Neka/avråda från att söka akutsjv

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/3 2006 21:04

håller med om att det var bra.. Men han jobbar ju på helikoptern nu och är snabbt framme ändå;)

Men allt som är bra kostar pengar=inge bra (för politikerna som bara ser pengarna i ett led).

Skulle vi få större rätt att neka personer att åka med oss så skulle pengar frisättas med de minskade kostnaderna det skulle bli.

manne

Inlägg av manne » 7/3 2006 22:30

Vi får neka patienter om det inte finns behov av ambulanstransport.
Inget konstigt med det.

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/3 2006 9:07

manne skrev:Vi får neka patienter om det inte finns behov av ambulanstransport.
Inget konstigt med det.
Hur avgör du det med 100% säkerhet hemma hos någon?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/3 2006 10:26

Vissakan vara glasklara.. Som att dom har så ont i en fot. Vi lämnade en gravid med foglossning efter kontakt med gyn osv.

manne

Inlägg av manne » 8/3 2006 11:08

Lipton skrev:
manne skrev:Vi får neka patienter om det inte finns behov av ambulanstransport.
Inget konstigt med det.
Hur avgör du det med 100% säkerhet hemma hos någon?
Frågar vilka besvär patienten har..

Snövit

Inlägg av Snövit » 8/3 2006 14:19

ont i en fot KAN ju vara en artäremboli. Endel kan ju inte säga hur de har ont, bara att det är ont. (ex domning mm)

sedan finns det ju kvinnor som har så svår foglossning så att de inte kan gå. Den smärtan påverkar andningen och därmed blir kvinnan stressad och barnet.

Fast jag håller med om att det finns en massa onödiga samtal till SOS. Vi hade en pensionär som larmade HELA tiden på oss personal på äldreboendet. Han ringde till slut ambulans för att han villa ha hjälp...med att få kissflaskan från nattduksbordet. (20cm från honom själv...)

Kan man verkligen bli nekad ambulans om man själv tycker att JAG är sjuk? En ambulansman kan ju INTE veta hur pat känner sig, särskilt om denne inte känner till vederbörande sedan tidigare.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/3 2006 14:41

snövit:

Tycker du nedvärderar en hel yrkeskår. Varför skulle vi inte kunna avgöra sådant? Det sitter en ej ovidareutbildad uska på sjukhuset och avgör sånt.

Att avgöra om det är en emboli är faktiskt långt ifrån omöjligt. över 95% av underbenssmärtor lämnar sjukhuset utan ex. ultraljud (finns statistik för allt), hälsporre? smärtans lokalistation? bilateralt? Vårdtiden för dessa patienter brukar vara väldigt korta.

Foglossning är inte ett kriteri för ambulans. Iaf inte där jag jobbar. Kanske är annorlunda ute i landet?

Man kan inte hålla på att tänka; det KAN vara i varje fall. Då skulle vi få åka på stukade fötter som kan vara avslitna artärer i foten, misstänka hjärnskakningar på hockeymatch för att det KAN vara en omfattande blödning. Listan kan göras millång!

Snövit

Inlägg av Snövit » 8/3 2006 16:24

Hej
Inte min mening att nervärdera. Absolut inte. Tycker bara att det känns som om en del pat inte får den hjälp de behöver medans den som kan klaga och *tala* för sig får mer utan att behöva.
Eftersom jag jobbar med gamla människor så är det ofta fallolyckor och bröstsmärtor det handlat om. Vi ringer ju ambulans om vi ser behov av det. (frakturer, stora öppna sår som behövs sys, hjärthjälp etc. Dessa människor är ju ofta i sig redan svaga INNAN olyckan. Dessa blir OFTA hämtade efter ca en timme. Och det är inte bristande information det handlar om frågan om. (har ingen aning vilken prio amb fått eller om SOS ger prio graden.)
Ibland känns det som om dessa gamla inte är värda mer. För visst har även vi fått restriktioner om att ringa ambulans. Vi måste själva ge nitro, tenormin(Atenolol) mm innan vi ev beslutar om att tillkalla hjälp. Men när en pensionär har ramlat, ligger i konstig ställning, ej kan röra sig, DÅ går ej jag och lyfter upp utan då ringer vi.

OBS! Hittills har ALLA som jag träffat inom ambulansen både privat och inom jobbet gjort ett jättefint jobb när de väl kommit dit. (har ingen aning vilken prio amb fått eller om SOS ger prio graden.)

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: bra & dåligt

Inlägg av AMBASS » 8/3 2006 16:30

suppen skrev:Det positiva med onödiga transporter är att man kan påvisa ett behov på ökade resurs till politiker. Det negativa är att det skiter dom i för de fattas pengar och det är viktigare att landstingen bekostar kulturella evenemang och kursgårdar. För övrigt håller jag med malle var är respekten för 112?

Hur gör vi för att folk ska få tillbaka respekten för NÖDNUMMRET 112????
Cheers!

Vi måste nog börja se mer marknadsekonomiskt på denna verksamhet. Det bästa vore en helt privat verksamhet där slutkunderna (patienterna) fick köpa en försäkring eller blev fakturerade i efterskott. Det du beskriver är resultatet av ett "Sosse" välde och en planekonomi som mer är att likna med en pseudoekonomi. 112 (SOSAB) tjänar redan bra pengar och jag hoppas att vi kan se samma utveckling inom ambulansarenan. Så länge sosseväldet styr kommer få tillbaka respekten för 112 i allmänhet och kronan (ekonomin) i synnerhet.

SVERIGE BEHÖVER EN LIBERAL REGERING!!!!
Blood Will Tell

Snövit

Inlägg av Snövit » 8/3 2006 20:11

Här kostar det 250kr att åka ambulans och mig veterligen och det jag hört av dem som jobbar här är det inte ofta det är onödiga samtal. Oftast så ringer akuten ut en sk sjuktaxi som åker och hämtar upp patienten till sunderbysjukhus.
Och dessa 250kr för ambulans ingår INTE i högkostnadsskyddet.

Kanske andra län/ställen skulle börja ta en avgift också?

Fasar för om det en dag skulle vara så att vi behöver ambulans till vår dotter (anafylaxi) så är det någon korkskalle med vrickad fot som ringt ambulans...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/3 2006 11:35

Det är precis det snövit som gör mig arg och det som gör att jag är för en hårdare prio. Inte från sos då de till 99% gör bra prioriteringar utifrån de uppgifter de får. Jag tycker mans ka stärka vår rätt att neka ambulanstransport så vi istället kan ta nya jobb som kommer upp.. Kanske din dotter..?

Jag är helt klart för en avgift på ex 250 kronor som räknas av om patienten blir inlagd. Det funkar inte att staten ska betala allt. Man måste ta ett eet ansvar också..

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2006 17:00

Niklas Karlsson skrev:Jag är helt klart för en avgift på ex 250 kronor som räknas av om patienten blir inlagd. Det funkar inte att staten ska betala allt. Man måste ta ett eet ansvar också..
Måste bara ifrågasätta detta något. Finns det inte patienter som faktiskt har behov av ambulans men som inte behöver läggas in? Finns ju dessutom tillfällen då "bystanders" ringer ambulans trots att patienten själv aldrig skulle gjort det. Vet dessutom ett tredje alternativ då ambulansen själv spontant hittar patienten på stan och övertygar den om att följa med. Skall det verkligen kosta pengar då? :wink:

Snövit

Inlägg av Snövit » 9/3 2006 17:32

Det kostar ju att gå till läkaren. Där betalar du 150kr för typ tio minuter. Du blir med 99% säkerthet inte inlagd.
Och om man nu prompt inte vill ha ambulans hjälp så Låt personen fylla i en vägran blankett, rapportera det till juorhavande läkare för vidare ställning ev hjälp av polis.
Här har vi haft ofta alagare och värnpliktiga som EJ velat ha hjälp men varit i behov av det iaf. Fått en flaska i huvet, varit avsvimmade mm Dessa har polisen tagit hand om och skjutsat upp på lassa.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2006 17:50

Snövit: Jo visst. Men jag har inte vart hos läkaren på över 6 år, och då var det för att få lite vaccinationer. Tyvärr kan jag ju inte säga nej om jag är avsvimmad... :lol:
Jag tycker faktiskt inte att akutsjukvård skall kosta något om man är i behov av den eftersom jag vet att jag själv i ett sådant läge skulle dra mig för att kontakta sjukvården. Dessutom ville jag bara påpeka det märkliga i att ambulansen bara kostar om man inte blir inlagd, finns ju fler tillfällen som man inte borde behöva betala i så fall. Eller ändå värre, tänk gamla Greta som inte har behov av ambulans men som ändå blir inlagd för att "hon har så svårt att klara sig hemma och det är ju ändå så gott om platser på avdelningarna." Skall hon också få transporten gratis? Nä, jag tycker det borde vara mer dynamiskt om det skall vara skillnad alls!

Snövit

Inlägg av Snövit » 9/3 2006 18:36

Skulle gärna se att akutsjukvård inte skulle kosta något. För vår del skulle vi nog spara åtskilliga tusenlappar per månad.
Vårt dotter har ofta allergiska reaktioner.Först ger vi en anapen inj på 515kr sedan ambulans 250kr. Vi blir sällan inlagda. Får bara lite andningshjälp och ev mer medicin.

Vi skulle kunna ringa ambulans kanske direkt......men det gör vi inte. Vi ger snällt Anapen...väntar ev effekt, sedan ringer vi OM behov finns.

Alt 2: Vi kan ringa direkt SOS. Amb pers ger Anapen som DOM har med sig. Sedan ev vidare till sjukhus.

MEN det känns onödigt. Dels så blir vår dotter änn mer stressad av situationen och så kanske amb behövs hos en annan mer hjälp behövande.

SKULLE man ta bort all akutkostnad så lovar jag att missbruket skulle nog bli än större än vad som det är idag. För vi svenssons är väl ändå ganska snåla om oss?

Men krisar det sig så nog söker väl till och med DU sjukvård om du behöver, även om det kostar?

Skriv svar