Forumutveckling

Här diskuteras och redogörs för hur Ambulansforum som Community fungerar
lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Forumutveckling

Inlägg av lukas1 » 20/6 2006 1:29

Detta forum har ett gott anseende bland många både direkt som indirekt engagerade i vården. Får ibland frågor runt något som lästs på forumet. Tyvärr så reagerar en del negativt på den sekularisering och pajkastning som sker mellan olika utbildningskategorier verksamma inom ambulansväsendet. Några deltagare utmärker sig väldigt mycket på den fronten.

Har från börjat uppfattat forumet som ett kompetenshöjande forum där erfarenheter utväxlas, och nytänkande sprids. Vore väldigt trevligt om den utvecklingen fortsatte, och problemen att samverka med olika kollegor fick ta mindre plats.

Fritjof Nilsson Piraten sa en gång att meningen med livet är att dö fortfarande nyfiken. Och hellre det än att leva besviken.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Forumutveckling

Inlägg av AMBASS » 20/6 2006 11:10

lukas1 skrev:Detta forum har ett gott anseende bland många både direkt som indirekt engagerade i vården. Får ibland frågor runt något som lästs på forumet. Tyvärr så reagerar en del negativt på den sekularisering och pajkastning som sker mellan olika utbildningskategorier verksamma inom ambulansväsendet. Några deltagare utmärker sig väldigt mycket på den fronten.

Har från börjat uppfattat forumet som ett kompetenshöjande forum där erfarenheter utväxlas, och nytänkande sprids. Vore väldigt trevligt om den utvecklingen fortsatte, och problemen att samverka med olika kollegor fick ta mindre plats.

Fritjof Nilsson Piraten sa en gång att meningen med livet är att dö fortfarande nyfiken. Och hellre det än att leva besviken.
Cheers!

Fritjof Nilsson Piraten skrev många tänkvärda ting. När det gäller dina reflektioner så är det kanske så att det idag finns en form av tomrum i kompetensdebatten. Jag håller med om att vi skall lära av varandra och utbyta erfarenheter, något som i sin tur kräver att vi först angriper grundproblemen inom vårt skrå. Detta är denna debatt som kommer få (tro det eller ej) beslutsfattare och enskilda individer att tänka till - gör vi det rätta?

Jag är nog den du avser vara (den utmärkande personen) och det finns säkert fler som riktar frågor som kan upplevas kritiska. Mina inlägg har inte till syfte att attackera eller såra, utan att skapa dialog och debatt. Jag tror det är "livsfarligt" om vi tystnar och låter bristerna bli norm. Att sedan vissa tycker att jag sätter "ribban" lite väl högt är en annan sak.

Jag får också höra mycket positivt om A-forum. Tyvärr anser vissa att detta blivit ett forum för syrror, vilket kanske i vissa avseenden avspeglas i debatterna. Jag skulle hellre se detta forum för oss PREHOSPARE och då oavsett vår "roll" i organisationen. Av alla de brev som jag får, vet jag att många patienter också läser på forumet. En annan stor grupp är alla individer som är pressumtiva ambulansare. Att dessa själva kan forma en egen kritisk bild av vår verksamhet är nödvändigt. Dem skall ju en dag på olika sätt forma vården.

Tråckigt att fackförbunden inte tar till vara på detta forum på ett bättre sätt. Jag vet att Alarm gjort några inlägg, men det vore roligt att se dem i debatten. När det gäller Kommunal, Vårdförbundet och SLF kanske deras bristande engagemang i debatten avspeglar deras inställning. Med dessa ord vill jag erinra om att AMBULANSFORUM når ut till många intressenter och att dessa debatter och diskussioner också bör innehålla resonemang om den framtida verksamheten. Jag vet att det finns riksdagspolitiker med intresse i sjukvårdsfrågor som ofta finner debattstöd i detta forum. Så underskatta inte den ideella vilja att förändra och aktivt arbeta för en ökad debatt och en större medvetenhet bland oss ambulansare...

//AMBASS
Blood Will Tell

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 20/6 2006 16:19

Kör på AMBASS, det var inte dig jag tänkte på. Tycker du försöker föra diskussionen framåt. Dem jag tänkte på är de som gör sig själva bättre genom att förklara andra som sämre.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/6 2006 17:25

lukas1 skrev:Kör på AMBASS, det var inte dig jag tänkte på. Tycker du försöker föra diskussionen framåt. Dem jag tänkte på är de som gör sig själva bättre genom att förklara andra som sämre.
Cheers mate!

kanske drog jag lite snabba (förhastade) slutsatser! Jag är van att annars få en hel del kritik för det du beskrev. Roligt med positiv feedback!

//AMBASS
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/6 2006 21:01

Ingen kan hitta ett enda ställe där jag utalat mig negativt om ambulanssjukvårdare. Jag hävdar dock fortfarande att ambulansvubbade sjuksköterskor är rätt väg att få höjd kompetens i ambulansen just i Sverige idag. Debatten står ofta mellan Paramedic och ambulanssjuksköterskor. Om någon existerande yrkeskategori då känner sig utpekad kan jag bara beklaga detta. Sen tror inte jag att inläggen på ambulansforum läses av särskillt många. Vi är några stycken aktiva debattörer och jag håller med om att debatten går på tomgång just nu. Argumenten är uttömda sedan länge.

Sen kan jag bara hålla med dig Lukas1 att ambulansforum är en naturlig plats för kunskap. Jag har i tidigare inlägg efterlyst inblandning från ambulansläkare och personal i chefspositioner, jag har föreslagit en kunskapsbank på ambulansforum. Man ska kunna ställa vilka frågor som helst. Om man sedan tycker frågorna saknar relevans som en del uttrycker det så kan man ju låta bli att svara på dessa.

Fram för en mer givande debatt//nu till fotbollen :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/6 2006 21:36

Novisen skrev:Ingen kan hitta ett enda ställe där jag utalat mig negativt om ambulanssjukvårdare. Jag hävdar dock fortfarande att ambulansvubbade sjuksköterskor är rätt väg att få höjd kompetens i ambulansen just i Sverige idag. Debatten står ofta mellan Paramedic och ambulanssjuksköterskor. Om någon existerande yrkeskategori då känner sig utpekad kan jag bara beklaga detta. Sen tror inte jag att inläggen på ambulansforum läses av särskillt många. Vi är några stycken aktiva debattörer och jag håller med om att debatten går på tomgång just nu. Argumenten är uttömda sedan länge.

Sen kan jag bara hålla med dig Lukas1 att ambulansforum är en naturlig plats för kunskap. Jag har i tidigare inlägg efterlyst inblandning från ambulansläkare och personal i chefspositioner, jag har föreslagit en kunskapsbank på ambulansforum. Man ska kunna ställa vilka frågor som helst. Om man sedan tycker frågorna saknar relevans som en del uttrycker det så kan man ju låta bli att svara på dessa.

Fram för en mer givande debatt//nu till fotbollen :lol:
1-0 till UK :D :D :D //CHEERS....
Blood Will Tell

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 21/6 2006 9:16

Kommer inte att peka ut någon speciell debattör eller speciellt inlägg. Var och en får läsa och tänka själv.

Hur många som läser är nog fler än du tror, Novisen. Just nu är det 1 registrerad deltagare och 8 gäster på forumet. Vet att en hel del utanför skrået följer forumet mer eller mindre aktivt. T ex politiker, mediafolk, nyfiken allmänhet såväl som högkonsumenter av vårdsystemet. Rätt eller fel så får de en del av sin uppfattning om ambulansverksamheten genom detta forum. De flesta har fått en positiv syn som de förmedlat vidare. Utöver en kompetenshöjande möjlighet är det också en del av ett aktivt lobbying-system!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/6 2006 15:33

Jag håller med. Det är en svår balansång vi som skriver här går. Jag tycker att vissa saker ska man vara tyst om och inte skriva om på ett öppet forum. Det kan ex. vara sådant som vissa fuskar med. Det framstår också ibland att vissa yrkesgrupper skulle vara sämre än andra på vissa saker. Detta är oftast taget ur luften och ens egen bitterhet sätter skamfläckar på hela kåren.

Jag får, liksom ambass ofta förfrågningar från allmänheten om attitydproblemen på forumet även finns i verkligheten. Och jag försöker svara så sannigsenligt jag kan. Oftast är det ros från folk som håller med om mina åsikter, men ganska ofta får jag ris och det är det jag föröker ta med mig och fundera över..
Jag blir också kontaktad av personer som velat söka sig till ambulansen men av ambulansforum blivit avskräckta. En vän till mig ställde en fråga om tester för att han skulle göra dessa några veckor senare. Tråden urartar och blir en fråga om ssk-paramedic osv som väldigt många andra trådar blir.

Sammntaget så vill jag försöka uppmana mina kollegor (men även andra) på denna sida och hålla sig till fakta när vi disskuterar. Ofta förs många direkta osanningar fram här och det gör verkligen inte att vår arbetsgivare allmänheten får större förtroende för oss!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/6 2006 15:49

Niklas Karlsson skrev:Jag håller med. Det är en svår balansång vi som skriver här går. Jag tycker att vissa saker ska man vara tyst om och inte skriva om på ett öppet forum. Det kan ex. vara sådant som vissa fuskar med. Det framstår också ibland att vissa yrkesgrupper skulle vara sämre än andra på vissa saker. Detta är oftast taget ur luften och ens egen bitterhet sätter skamfläckar på hela kåren.

Jag får, liksom ambass ofta förfrågningar från allmänheten om attitydproblemen på forumet även finns i verkligheten. Och jag försöker svara så sannigsenligt jag kan. Oftast är det ros från folk som håller med om mina åsikter, men ganska ofta får jag ris och det är det jag föröker ta med mig och fundera över..
Jag blir också kontaktad av personer som velat söka sig till ambulansen men av ambulansforum blivit avskräckta. En vän till mig ställde en fråga om tester för att han skulle göra dessa några veckor senare. Tråden urartar och blir en fråga om ssk-paramedic osv som väldigt många andra trådar blir.

Sammntaget så vill jag försöka uppmana mina kollegor (men även andra) på denna sida och hålla sig till fakta när vi disskuterar. Ofta förs många direkta osanningar fram här och det gör verkligen inte att vår arbetsgivare allmänheten får större förtroende för oss!
Bra Nicklas!

Gösta hade varit stolt! Jag tycker ditt inlägg visar stor mognad och ödmjukhet. Även det negativa (brister mm) måste kunna debatteras och detta utifrån en faktagrund. Bra skrivet!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 21/6 2006 17:34

Det kan kanske vara av intresse att man på ett annat forum (remotemedics.co.uk) med liknande inriktning funnit samma sorts debatt så destruktiv att man förbjudit inlägg som leder till "them and us" trådar.
Det verkar som om den här kompetenskonflikten existerar lite varstans.
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/6 2006 22:14

Ett forum som är bra är: http://forums.firehouse.com/index.php?

Där finns mycket intressant att läsa.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/6 2006 8:54

Gosta skrev:Det kan kanske vara av intresse att man på ett annat forum (remotemedics.co.uk) med liknande inriktning funnit samma sorts debatt så destruktiv att man förbjudit inlägg som leder till "them and us" trådar.
Det verkar som om den här kompetenskonflikten existerar lite varstans.
Det vore typiskt svenskt och därför tycker jag inte att det är någonting som borde göras på detta forumet. Man kan liksom inte lagstifta bort ett problem. Och eftersom problemet finns där så tycker jag snarare att dessa debatter är bra. Problemet är inte att de finns utan snarare att de ofta urartar.
Den intressantaste frågan som finns för svensk ambulanssjukvård i dag är ju enligt mig om man ö.h.t. kan anställa en nyutbildad ambulanssjukvårdare. Och det är väl högst aktuellt att debattera?

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 22/6 2006 12:02

Lipton skrev:
Det vore typiskt svenskt och därför tycker jag inte att det är någonting som borde göras på detta forumet. Man kan liksom inte lagstifta bort ett problem. Och eftersom problemet finns där så tycker jag snarare att dessa debatter är bra. Problemet är inte att de finns utan snarare att de ofta urartar.
Den intressantaste frågan som finns för svensk ambulanssjukvård i dag är ju enligt mig om man ö.h.t. kan anställa en nyutbildad ambulanssjukvårdare. Och det är väl högst aktuellt att debattera?


Hejsan Lipton,
Om det vore svenskt eller ej vet jag inte. Har inte bott i Sverige på över 20 år. Blev dock förklarad "ursvenne" efter ett webtest på expressen.se här om dagen. Det kanske inte behöver vara dåligt för att det är svenskt. Men dåligt är det likförbenat. Det där förbudet är nog förresten ganska brittiskt också.
Jag håller med dig. Man borde inte förbjuda diskusioner. Det är dock interesant att samma konflikt existerar i andra länder. Altså även de som har Paramedics.
Till och med i Australien kan det bli debatt om samma saker. Fast det har liksom tystnat under senare år.
In med yttrandefriheten.
Bästa hälsningar,
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 22/6 2006 13:42

Cheers Gösta!

Roligt att åter se dig på forumet! Jag tror att debatten kanske lyfter upp saken i bättre ljus. Kanske kan också beslutsfattare och andra intressenter se att allt inte är vad det synes vara. Många gånger tar vi saker (min egen erfarenhet) för givet. Den debatt som rasat mellan PARAMEDIC vs SSK kanske speglar behovet av reformer i den svenska ambulanssjukvården och förändringar i utbildningarna. För mig är det inte namnvalet som är det viktiga, utan att vägen fram till "titeln". Sedan kan jag tycka att det vore önskvärt med en global funktion, varför jag personligen tror att PARAMEDIC är framtidens vinnare.

Låt oss säga att du skulle komma "hem" till Sverige igen. Du har en gedigen utbildning och en enastående erfarenhet från det prehospitala området. Det är här en viktig fråga infinner sig: - Skall då inte du kunna få administrera läkemedel? Faktum är att du både läst och utövat yrket under många år. Skall det vara rimligt att du skall läsa nästan 1,5-2 år omvårdnadsteori? I Sverige har vi vad jag vet ännu inget fall där denna fråga uppkommit. Det är dock inte osannolikt att frågan kommer lyftas, då fler läser och bor på andra håll i världen. Samma sak gäller dem som läser SSK i Sverige och söker jobb på prehosparenan i utlandet.

Jag vidhåller att ett årligt test skulle råda bot på detta. Då blir det testet som avgör vår roll. De utbildningar som leder fram till den bästa kunskapen kommer då också gå segrande...

PARAMEDIC REGARDS....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 22/6 2006 13:57

Cheers Lipton!

Frågan om anställning av nyutbildade ambulanssjukvårdare är som du skriver mycket aktuell. Detta särskilt med tanke på att flera utbildningar pågår i skrivande stund. Vi bör i fall som dessa erinra oss att det också gårr politik i saken. Vårdförbundet har här sedan många år aktivt lyckats "övertyga" SoS samt beslutsfattare om att just deras SKRÅ är mest lämpliga. Kommunal står handlingsförlamade. Alarm tycks stå i nära åsikt med Vårdförbundet i denna fråga (min subjektiva tolkning).

Frågan är högst aktuellt att debattera och då i synnerhet för alla dem som idag läser på Universitetet (AMBPROGRAMMET 80p) eller PbUn (40v). Vad väntar dem all den stund dem tar sin "examen"? Hur kommer deras mottagande att vara på stationerna? Kommer dem beredas praktikplatser med fullgod handledning? Vissa tror att dessa nya ambulansare kommer bli ett "B-lag". Det tror inte jag. En ordentlig utredning och införandet av riksceritifieringar skulle kunna råda bot på detta. Det viktiga är då att många aktörer är med och tar fram kriterium för testerna och att dessa är anpassade för den verklighet vi lever i. Styrkekraven måste upp ordentligt. Den medicinska kunskapen måste skärpas betydligt.

Jag vidhåller att TEST är en bra lösning på vägen. Tänk också om någon utbildningsaktör i likhet med Norge eller Finland vågade sjösätta en PARAMEDIC UTBILDNING i Sverige - yaaiiii -........

((AMBASS))
Blood Will Tell

Skriv svar