Forumutveckling

Här diskuteras och redogörs för hur Ambulansforum som Community fungerar
Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 22/6 2006 15:46

G'day Ambass,
Det har varit lite "busy over här" och så har jag varit på resande fot en hel del. Har inte haft så mycket tid till övers. Men sitter nu i kliniken i Tchad.
Om man skulle komma home till Sweden. Jo, det kunde ju vara något.
Har faktiskt lekt med tanken och har tillochmed gått så långt som att kontakta Socialstyrelsen för bedömning av kvalifikationer.
Jag jobbade faktiskt i Sverige för sådär en 10 år sedan i ett halvår. Då som instruktör i annestesi. Använde min Paramedic degree för att få det jobbet.
Nu blir det väl kanske fel tråd för det här, men det är ett svar på tidigare inlägg.
Det där med nationell och internationell kompetenskontroll är viktigt, naturligtvis inte bara för oss prehospare, utan för alla innom sjukvården.
Det är ju ofta svårt för läkare att få sin kompetens godkänd i annat land.
Med vårt yrke, oavsett om det är som amb ssk eller som paramedic, så har vi inte lyckats få till någon bra internationell standard ännu.
Jag har just läst igenom hela debatten som gått här på forumet. Oj då. Det har ju gått hett till.
Men faktum är att "Paramedic" är ett begrepp som inte betyder samma sak i två länder, eller ens i två delstater i USA eller Australien eller i UK.
Om du går till en "Faculty of Paramedical Studies" tillexempel på flera universitet, så kommer du till talpedagogi, arbetsterapi och physioterapi mm. Termen Paramedic är kanske inte den bästa benämningen på yrket??
Men det var ju som du sade inte namnet som var det viktiga. Det är dock så att i till exempel Australien som nämts flera gånger i debatten, så är en Paramedic i New South Wales inte detsamma som en Paramedic i Victoria, Queensland eller Northern Territory. Där har ju Sverige i alla fall ett system med kontrollerad kompetens. Det är väl bra?
I Australien har vi just startat AREMT (Australasian Registry of Emergency Medical Technicians) Nivåerna som registreras är EMT Basic, EMT Intermediate och EMT Paramedic.
Min erfarenhet är att den svenska utbildningen till annestesi ssk med prehosp är helt likvärdig de bästa Paramedic utbildningarna och är också därför högt över de sämsta Paramedic utbildningarna.
Det blir lite svårt med debatten eftersom begreppen varierar så stort.
Cheers mate,
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 22/6 2006 17:33

Gosta skrev:G'day Ambass,
Det har varit lite "busy over här" och så har jag varit på resande fot en hel del. Har inte haft så mycket tid till övers. Men sitter nu i kliniken i Tchad.
Om man skulle komma home till Sweden. Jo, det kunde ju vara något.
Har faktiskt lekt med tanken och har tillochmed gått så långt som att kontakta Socialstyrelsen för bedömning av kvalifikationer.
Jag jobbade faktiskt i Sverige för sådär en 10 år sedan i ett halvår. Då som instruktör i annestesi. Använde min Paramedic degree för att få det jobbet.
Nu blir det väl kanske fel tråd för det här, men det är ett svar på tidigare inlägg.
Det där med nationell och internationell kompetenskontroll är viktigt, naturligtvis inte bara för oss prehospare, utan för alla innom sjukvården.
Det är ju ofta svårt för läkare att få sin kompetens godkänd i annat land.
Med vårt yrke, oavsett om det är som amb ssk eller som paramedic, så har vi inte lyckats få till någon bra internationell standard ännu.
Jag har just läst igenom hela debatten som gått här på forumet. Oj då. Det har ju gått hett till.
Men faktum är att "Paramedic" är ett begrepp som inte betyder samma sak i två länder, eller ens i två delstater i USA eller Australien eller i UK.
Om du går till en "Faculty of Paramedical Studies" tillexempel på flera universitet, så kommer du till talpedagogi, arbetsterapi och physioterapi mm. Termen Paramedic är kanske inte den bästa benämningen på yrket??
Men det var ju som du sade inte namnet som var det viktiga. Det är dock så att i till exempel Australien som nämts flera gånger i debatten, så är en Paramedic i New South Wales inte detsamma som en Paramedic i Victoria, Queensland eller Northern Territory. Där har ju Sverige i alla fall ett system med kontrollerad kompetens. Det är väl bra?
I Australien har vi just startat AREMT (Australasian Registry of Emergency Medical Technicians) Nivåerna som registreras är EMT Basic, EMT Intermediate och EMT Paramedic.
Min erfarenhet är att den svenska utbildningen till annestesi ssk med prehosp är helt likvärdig de bästa Paramedic utbildningarna och är också därför högt över de sämsta Paramedic utbildningarna.
Det blir lite svårt med debatten eftersom begreppen varierar så stort.
Cheers mate,
Cheers paramedicmate!

Det är som du skriver stora skillnader mellan de olika paramedic standards som finns. Har du alls hört något från Socialstyrelsen ännu? Ett alternativ skulle kunna vara att beredas möjlighet att göra sjukvårdsprovet via KI. Det finns ju för ett brett spektra av yrken, så omöjligt torde det inte vara. Jag läser att du tycker att svenska utbildningen till annestesi ssk med prehosp är likvärdiga de bästa paramedicutbildningarna, vilket jag kanske till viss del skulle kunna hålla med om. Detta gör å andra sidan 120p + 40p + 40p = 200p. Tyvärr råder det ju stor variation mellan våra nationella vubbar också.

Vad tror du om att vi likt Norge och Finland inför en paramedicutbildning? En idé som jag vet förtts fram är att baka in en SSK examen, då denna är värdefull för många individer. Det viktiga (oavsett utbildning) måste ju vara att individen klarar verklighetens krav.

Kanske är jag en aning "global" i mitt tankesätt, men jag vill att vi skall kunna ta anställning på olika platser utan att detta föranleder "klydd". Den svenska utbildningen bör ge kunskaper så att individen klarar andra länders tester.

Du har helt klart en poäng i att benämningen av prehospare inte är helt enkel. Kanske blir det AMT och vubbad syrra, eller EMT och Paramedic. Hur är det annars i Tchad???

//BE SAFE......
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/6 2006 18:14

AMBASS skrev:Jag läser att du tycker att svenska utbildningen till annestesi ssk med prehosp är likvärdiga de bästa paramedicutbildningarna, vilket jag kanske till viss del skulle kunna hålla med om. Detta gör å andra sidan 120p + 40p + 40p = 200p. Tyvärr råder det ju stor variation mellan våra nationella vubbar också.
AMBASS! Kul läsning för mig :lol: . Pratade med en av våra sommarvikarier. Hade fått intubera 20 st patienter i ambulans, akutmottagning + operation under sin praktik på 6:e terminen på sjuksköterskeutbildningen. Fick delegation på att intubera som nyfärdig. Många av patienterna var skottskadade eller hade andra traumatiska skador. Själv har jag hämtat 2 skottskadade och 4 knivhuggna på 7år. Att situationen kan bli absurd när en mycket kompetent paramedic söker jobb i Sverige och inte kan få delegationer trots kunskaper och erfarenheter som vida överträffar majoriteten av personalen i Sverige. Praktiken gjordes i Sydafrika.

Sjuksköterske + anestesi + prehospen = 180p

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 22/6 2006 19:05

Salaam Ambass,

Tchad är fattigt. Just nu har vi regnperiod. Malaria är ett stort problem, liksom std av olika slag.
Jobbet i kliniken som Paramedic innebär allt från konsultationer, diagnos och behandling av icke akuta situationer, röntgen, lab osv till hantering av akutsituationer och flyg medivac.
Det var lite oroligt här under militärkuppförsöket. Annars skuts det inte så ofta. Det blir mest machete. Mycket nål och tråd arbete.
Som jag skrev tidigare arbetar jag varannan månad och har ledigt varannan.
Vad jag tycker om introdusering av paramedic utb. i Sverige?
Jag är nog också ganska global i min tankegång. Har också arbetat globalt i många år och vill ju självklart ha möjligheten att kunna röra på mig professionellt.
Har läst lite om den finska modellen, och den verkar lovande. Det finns ett liknande program i Australien. Charles Sturt University erbjuder ett dubbel bachelor program Nursing och Paramedical Sc. Sedan kan man gå ett år till och få Intensive Care Paramedic examen.
Vad gäller socialstyrelsen var jag för lat för att fullfölja ansökan. Hade planer på att flytta till Sverige men det blev inte av.
God kväll,
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Skriv svar