NYTT FRÅN RSIA

Här finns intressanta artiklar som berör den prehospitala akutsjukvården. Vill du publicera så kontakta newsmaster@ambulansforum.se
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

NYTT FRÅN RSIA

Inlägg av Newsmaster » 14/4 2005 9:54

<B>Riksföreningen för sjuksköterskor inom ambulanssjukvård</B> (RSIA) är en ny förening som blev till sommaren 2004. Efter ett par års förarbete så är föreningen nu igång. Men jag tror inte att vi skulle vara där vi är idag om inte Ambulansakademin i Härnösand hade funnits som stöd och
hjälp (tack alla på Ambulansakademin). En styrelse, bestående av personer från Kiruna i norr till Vimmerby i söder, där jag är ordförande började att arbeta. Detta första år har arbetet präglats av att sprida informationen om föreningen och att medlemsantalet skall växa bla genom vår hemsida: www.rsia.se

Varför en förening för sjuksköterskor inom ambulanssjukvård?
Vi är en relativt ny yrkesgrupp, som inte har haft den allra lättaste vägen hit fram. Att organisera oss är viktigt för att utveckla oss och ta vara på vår specifika kompetens och yrkesroll. Vi tror att det är viktigt att ambulanssjuksköterskan blir stärkt i sin yrkesroll och att sjuksköterskan vågar stå upp för sin profession. Vi hoppas att föreningen skall hjälpa till att förmedla forskning och kunskap så att sjuksköterskan skall kunna växa i sin yrkesroll.

Idag gör vi på ett visst sätt, men utvecklingen går framåt och då är det viktigt att vi är med och påverkar vår situation på ett organiserat sätt. Detta för att vi skall kunna ge en samlad bild av vår åsikt utifrån vår yrkesroll. Att organisera sig på detta sätt (finns inte mig veterligen något annat sätt idag) gör att vi får mer kraft bakom våra åsikter.

Detta är ett arbete som inte gör sig själv utan medlemmar i föreningen. Vi är några som har startat detta arbete, men vi måste få hjälp och stöd av er runt om i landet. Tillsammans skall vi bli starka. Gå in på vår hemsida www.rsia.se och anmäl ditt medlemskap. Eller sätt in 100 kronor på postgiro: 28 08 13-7. Skriv namn och e-postadress. För detta är du medlem under ett kalender år. Föreningen står öppen för alla som är legitimerade sjuksköterskor och som arbetar inom svensk ambulanssjukvård eller i anknytning till den.

Ingen förening utan medlemmar
Föreningen har som mål att så småningom ha egna seminarier där medlemmar får möjlighet att ta del av sina specifika frågor och att få kunna diskutera och utveckla sin profession. Men nu i början så kommer vi att dra nytta av en del redan etablerade mötesplatser inom svensk ambulanssjukvård.
Föreningens första årsmöte kommer antagligen att vara under FLISA-konferensen 2005 i Västerås.

Håll koll på vår hemsida där du kan finna all information om föreningen samt vad som är på gång.

Vem är då jag som är RSIAs ordförande?
Jag arbetar på ambulansen i Mjölby, där jag har varit snart i 20 år. Idag har jag ULFAB-gruppen som arbetsgivare. Sedan ett par år tillbaka har jag också ett uppdrag inom Vårdförbundet i Östergötland. Där sitter jag i styrelsen samt har ett förtroendemannauppdrag på ca 40 %.
Jag brinner för att utveckla och att stärka ambulanssjukvården. Jag tror att denna utveckling kommer att stärka alla inom svensk ambulanssjukvård.

Tommy Hjert
Ordförande RSIA

Låst