Vem är medicinskt ansvarig?

Här diskuteras ledarskap

Moderator: ambus

interflora

Inlägg av interflora » 24/10 2006 16:27

Ja, absolut! Det betvivlar jag inte en sekund. Det är ju "mänskligt att fela", men jag diskuterar inte vem som gör misstag eller gör rätt...
Utan diskuterar vem som är bäst "lämpad" att bedöma patienten...

En sak som jag funderat på också i samband med detta:
Låt oss säga att dessa "två" kommit fram till en person som blivit stungen i halsen och den då enligt diskussionen mest "kompetenta" att vara ansvarig sagt att det skulle göras på ett sätt, den "erfarne" narkossköterskan sagt att det först och främst skulle intuberas.
Den kompetentes ord väger tyngst och patienten körs iväg och avlider vid ankomst till akutrummet, och läkaren ifrågasätter varför intubation inte gjorts... Vem anmäls? Vem är ansvarig?
Bägge åker väl i så fall "dit", den ene har i enighet beordat den andre att inte intubera, den andra har underlåtit sig att inte intubera...
Man är väl som legitimerad vårdpersonal ansvarig för sina egna beslut och sina egna handlingar?
För det låter ju befängt (vet inte om någon håller med mig) att man som legitimerad sjuksköterska med vidareutbildning i intensivvård, inte skall handla själv, utan handla under överinseende av en annan legitimerad sjuksköterska med ambulansvubb? Minskas intensivårdssjuksköterskans ansvar då i och med att den andre bestämmer?
Att man dessutom i sådana fall underlåter sig att någon annan på samma "plan" skall bestämma.
(Nu pratar jag om arbetet med EN patient, inte en skadeplats eller liknande...)

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/10 2006 10:53

interflora skrev: Jag är absolut INTE emot att människor läser det dem vill och förmår, det gör bara att människor växer, men... trots allt... att vara "yrkesutbildad" sjuksköterska verkar idag bli någonting allt mer "skämmigt", jämfört med att vara "utbildad" som anses som något otroligt fint och duktigt.
Varför är det så? Kompetensen sitter väl inte enbart i de antal poäng man läst??? Det finns väl fler faktorer som spelar in i vad och hur man: kan, vet, handlar, umgås, pratar och så vidare...

Mötte tillexempel en sjuksköterska som var nyfärdig sjuksköterska, vubbad och "magistrerad", som klart och tydligt förklarade hur mycket "mindre" och "sämre" personer med tidigare utbildningsformer kunde och var värda.
Enligt hennes utsago kan alltså inte äldre sjuksköterskor utföra sina arbetsuppgifter tillfylles i enighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Att man sedan efter tre års högskolestudier behövt gå ett "traineeprogram" på fyra år för att "lära sig yrket" verkar irrellevant i sammanhanget...

Kommer väl troligtvis få en hel del skit för detta inlägg av både de ena och de andra, men jag ifrågasätter inte Er kompetens, kunskap, bildning o.sv. Utan bara titelsjukan som just nu är total.
Tänker inte ge dig någon skit alls, du träffar ju trots allt en ganska viktig poäng. Jag anser dock att det första stycket till viss del besvaras av det andra stycket.
Tänk dig själv, du är nyutbildad sjuksköterska och Fil. Kand. Omvårdnad. Du behöver också ett traineeprogram på fyra år för att kunna jobba självständigt och känna dig säker i alla delar av yrket. Vad skriver du då på din namnskylt. Jag skulle nog helst skriva Fil. Kand. Omvårdnad eftersom jag då i alla fall slipper riskerna med att någon pekar på min namnskylt och hävdar att jag som sjuksköterska skall kunna sätta nål.

Visst överdriver jag lite, men det finns ju trots allt personer som väljer att läsa en VUB direkt efter grundutbildningen eftersom de inte anser sig ha för lite kunskaper för att jobba. Lägg därtill det faktum att många av lärarna från dag ett upplyser en om att man är bäst i världen eftersom man efter utbildnignen har möjlighet att forska, detta i kombination med det faktum att elever sällan lyssnar på allt innebär ju att man som elev då lär sig att man är bäst i världen... :shock:

Skriv svar