Patientens upplevelser av ambulansen intresserar

Här finns intressanta artiklar som berör den prehospitala akutsjukvården. Vill du publicera så kontakta newsmaster@ambulansforum.se
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

Patientens upplevelser av ambulansen intresserar

Inlägg av Newsmaster » 5/1 2006 17:24

<B>Caroline Ahl, forskare vid PreHospen och prefekt vid Institutionen för vårdvetenskap, Högskolan i Borås, sätter patientens upplevelser i fokus i sin forskning.
– Patienterna har ofta låga förväntningar på ambulanssjukvården, men min studie visar att de blir positivt överraskade, konstaterar hon.</B>

Caroline Ahl har ett tydligt patientperspektiv i sin avhandling och i fokus för forskningen kretsar frågan om hur patienter upplever att bli vårdade i ambulans.
– Vad jag vet har ingen annan forskare i världen ställt sig den frågan tidigare. För mig är patientens upplevelser centrala.
– Vilken betydelse har egentligen mötet med ambulanssjukvården?

Även om Caroline Ahl arbetade som sjuksköterska i många år, innan hon tog steget in i högskolevärlden har hon aldrig arbetat i en ambulans.
– Jag var en av de på "andra sidan" – jag arbetade inne på akutmottagningen/sjuk-huset och tog emot patienterna som kom i ambulans, berättar hon.
– Det har påverkat arbetet med min avhandling. Jag har kunnat hålla mig objektiv till de resultat jag har fått fram, eftersom jag själv inte har varit en ambulanssjuksköterska och färgats av egna erfarenheter.

<B>Fascinerande tankar</B>
De resultat som Caroline Ahl har fått fram i intervjuerna har delvis överraskat henne.
– Jag blev särskilt förvånad av två saker. För det första finns det en bild av att patienter felutnyttjar och överanvänder ambulansen, men de patienter jag har talat med berättar istället hur de sökt andra strategier för slippa ringa efter en ambulans. De vill inte väcka uppmärksamhet, utan går omkring hemma och oroar sig för att ringa efter ambulans trots att de kanske är i stort behov av snabb transport till sjukhus.

Hon betonar vidare vikten av att alla i vårdkedjan bör ha detta i åtanke, att det faktiskt finns svåra överväganden bakom samtalet. Steget till att ringa 112 är ibland skrämmande stort.
– Den andra saken som förvånade mig, var hur låga förväntningar patienterna har på ambulanssjukvården. Många förväntar sig bara att bli forslade från punkt A till punkt B, säger Caroline Ahl.
– Att avancerad sjukvård och kompetens kommer till patienten förvånar, och till och med irriterar några ibland. Men detta vänds oftast till ett mycket positivt möte med ambulanssjukvården och dess vårdare.

Caroline Ahl ser dock naturliga förklaringar till bilden av ambulansen som endast ett transportmedel.
– Jag tror faktiskt att man inte vet vad ambulanssjukvård är. För länge sedan kunde samma person vara både ambulansförare och taxichaufför i ett mindre samhälle.

Men kompetensen i ambulansen har ökat enormt. Sjuksköterskorna i ambulansen är specialister inom sitt område och oftast är också undersköterskorna i ambulansen mycket välutbildade. Numera startar vårdkedjan i och med att man lyfter telefonluren och ringer 112.

<B>Förtroende i en existentiell kris</B>
Caroline Ahl återkommer till att många patienter förvånats över det empatiska och personliga mötet de haft med ambulanspersonalen.
– Många patienter har målat upp en positiv bild av mötet för mig, trots att de själva har varit i en utsatt ställning vid det aktuella tillfället. Vårdarna har visat att de är professionella, som skapar förtroende på ett ögonblick, konstaterar Caroline Ahl.
– En sådan sak som att ambulanspersonalen frågar om det finns djur i hemmet som behöver bli omhändertagna, en spis som behöver stängas av och andra praktiska saker har upplevts som oerhört positivt och personligt. Patienterna har upplevt att vårdarna har brytt sig om mer än bara orsaken till att de blev kallade till platsen.

Det finns fortfarande obesvarade frågor som Caroline Ahl är intresserad av att undersöka.
– Många vårdare håller inte med om den bild jag presenterar. De säger att de ofta får skäll och blir kritiskt bemötta, så det skulle vara intressant att prata med de patienter som dessa vårdare menar. Varför är de inte nöjda? Vad är det som går fel? Problemet är dock att det är svårt att hitta dessa patienter, och få dem att tala om sin kritik.

<B>Utbildning och erfarenhet i samspel</B>
Som ledare för en vårdvetenskaplig institution hoppas Caroline Ahl att det stämmer att de ambulansutbildningar som finns idag, ger en grund för hur en bra ambulanssjuksköterska bör vara, men samtidigt betonar hon vikten av att lära sig i yrket.
– Det krävs övning och erfarenhet för att bli bra. Man måste gilla, eller i alla fall lära sig att gilla, att gå från 0–100 på ingenting och att ta eget ansvar.

Caroline Ahl medger samtidigt att ambulanspersonalen är ett släkte för sig.
– Det krävs nog särskilda egenskaper för att gilla yrket, att man tycker om människor och mötet med människor på ett särskilt sätt.

Text: Johanna Adamsson

Låst