byte av arbetsgivare landsting vs privat

Här diskuteras ledarskap

Moderator: ambus

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

byte av arbetsgivare landsting vs privat

Inlägg av peder » 18/8 2008 22:46

Vi i skåne kommer inom några dagar ( 20/8 2008) sannoligt få ett beslut att regionens samtliga distrikt kommer att säljas ut från regionen till att bli privat. Vår förvaltningschef (!?!?) vill att alla distrikten blir privata.

Enligt bakgrundsmaterialet till upphandlingen säger Rolf Ohrlander (förvaltningschef) att den enda besparing som kan göras är en minskning av personal och det innebär återgång till jourverksamhet samt att Region Skåne själv inte kan göra denna besparing på grund av de arbetsmiljöpolicys som finns i Region Skåne.
(Med andra ord; region skåne kan inte införa dygnstjänst, men säljer man ut är det hel okej att entreprenören tillämpar detta.)

Detta innebär att vi kommer att gå ifrån delat dygn till att få dygnstjänst samt jourverksamhet på natten. 1,5 tjänst per ambulans kan reduceras. Genom detta beslut kommer sjuksköterskor gå från 40 timmar per vecka, och ambulanssjukvårdare från 36 timmar per vecka till 48 timmar per vecka. (Dessutom kommer det per automatik innebära lägre grundlön.)

Idag finns det 2 aktörer inom regon skåne; Regionen och Falck. Vi inom regionen ser ju hur illa Falck sköter verksamheten. Material (f.f. bilar) personalpolitik, och arbetsmiljö och är under all kritik.

När Falck tog över i skåne sparkades ALLA ambulanssjukvårdare. Sedan förstod man att det var omöjligt att få ihop det utan dessa människor och anställde dessa på timanställning. Detta var 2005 och fortfarande är ambulanssjukvårdarna tim eller vik- anställda. Man får inte ihop det och många sköterskor i Regionen jobbar extra hos Falck och utan detta skulle hela verksamheten falla. Skulle ALLA regionanställda som jobbade extra hos falck sluta med detta, kommer hela deras verksamhet fallera!

Vi som är regionanställda är oroade över en ev upphandling...... Jag skulle vilja ha lite komentarer (positivt eller negativt) från alla som varit i samma situation eller ni som nu jobbar hos privat entreprenör.

//Peder
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: byte av arbetsgivare landsting vs privat

Inlägg av AMBASS » 18/8 2008 23:20

Jag önskar lycka till.
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/8 2008 19:34

Alla ambulanssjukvårdare blev inte alls uppsagda som du säger. Hos oss blev det antal som krävdes för att kvoten med syrror skulle fyllas, uppsagda, inte fler.

Sen kan jag förstå oron över arbetstiderna. Dock har jag själv hört Ohrlander säga att det inte kommer accepteras att det blir dygnsjobb i t ex malmö. Detta gällde även vissa stationer som redan idag är under falcks försorg. Detta tror jag ju iofs inte på förrän jag sett det.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 20/8 2008 17:59

Hörde att även helsingborg skulle undslippa 24-timmarsskiften
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 20/8 2008 20:44

Inget är ännu bestämt, men anledningen till att malmö och helsingborg skulle slippa dygn är inte att man tänker på personalens bästa, utan att det skulle bli mycket dyrare än vad det är idag eftersom man där kör så mycket på natten.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Skriv svar