vad har hänt med nivån

Här diskuteras ledarskap

Moderator: ambus

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/8 2008 11:21

Om det bara handlar om att bära bår, köra bil och assistera syrran på plats, kan man ta in vilken snubbe som helst från gatan och lära dem detta. Men det är en väsentlig skillnad på att veta vad som ska göras, mot att även veta varför man gör det.

SSK

Inlägg av SSK » 6/8 2008 20:57

Dirtynurse, jag anser det vara synnerligen relevant att jämföra en narkos ssk med en amb ssk i den här debatten för att klargöra utbilningslängd, kvalite´och ansvar i förhållandet ssk och usk.

Som svar på din fråga: Jag arbetar hellre med SSK än USK pga:
- trist att vårda hela tiden, mer stimulerande att köra/vårda VA gång
- SSK har i regel ett betydligt bättre medicinska kunskaper, dels från teoretiska studier, dels eftersom de flesta jobbat intrahospitalt vid någon akutavdelning. (USK:s erfarenheter från sjukhus vet ju alla vad de består i: bädda sängar, sköta hygien, dela matbrickor mm). Med andra ord vid svåra bedömningar är det tryggare med en SSK vid sin sida.

Jag förstår inte vitsen med att ha en personalkategori som bara får göra en reducerad del av arbetet. Till och med inom industrin försöker man ju numera att få alla medarbetare att bli så allsidiga som möjligt. Snacket om att dela det medicinska ansvaret/den teckniska biten är ju rent nonsens. Skulle en SSK köra bil eller bår sämre än en USK?

AuF

Inlägg av AuF » 7/8 2008 0:21

Tyvärr tror jag att de flesta ambsjv helt slutat bry sig om utv av beh riktlinjer osv efter de tappat sin delegering (2005). Många ambsjv jag jobbat med vet inte ens vilka läkemdel som finns i bilarna idag (givetvis med utantag).

Sedan kan man, som jag ny ambssk, självklart dra nytta av mycke annan erfarenhet som ambsjv har med sig.

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/8 2008 18:17

SSK skrev:Som svar på din fråga: Jag arbetar hellre med SSK än USK pga:
- trist att vårda hela tiden, mer stimulerande att köra/vårda VA gång
Men jösses, då finns ju alltid möjligheten att jobba på mack, köra brödbil eller något annat för om man nu vill "slippa vårda" är kanske inte ambulansen en lämplig arbetsmiljö.

Hela debatten är så korkad. Jag skulle dock vilja mig på ett försök att komma med dagens sanning och säga att det efter november 2005 blivit mycket mer gott om olämpliga personer med långt ifrån erforderliga kunskaper för att bedriva ambulanssjukvård inom just svensk ambulanssjukvård. Detta är en ren gissning från min sida och socialstyrelsen och andra anhängare av ogenomtänkta reformer kan gärna säga emot mig.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/8 2008 19:58

Nu missförstod du nog det SSk skrev!

SSK menar nog inte att han/hon inte vill vårda alls, utan att det blir mer variation med en syrra som kollega eftersom man inte alltid behöver ta de svåra fallen själv när man jobbar. Dessutom är det nog ingen som bara vill göra en sak hela tiden. Inte jag i alla fall!
Det är variationen i arbetet som är tilltalande.

Sen är det ju ingen som säger att ambulanssjukvårdaren alltid måste köra och inte ska vårda alls. Om det är på det viset, är det ju snarare ambulanssjukvårdaren som är på fel plats, inte SSK!!

Marty

Titelhysteri...

Inlägg av Marty » 16/8 2008 15:49

Det verkar som att vissa tror att bara för man e SSK med amb-vubb så är man lämplig för ambulansen? Hmmm....nä jag tror att man först å främst ska ha jobbat "på huset" några år och skaffat sig erfarenhet där först innan man funderar på att söka till ambulansen, sen spelar det ingen roll om man så är professor!

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 16/8 2008 17:13

SSK skrev:Som svar på din fråga: Jag arbetar hellre med SSK än USK pga:
- trist att vårda hela tiden, mer stimulerande att köra/vårda VA gång
Bara för att man kör bilen behöver det inte betyda att man inte vårdar, har man en orolig anhörig i framsätet så har man en vårdande rellation till denne...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

SSK

Inlägg av SSK » 16/8 2008 23:09

ohlstedt skrev:
SSK skrev:Som svar på din fråga: Jag arbetar hellre med SSK än USK pga:
- trist att vårda hela tiden, mer stimulerande att köra/vårda VA gång
Bara för att man kör bilen behöver det inte betyda att man inte vårdar, har man en orolig anhörig i framsätet så har man en vårdande rellation till denne...
Du förstår nog vad jag menar utan såna här meningslösa inlägg.

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 11/3 2009 21:45

Om det bara handlar om att bära bår, köra bil och assistera syrran.

Bära bår kan va nog så tungt och svårt och tekniskt tex. i trappor, trånga ställen absolut ingen man bara gör.
Köra bil kan många göra. Men att köra säkert och bekvämt är inte många som gör. Att köra ambulans tycker jag iallafall kräver bättre körkunskaper en vanliga svensson. Sen att assistera syrran, är inte alla som kan. Gäller att man vet vad som ska göras innan för att vårdandet ska flyta på och spara tid. Dra upp läkemedel plocka fram rätt saker. En assistent/kollega tycker jag har en väldigt viktig roll i bakgrunden felar det här så kan många dyrbara minuter gå förlorade. Så då är det ju smart att assistenten/kollegan tex. själv är syrra för då vet man vilka läkemedel man ska dra upp och hur syrran/kollegan som vårdar tänker och då kan man ligga steget före, nå tanke bara som jag har. Att säga att man kan ta in vem som helst till att bli assistent i en ambulans tycker jag känns helt fel.

Självklart kan än usk tex. bli en jätte bra assistent. Men tycker bara att det är väl bra om man har en och samma utb. och den gäller. Skulle vi slippa alla som klagar och trycker ner andras kompetens, och vi har samma tänk. Varför ska det vara så svårt att införa en och samma utb. i ambulansen?. En väktare skull ju aldrig få jobba som polis hur duktig denna än må vara, en sotare skulle aldrig få jobba som brandman varför jo, för de har inte rätt utb. Varför ska vi låta folk som inte har rätt utb. få jobba i en akutambulans det är frågan. Sen än fråga till vad är rätt utb i en akutambulans igentligen?

Skriv svar