nekar vård inte kan anses som patient och därför kan vi berätta allt som vi vet när polisen kommer på plats och undrar vad som hänt. Eller?
Om han har vägrat vård så finns det väl journafört att patienten vägrade vård. Då anser jag att han har varit patient. Sedan så går det väl att diskutera huruvida det är ett brott mot sekretessen att lämna ut denna information till Polisen. I detta falla nser jag (utan att vara jurist) att det inte borde vara ett brott mot sekretesslagen att lämna ut. Det är ju dessutom inte en journalförd uppgift som lämnas ut.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/10 2005 11:52

-the greatest skrev:jag tror det var John S Mill som sa: "Om det inte fanns människor vilkas moral är bättre än lagarna, skulle de befintliga lagarna aldrig förbättras"....

jag anser iaf att det är ett ganska tänkvärt citat i sammanhanget, det är ju faktiskt ganska lätt att "gömma" sig bakom sekretesslagstiftningen som vårdpersonal.
själv brukar jag fundera över vad jag anser är rätt och riktigt agerande och faktiskt agera därefter, jag har inte blivit dömd än :D...
vidare anser jag att man skall ställa sig frågan "hur gangnar det här (läs mitt agerande) patienten?" och "vad vill jag uppnå med mitt agerande?" om jag kommer till en trafikare: en av förarna luktar gammal fylla jag anser ju självklart att denne skall lagföras för detta, men det får inte inskränka i dennes vård. Liv går före bevis!
om någon kör rattfull ligger det nära att misstänka att denne har etylproblem i "botten", något man faktiskt kan behandla under förutsättning att det uppdagas...

jag skulle rapportera mina iaktagelser till mottagande enhet, ofta visar sig polisen på akm efter trafikare, isf skulle jag även de få veta vad jag har sett. Om man då frågar sig hur det gangnar patienten skulle svaret vara: vi har uppmärksammat dennes etylproblem, om sjukvården fungerar som den ska, kommer vederbörande att fångas upp och erbjudas behandling.
vad vill då jag uppnå?
att patienten skall få god vård då inte bara för de skador han/hon har ådragit sig vid trafikaren, utan även de andra problem som har uppdagats "under resans gång" helhetssyn!! (om trafikolyckan hade orsakats av att föraren skulle ha fått ett ep-anfall, skulle vi inte försöka mörka ep-anfallet)
jag vill ju även förhindra att patienten kör rattfull igen.

till journalister säger man bara helt uppenbara saker som "det är två bilar som har krockat" i övrigt hänvisar man dem till polisen lr presskonferans om vet att det skall hållas någon sådan...

till sist:
det är en mycket komplex, svår och intressant frågeställning ambus har pressenterat och jag hoppas att mina tankar/åsikter tillför ambus och er andra på forumet någonting som ni kan ha nytta av i vardagen...
Roligt att du nämner en liberal tänkare som John Stuart! Att handla efter sin egen övertygelse kan i vissa fall vara bra och vissa dåligt (objektivt) sätt. Jag tycker dock att du har med några mycket viktiga aspekter i ditt resonemang. Att stå under lagen och följa boken har sina fördelar, men att tänka fritt och agera därefter har också sina konsekvenser. //BE SAFE
Blood Will Tell

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

knark

Inlägg av johnjohn » 15/4 2006 17:01

Jag var på en prio 2 då det visade sig att killen som vi skulle kolla upp var påtagligt påtänd. När jag skulle kolla distalstatus vägrade han ta av sig strumpan. Efter en del tjafs tog av den själv. vad jag dock hann känna var att han hade en påse i strumpan. jag tvekade i ung. 1sek. huruvida jag skulle tala om det för polisen eller inte. De var tacksamma för upplysningen.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Braveheart...

Inlägg av ambus » 29/4 2006 21:49

Modigt gjort, fast det kunde utbrutit tumult... hade Du beredskap? :twisted:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar