Jehovas

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/10 2005 13:03

AMBASS skrev: Om jag på något vis kränkt någon enskild individ med min textmassa så har detta inte varit min avsikt. Min enda avsikt har varit att se på saken utifrån ett vaket och medicinfilosofiskt sätt. Jag tycker detta samtal är intressant då vi skulle kunna lyfta in fler aspekter i det. Och som du skriver skall vi hjälpa, inte orsaka mer lidande....
Du har helt rätt i detta. Medisinfilosofiskt sett har du ju en klar poäng tycker jag. När det sedan gäller hunamfilosofiskt kan man ju tycka vad man vill.

AMBASS skrev: Att inte heller låsa sig vid en tes utan att pröva sina åsikter! Vad grundar alla dessa synpunkter -ERFARENHETER
En levande debatt där vi ifrågasätter och debatterar vetenskapen är viktig. Att vi inte hindrar utvecklingen med argument som: "Så har vi alltid gjort förr". Om inte utvecklingen gått framåt hade vi fortfarande använt stenbitar för att tända elden när vi sitter i våra strömlösa stugor... :wink:
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/10 2005 1:48

AMBASS: Självklart har du rätt till din åsikt och att på din fritid uttrycka den på det vis det passar dig. Jag försökte bara få fram skillnaden mellan en patients åsikt och åsikten som en patients grupp uppvisar utåt. Självklart tycker jag att det blir konstigt med patienter som vill avstå behandling. Men det är lite lustigt att i en annan tråd där det diskuterades efterförlopp vid trafikolyckor var de flesta rörande överens om att patienten själv bestämmer om den vill med till sjukhuset över huvud taget. Här däremot blossade en rejäl debatt upp. Det är ju egentligen samma sak.

En sak som jag personligen tycker man kan tänka på när man skriver här på forumet är om man kan stå bakom sin text även öga mot öga med någon annan från forumet. Jag tror faktiskt att Sjuksköterskan börjar varje passa ihop med en ambulanssjukvårdare med att upplysa den om sin oduglighet lika lite som du skulle fråga ett utblödande vittne om den verkligen vill basera sitt i livet sista beslut på "en snevriden pseudoreligion vilken ställer till det vid vissa praktiska händelser". Eller hur?

aceofspades

Helt rätt Ambass!!

Inlägg av aceofspades » 22/10 2005 12:57

Läser just nu FFO och kulturella möten mm. Det är enligt min åsikt
helt självklart att man inte ska behöva älska andra religioner för att
kunna ge dem en kvalitativ vård. Jag tycker inte att man behöver ha
någon som helst förståelse för tex jehovas. De har ju oftast ingen förståelse för våra värderingar. Hur många gånger har man inte hört en dörrknackande Jehova stå och bröla om hur syndigt ens liv är och att man med all säkerhet ska brinna i helvetet. Jag känner att jag skulle ha svårt att "förstå" en sådan människa. Å andra sidan kan jag tycka att det kan underlätta arbetet med en sådan patient om man har ingående kunskap om personens trosuppfattning och värderingar. Man behöver inte förstå eller hålla med, men man måste se situationen ur patientens synvinkel och utifrån dess egen syn på "det stora alltet."

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/10 2005 13:57

Tror inte att Jehovas brölar om att brinna i helvetet eftersom det inte existerar i deras tro. Döden är det värsta straffet. Alla har möjlighet har möjlighet att komma till himmelen men bara Jehovas har möjlighet att komma på stolen närmast gud. (fick det förklarat för mig ungefär så).

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 23/10 2005 19:55

Novisen skrev:Tror inte att Jehovas brölar om att brinna i helvetet eftersom det inte existerar i deras tro. Döden är det värsta straffet. Alla har möjlighet har möjlighet att komma till himmelen men bara Jehovas har möjlighet att komma på stolen närmast gud. (fick det förklarat för mig ungefär så).
Cheers!

Sjukvård bygger på vetenskap! Religon på förhoppning och tro! Mellan dessa två går en skiljelinje vilken sätter individen i centrum och detta utifrån individens bästa. Att då i egenskap av vårdarena basera beslut på vetenskapligt grundat fakta anser jag vara helt i sin rimlighet. Av detta skäl är även alternativa arenor satta under granskning.

Människan är sedan helt fri att tro på tomtar och troll eller för den skull UFON.
Blood Will Tell

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 25/10 2005 20:25

Novisen skrev:Tror inte att Jehovas brölar om att brinna i helvetet eftersom det inte existerar i deras tro. Döden är det värsta straffet. Alla har möjlighet har möjlighet att komma till himmelen men bara Jehovas har möjlighet att komma på stolen närmast gud. (fick det förklarat för mig ungefär så).
Ok. Då var det någon helt annan rörelse som knackade på min dörr och tvingade på mig "Vakttornet" och blev vansinnig på mig när jag förklarade min syn på deras trosuppfattning. Både jag, min mamma och min syster skulle brinna i helvetet. Men visst, det finns säkert extremgrupper a la Knutby även inom Jehovas.

Skriv svar