Ambulansforum?

Här diskuteras och redogörs för hur Ambulansforum som Community fungerar

Vilka är Ambulansforum i huvudsakligen till för?

Studenter som behöver svar på sina frågor!
1
1%
Folk i branschen som vill byta erfarenheter och åsikter!
27
39%
Personer som en dag hoppas få ett jobb inom ambulanssjukvården!
2
3%
Folk som är bittra och behöver vädra sina åsikter!
6
9%
Alla med ett intresse för ambulanssjukvård!
34
49%
 
Antal röster: 70

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/2 2007 14:35

Hej

Nu finns forumet Yrkesdebatt upplagt. Välkommna att registrerar er och fortsätta debatterandet där!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 28/2 2007 15:11

En annan sak jag har tänk på. I andra forum där man presenterar sig med en bild förekommer mycket färre personangrepp och debatten tenderar att bli mer seriös. En uppmaning är ju att man lägger upp en avatar!

Visserligen kastar jag sten i glashus som inte har en själv.. :cry:

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 28/2 2007 19:09

Jag är sjuksköterskestudent i termin 5 och skall jobba på en akutmottagning i sommar. Jag kan ju säga att genom att sitta på detta forum och läsa så lär jag mig mycket bra saker av er. Så för min del och för många andra studenter skulle det vara olyckligt om det fanns ett låst forum. Genom att vara här och ta del av era erfarenheter så får man en inblick i er verksamhet och var som händer ute på "fältet". På detta sätt så får man ju också en inblick i vad som händer innan patienten kommer in till akutmottagningen. Vilket jag tycker också är viktigt.
Det man skulle kunna göra för att "höja standarden" på forumet är att ha moderatorer som är aktiva och tar bort inlägg när det blir "pajkastning" och påhopp. :)
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ambulansforum?

Inlägg av AMBASS » 28/2 2007 20:28

Novisen skrev:Debatten på ambulansforum är utskrattad av ambulanspersonal i Sverige. Hur ska vi göra för att höja nivån på debatten som allt oftare slår nya bottenrekord?

Jag efterlyser fler ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor med lång erfarenhet att delta i debatten. Jag vet att ni är här inne och läser och hoppas att ni kan dela med er av era erfarenheter. Snart är det bara frågor från hemtentor och utbildningsbakgrund som debatteras. För mig är ambulanssjukvård så mycket mer!!!!!

Forumets kanske viktigaste syfte är för mig en arena (Ambass ord) där erfarenheter och tips kan byta ägare. Som jag ser det så finns ingen annan naturlig väg för det och jag hoppas att det går att rädda någon trovärdighet för forumet innan det är för sent.
Novisen och Ni andra!

Jag håller med i Novisens analys och har funderat en hel del på detta. Kanske är det hög tid att göra forumet mer publikt genom att ta bort anonymiteten. Kanske skulle ambulansforum kunna skapa ett epi-forum för ambulansfrågor, där vi vackert får träda ut i egen prakt. Vissa av er (Lipton, Novisen m.fl.) är ju redan "offentliga", något som jag beundrar hos er.

Tyvärr så blir det ofta osakliga och direkt förnedrande samtal som tenderar att bli rena monologer. Jag är själv en av dem som kritiserats för min mellan varven mycket skarpa kritik. Mina "drivfrågor" har blivit "kvalité" och det står ju helt klart att många andra har en annan syn på begreppet. Jag tror dock att vi måste kunna tillåta debatter av mer "anonym" form. Se alla de missförhållanden som SYNLIGGJORTS via debatterna (Umeåfallet mm). Jag är inte säker på att dessa sanningar hade kommit upp till allmän kännedom om det inte gick att vara anonym. Av detta skäl är anonymiteten bra. Men det finns säkert lösningar att finna. Vi skall också vara medvetna om att SoS och politiker tar del av vissa välskrivna och sakliga debatter. FLISA har sannolikt blivit satta under ganska ordentlig lupp efter debatter på detta forum. Jag misstänker att flera ambulanschefer fått sig några funderare efter att ha läst vissa inlägg.

Samtidigt som debatten ibland blir skarp så finns vissa träffsäkra inlägg. Många värdefulla diskussioner förs också mellan olika yrkesgrupper (unikt för vården i övrigt). På forumet finns idag sjuksyrror, paramedics, ambulanssjukvårdare, läkare mm. Vi har också internationella vänner som titt som tätt debatterar med oss. Våra grannar (föregångarna) Norge är ju aktiva och jag har fått flera mail från finnar som läser paramedicprogrammet.

Det är högst beundransvärt att Novisen tar upp detta. Låt oss rösta om saken. Till er som är på G att ge upp, gör inte det. Ni behövs i debatten som för många av oss är själva kunskapsutvecklingens brunn. Här kan vi pröva idéer och debattera. Kanske formar vi framtidens ambulanssjukvård oavsett om vi vill det eller ej.


((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/2 2007 20:39

@malanentalo

Det låsta forumet är inte begränsat till någon yrkeskategori utan även ni studenter kan söka tillträde.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 28/2 2007 20:45

Combitub skrev:Jag tror tyvär att det är försent att rädda ambulansforumet. Genom att tramset har fått fortsätta så länge så är ryktet spritt. En nystart skulle kanske lämpligen ske iform av ett skyddat akutsjukvårdsforum. Att inte kunna vara annonym för forumsmedlemmarna kommer kraftigt begränsa deltagandet ifrån många. En lämplig lösning skulle vara att för tillträdde krävs verifikation av personen i fråga men efter det så står enbart kompetens i signaturen(dvs som många redan har).

Tyvär tror jag att man bara vinner på att inte tillåta studenter, folk som drömmer osv. En kompremiss skulle vara att tillåta sista års studenter.
Hej Combitub!

Du är enligt mitt tycke ute på mycket hal is när du skriver att studenter och folk som drömmer inte borde få debattera. Tolkar jag dig rätt?

Du skriver också att studenter i slutet på sin utbildning skulle få komma till tals och att detta skulle vara ribban för att debattera. Visonärerna inom akutsjukvård har ofta varit sedda som "drömmare" och kanske lite "tokiga" och när det gäller studenter eller presumtiva kollegor så borde det vara självklart att även ge dessa utrymme att delta i debatten. Jag delar inte din negativa syn på ambulansforumets framtid utan tror att det kommer blomma ut till fullo. I vissa rum är ju åsikter om lön och rättvisa villkor direkt obekväma och vi skall inte beskylla våra arbetsgivare eller utbildningsaktörer för att HYLLA kritiskt tänkande och debatt. Lönerna för stora delar av vårde är fortfarande i underkant och den som talar hyllas sällan eller aldrig. Vi fostras in i en miljö där den som håller käft hyllas.

Jag tror Ambulansforum NU/-och imrg kommer fylla en viktig funktion för alla oss prehospare (även studenter m.fl.) och kanske kommer en ny "modigare" generation växa fram, vilken kommer kräva LÖN efter ANSVAR och LÖN efter UTBILDNINGSTID. Denna debatt finns idag nästan bara på detta forum. Så Combitub, var med och jobba för flera debatter och bättre villkor på denna arena där vi båda verkar.

..KEEP UP THE GOOD WORK...

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 28/2 2007 20:50

zAjben skrev:Anser givetvis att det är yrkesverksamma som bör använda forumet för att utbyta åsikter etc. och jag är ledsen ifall ni anser att jag som student tar för mycket plats. Ifall ni anser att det är ett problem så tar jag i alla fall givetvis ett steg tillbaka i inläggsskrivningen och ägnar mig mer åt läsning istället. Det är bara att be vänligt och motivera varför.
Hej zAjben!

Du har i lika stor grad som oss "rävar" full rätt att nyttja forumet för samtal mm. Således skulle jag personligen hellre se fler inlägg och debatter från dig och dina studentpolare. Sätt oss under lupp! Ifrågasätt! Ställ frågor och delge era erfarenheter och synpunkter från skolvärlden.

Så våga inte lämna oss :P Vi behöver dig, nu och i framtiden :!:

((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/3 2007 20:50

AMBASS skrev:
zAjben skrev:Anser givetvis att det är yrkesverksamma som bör använda forumet för att utbyta åsikter etc. och jag är ledsen ifall ni anser att jag som student tar för mycket plats. Ifall ni anser att det är ett problem så tar jag i alla fall givetvis ett steg tillbaka i inläggsskrivningen och ägnar mig mer åt läsning istället. Det är bara att be vänligt och motivera varför.
Hej zAjben!

Du har i lika stor grad som oss "rävar" full rätt att nyttja forumet för samtal mm. Således skulle jag personligen hellre se fler inlägg och debatter från dig och dina studentpolare. Sätt oss under lupp! Ifrågasätt! Ställ frågor och delge era erfarenheter och synpunkter från skolvärlden.

Så våga inte lämna oss :P Vi behöver dig, nu och i framtiden :!:

((AMBASS))
Väl formulerat!

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/3 2007 21:09

Wernvik skrev:Hej

Nu finns forumet Yrkesdebatt upplagt. Välkommna att registrerar er och fortsätta debatterandet där!
Kan du utveckla detta är du snäll?
Gruppen är ju stängd? Krävs det något för att gå med, eller är det bara ett tillräckligt intresse för att registrera sig i gruppen?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 1/3 2007 22:04

Enligt texten som kommer upp när man försöker posta så ska man PM:a namn, nummer och vad det nu var till moderatorerna.

Användarvisningsbild
malanentalo
Inlägg: 28
Blev medlem: 7/5 2005 12:43

Inlägg av malanentalo » 1/3 2007 22:45

Man skall Pm:a namn, telefonnummer och mailadress :)
Inget vara för evigt - inte ens dina problem

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/3 2007 8:31

malanentalo skrev:Man skall Pm:a namn, telefonnummer och mailadress :)
Tack för hjälpen, den fick mig iaf att börja tänka lite så jag hittade rätt!

Till övriga som fungerar som jag så kan jag säga att man skall alltså klicka på [Diskussion] och sedan forumet [Yrkesdebatt].
Alltså inte klicka på [Användargrupper] och välja [Yrkesdebatt], eftersom detta leder till den nedslående texten [Detta är en stängd grupp, inga fler medlemmar accepteras]. :lol:

Skriv svar