Tunga personer

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/5 2005 17:48

Jag tror också att det är bra för egen del om man klarar av att lyfta 130kg och jag tror också att det är bra om man klarar bära 130kg/3 våningar. Men samtidigt har det visats sig att 100kg/3 våningar är fullt tillräckligt för att klara av jobbet.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 5/6 2005 3:34

Novisen skrev:Jag tror också att det är bra för egen del om man klarar av att lyfta 130kg och jag tror också att det är bra om man klarar bära 130kg/3 våningar. Men samtidigt har det visats sig att 100kg/3 våningar är fullt tillräckligt för att klara av jobbet.
jag vet att ca 50% inte skulle klara detta utan viss hjälp.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 28/10 2005 17:53

Det svåra är inte att lyfta en bår på 130 kg. Det klarar faktiskt de flesta.
Det jobbiga är att stå ut med smärtan i handflatorna. :x

Eirik

Inlägg av Eirik » 28/10 2005 20:24

Finnes det noen felles fysiske krav for ambulansetjenesten i Sverige? Hos oss har de enkelte Helseforetakene begynt å sette opp slike. Eksempel fra Helse Sunnmøre:
Omfang:
Gjelder ved fast tilsetting, engasjement, vikariat og ved uttak av lærlinger i ambulansefaget. Alle nytilsette skal bestå fysiske minstekrav innen prøveperioden på 6 måneder. Fysiske tester, fagkompetanse og skikkethet skal helhetsvurderes ved utløpet av prøveperioden.


Alder: 20-29 år
3000 meter løping: 14.00
20 km sykling (alt): 52
Sit ups: 30
Push ups: 20


Alder: 30-34 år
3000 meter løping: 14.30
20 km sykling (alt): 54
Sit ups: 25
Push ups: 20


Alder: 35-39 år
3000 meter løping: 14.45
20 km sykling (alt): 56
Sit ups: 20
Push ups: 20


Alder: 40-44 år
3000 meter løping: 15.00
20 km sykling (alt): 58
Sit ups: 20
Push ups: 20


Alder: 45-50 år
3000 meter løping: 16.00
20 km sykling (alt): 60
Sit ups: 20
Push ups: 20

Alder: 50-54 år
3000 meter løping: 17.00
20 km sykling (alt): 62
Sit ups: 15
Push ups: 20

Alder: 54-59 år
3000 meter løping: 18.00
20 km sykling (alt): 64
Sit ups: 15
Push ups: 20


Båretest 1, felles krav
: 3 etasjer opp med akuttutstyr + båre. Transport av pasient (80-90 kg) på båre til ambulanse.
Bæretest, felles krav: Håndbæring av pasient (75-85 kg) fra 3 etg til ambulanse.
Dette er en sak som har engasjert en del av mine kolleger...

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 29/11 2005 21:32

aceofspades skrev:Det svåra är inte att lyfta en bår på 130 kg. Det klarar faktiskt de flesta.
Det jobbiga är att stå ut med smärtan i handflatorna. :x
Tänk tid en ganska smal skruvad trappa där ni ska ner med patienten från övervåningen. Det bli nog rätt vingligt när man håller på och lirkar med en tung bår då kan ja tro. =/

Då känner man verkligen smärtan i handflatorna, + att när man håller på och lirkar den avlånga båren ner för trappan så kan man behöva ändra hållningen en hel del. Därmed så bär man kanske inte alltid båren på samma sätt som man gör på ett vanligt rakt plan. Självklart så ska man ju alltid - både för pats och ens eget bästa försöka bära/lyfta (jobba) så ergonomiskt som möjligt. Men ja kan tro att just trappor kan bli lite knepiga ibland. Speciellt när det kan bli tunga lyft. :roll: :?

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 1/12 2005 2:32

Men bårselar då, används inte de längre? Enkelt sätt att avlasta händer och armar som även ger bättre balans. Lägger tyngdpunkten där vi är starkast - närmast kroppen.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 1/12 2005 9:32

Vid vissa yrken behöver man bra fysiska förutsättningar, oftast har man väll velat jobba innom ambulansen några år innan man verkligen börjar arbeta där, det betyder ju att man igod tid kan börja styrketräna för att klara testerna. om man gämför med andra yrken ex. polis brandkår, en vän till mig har sökt till polishögskolan åtskilliga gånger och under flera års tid har HON styrketränat och konditionstränat hårt för att klara intagningskraven. det kan man ju gämföra med att läsa upp betyg på komvux för att komma in på en utb. eller träna för att bli antagen till ett yrke. Allt går om man vill.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/1 2006 0:52

Lipton skrev:Finns det inte någon som har bärselar att fästa ALLFAbåren i så man slipper kämpa så med fingrarna?
Vet inget om bärselar, men däremot har alfa OK att lägga på axlarna för den som gör först (vid huvudändan på patienten).

Såg att någon skrev, "det svåra är inte att pat väger 130kg", håller med, det svåra är att få den person, och övriga för den delen, att fatta att han/hon måste ligga stilla.

Vidare vet jag per faktum att det tullades i sthlm på själva bär-provet av bår. Bår-momentet togs bort och de testande fick istället bära hantlar. Däremot utsattes de för hårdare/större fys- och uthållningsstest...

Vet också per faktum att alfa ej får användas av person som väger mer än 150kg, över det så kan själva konstruktionen på båren baxna...

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 20/1 2006 10:36

Problemet med att räddningstjänsten inte åker på bärhjälp ligger i att det är olika huvudmän, landstinget betalar inte räddningstjänsten (kommunen) för att de åker ut på bärhjälp... Om inte avtal finns...

Och eftersom de flesta räddningstjänster redan har dålig ekonomi har detta fått många räddningschefer att sätta stopp för bärhjälpen om man inte får betalt...

Som jag har fattat det är det bara i sekundära uppdrag som problemet uppstår. Annars är det ju räddningstjänst, fara för liv, egendom, miljö...

Är inte heller räddningstjänst att ta ner tant Agdas svarta katt... Vissa räddningstjänster gör dock detta ändå som övning på att köra stegen... Dock görs inte detta förrän x antal dygn...

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 20/1 2006 13:41

Enligt Ferno norden, som säljer ALLFA-båren, klarar den 150 kg i rullande läge och med skaklarna indragna...

http://www.fernonorden.com/fp_sweden.ph ... o1O2k6Mjt9

Skriv svar