Neka/avråda från att söka akutsjv

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 28/6 2005 18:19

larsev skrev:Som lekman skulle jag säga att det beror väl på hur SOS Alarm har prioriterat larmet
En prio 1 skall ovillkorligen till sjukhus.
Prio 2 bör definitivt följa med till sjukhus.
Prio3 , där har patienten betydligt mer att säga till om.==> Patienten bestämmer efter samråd med ambulanspersonalen.
Om alla som av SOS bedömts som prio 1 ovillkorligen skulle medfölja till sjukhus skulle vi åtminstone i Sthlm få bygga ett antal nya sjukhus..

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 3/8 2005 21:59

malle skrev:
larsev skrev:Som lekman skulle jag säga att det beror väl på hur SOS Alarm har prioriterat larmet
En prio 1 skall ovillkorligen till sjukhus.
Prio 2 bör definitivt följa med till sjukhus.
Prio3 , där har patienten betydligt mer att säga till om.==> Patienten bestämmer efter samråd med ambulanspersonalen.
Om alla som av SOS bedömts som prio 1 ovillkorligen skulle medfölja till sjukhus skulle vi åtminstone i Sthlm få bygga ett antal nya sjukhus..
Om ni inte kör prio1 patienter till sjukhus så måste väl dessa vara kända av er med diagnos utställd av läkare?
Om inte, så ställer ni diagnosen och då undrar jag om ni inte har överträtt era befogenheter om ni nu inte är leg. läkare.

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/8 2005 16:51

larsev skrev: Om ni inte kör prio1 patienter till sjukhus så måste väl dessa vara kända av er med diagnos utställd av läkare?
Om inte, så ställer ni diagnosen och då undrar jag om ni inte har överträtt era befogenheter om ni nu inte är leg. läkare.
Eller så kanske de helt enkelt vägrar medfölja?

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 4/8 2005 18:04

quote]
Om ni inte kör prio1 patienter till sjukhus så måste väl dessa vara kända av er med diagnos utställd av läkare?
Om inte, så ställer ni diagnosen och då undrar jag om ni inte har överträtt era befogenheter om ni nu inte är leg. läkare.[/quote]

Hej larsev!

Självklart ställer vi inte diagnos i ambulansen på patienten - det är och förblir läkarens ansvar/uppgift. Det jag menade var att ett mycket stort antal av prio ett-körningarna i Sthlm är just prio ett pga att inringarens uppgifter är så knapphändiga. En klassiker på mobitexremsan är: "oklara problem, person ligger på marken, inringaren passerat", sen får vi inte mer information. Ofta visar det sig vid framkomst att det handlar om en lite överförfriskad medborgare som bara tagit sig en liten tupplur eller bara vill vila en stund. Han/hon brukar INTE vara intresserad av att åka till akutmottagningen.
Inringaren har passerat med buss eller bil och sett personen ligga på marken/parkbänk och ringer SOS på sin mobil.

Larmoperatör

Neka patient transport?

Inlägg av Larmoperatör » 5/8 2005 21:36

Det är ett omfattande missbruk av 112 numera som belastar SOS-centralerna väldigt mycket. Om det bara kostat en markering, tex. 50 öre, att ringa 112 så skulle samtalen minska drastiskt och därmed skulle de som verkligen behöver hjälp få svar mycket fortare.

I f.d. Skaraborgs län så debiterar man 150 kr för en resa med ambulans och många blir friskare när de hör detta och kan då åka taxi i stället.
Man kan tycka att det är moraliskt förkastligt att ta betalt för ambulans men eftersom systemet missbrukas så har det visat sig vara mycket bra.
All annan sjukvård kostar ju som regel pengar så varför inte ambulansen?

Beträffande att neka patienter ambulanstransport så får en SOS-operatör inte göra det, däremot utnyttjar man på vissa håll högre medicinsk kompetens (HMK), tex. en sjukvårdsupplysning, där en SSK som regel har mandat att neka en patient ambulans och hänvisa till primärvård/motsv.
Därför är det märkligt att man i samma landsting kan säga att en SSK i ambulans inte har rätt att neka transport, denne kan ju trots allt se patienten och skapa sig en bättre uppfattning än vad man kan göra över telefon. På vissa håll i landet får dock ambulanspersonal neka transport.

Till "larsev" så kan jag säga om de prioriteringar som SOS använder så har de inget att göra med om patienten behöver till sjukhus eller ej utan de anger i vilken turordning ambulans skickas till patienten, om det är kö, samt ger en fingervisning om hur bråttom det är.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Neka patient transport?

Inlägg av malle » 7/8 2005 12:40

Larmoperatör skrev:Det är ett omfattande missbruk av 112 numera som belastar SOS-centralerna väldigt mycket. Om det bara kostat en markering, tex. 50 öre, att ringa 112 så skulle samtalen minska drastiskt och därmed skulle de som verkligen behöver hjälp få svar mycket fortare.

I f.d. Skaraborgs län så debiterar man 150 kr för en resa med ambulans och många blir friskare när de hör detta och kan då åka taxi i stället.
Man kan tycka att det är moraliskt förkastligt att ta betalt för ambulans men eftersom systemet missbrukas så har det visat sig vara mycket bra.
All annan sjukvård kostar ju som regel pengar så varför inte ambulansen?

Beträffande att neka patienter ambulanstransport så får en SOS-operatör inte göra det, däremot utnyttjar man på vissa håll högre medicinsk kompetens (HMK), tex. en sjukvårdsupplysning, där en SSK som regel har mandat att neka en patient ambulans och hänvisa till primärvård/motsv.
Därför är det märkligt att man i samma landsting kan säga att en SSK i ambulans inte har rätt att neka transport, denne kan ju trots allt se patienten och skapa sig en bättre uppfattning än vad man kan göra över telefon. På vissa håll i landet får dock ambulanspersonal neka transport.

Till "larsev" så kan jag säga om de prioriteringar som SOS använder så har de inget att göra med om patienten behöver till sjukhus eller ej utan de anger i vilken turordning ambulans skickas till patienten, om det är kö, samt ger en fingervisning om hur bråttom det är.
Håller med dig om att det är mycket märkligt att en leg. amb.ssk(jag vet att detta ej är den riktiga benämningen..) ej har rätt att räknas som HMK medans en telefonrådgivande ssk tydligen har det. Detta är ngt jag förundrats över under de år jag jobbat inom verksamheten. Varför inte utnyttja/använda sig av den kompetens man betalar för? Varför inte satsa på utökad utbildning i triage för amb.ssk och sedan backa upp med en rådgivande läkare i ryggen? Jag tror att många resor då skulle styras till rätt vårdnivå istället för att stocka upp akutmottagningen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/8 2005 20:04

vet inte hur många "bröstsmärtor" jag åkt på som egentligen är taxi till sjukhus. SÄger man att man har ont över bröstet så kommer taxin jävligt fort. Folk har inte samma respekt för att vi hjälper svårt sjuka patienter idag som tidigare. Man har många gånger mött attityden att "det är jag som betalar din lön" osv..

Självklart tar man inte med alla som man åker ut på.. I särskilda fall i kontakt med läkare på sjukhus.

Undersköterskor på våra sjukhus avvisar folk som inte är i behov av akutsjukvård. Varför skulle inte vi då i ambulansen där det finns åtminstone en legitimerad ssk kunna göra det?

Enda metoden att råda bot på folks bristande empati för sina medmänniskor är är att ta betalt för körningarna. Blir man inlagd eller på annat sätt behandlad så dras det av från patientavgiften..

Snövit

Inlägg av Snövit » 7/3 2006 15:04

Är det bara i boden/luleå området det kostar 250kr att åka ambulans?
Skulle gärna åka sjuktaxi för 80kr till sjukhuset men taxin har inte *andningsresurser* som min dotter behöver så därför bllir det ambulans alltid.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/3 2006 15:36

Fanns i halmstad ett tag tror jag?

Jag beklagar att det kostar att åka ambulans,men det är tyvär våra medmänniskor som satt oss i den här situationen genom att utnyttja skattepengarna och politikerna ser ignen annan lösning.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/3 2006 16:20

Har lämnat patienter hemma som vid utlarmning varit prio 1 ex. medvetslös diabetiker, sprutat glukos iv, patienten har vaknat upp och vägrar följa med till sjukhus, självklart kontaktat läkare på sjukhuset som sagt det varit ok.

manne

Inlägg av manne » 7/3 2006 17:38

pean skrev:Har lämnat patienter hemma som vid utlarmning varit prio 1 ex. medvetslös diabetiker, sprutat glukos iv, patienten har vaknat upp och vägrar följa med till sjukhus, självklart kontaktat läkare på sjukhuset som sagt det varit ok.
Ja nu är det ju så att man kan ju aldrig tvinga nån att följa med i detta fall.

manne

Inlägg av manne » 7/3 2006 17:38

pean skrev:Har lämnat patienter hemma som vid utlarmning varit prio 1 ex. medvetslös diabetiker, sprutat glukos iv, patienten har vaknat upp och vägrar följa med till sjukhus, självklart kontaktat läkare på sjukhuset som sagt det varit ok.
Ja nu är det ju så att man kan ju aldrig tvinga nån att följa med i detta fall.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/3 2006 17:51

det är inte riktitgt det vi disskuterar heller utan när någon ringer ambulans som inte är i behov av det..

Patinter lämnar man var och varannan dag ex diabetiker och epileptiker

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 7/3 2006 20:56

I stockholm så provades det för några sommrar sedan att ha en ambulansläkare på motorcykel.
Han kom fram snabbt och smidigt.
Bland många saker som de gjorde bra de två doktorerna var att prioritera ned ett antal patienter. Han var på plats innan ambulansen och kunde avstyra det hela. Med andra ord. Han frigjorde resurser och tog fram rätt resurser så som polis och annat.
Förutom detta så har han varit så snabbt på plats så att han har räddat liv.
och då är allt annat bara bonus.

Synd bara att detta försök inte har permanentas.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 7/3 2006 20:56

I stockholm så provades det för några sommrar sedan att ha en ambulansläkare på motorcykel.
Han kom fram snabbt och smidigt.
Bland många saker som de gjorde bra de två doktorerna var att prioritera ned ett antal patienter. Han var på plats innan ambulansen och kunde avstyra det hela. Med andra ord. Han frigjorde resurser och tog fram rätt resurser så som polis och annat.
Förutom detta så har han varit så snabbt på plats så att han har räddat liv.
och då är allt annat bara bonus.

Synd bara att detta försök inte har permanentas.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Skriv svar