Aha okej, jag uppfattade det som att militären hade en egen na ssk ombord på hkp.. Tack för svaren!Na_ssk skrev:inget extra alls då detta ingår i vår vanliga prio 1 tjänst.
Vem bemannar akutbilar?
Moderator: Wernvik
Vad tjänar
Vad tjänar en narkos ssk i vanliga fall då? 20-25000? eller är det önsketänkande?...jag är ju ssk stud. men har redan börjat tänka på vidare utb. då kan jag ju passa på att fråga en annan fråga på en gång...Anställer man Anestisi ssk innom ambulans verksamheten?
Re: Vad tjänar
Japp. Man ansätller Narkos ssk inom ambulansen. Men då är det ofta krav på att man har jobbat inne på narkosen några år och kommit in i det ordentligt.ohlstedt skrev:då kan jag ju passa på att fråga en annan fråga på en gång...Anställer man Anestisi ssk innom ambulans verksamheten?
Re: Ambulans helikopter i Skane
På helikoptrar av typen Super Puma tillkommer bemanning i form av operatör, som fungerar som befälhavare, navigatör och ibland som förare, tex vid sjöräddning då det är han som styr helikoptern vid uppvinschning av nödställda i vattnet. För att bli operatör bör man vara ytbärgare/sonarofficer i botten, och man borde ju då ha viss vårdkompetens från sin tidigare befattning.Na_ssk skrev:Bemaning består av pilot, andrepilot, ytbärgare, (färdmekaniker osäker om dessa är med på alla transporter, beror nog lite på typ av hkp) och na ssk. Vi står för hela den medicinska biten och de står för transporten av oss till patienten. Ytbärgarna har till viss del medicinsk kunskap då de går på praktik hos oss. Men det är vi som har det medicinska ansvaret.zAjben skrev:Ber om ursäkt ifall jag lånar tråden litet; militären som hjälper er vid uppdrag, och militärens egna räddningshelikopter, vad har de för bemanning? Sköter militären transporter åt er, eller utför de hela uppdrag? Jag är ny på det här, och väldigt nyfiken
Färdmekaniker ingår i besättningen på Super Puma under titeln tekniker. (Tror jag) Jag är inte helt 100% att det är så. Jag kan ha blandat ihop det lite.
Zajben<<< Om du är intresserad av arbete i helikopter, så kan du söka utbildning inom försvaret. Utbildningen finansieras av försvaret= inga studieskulder, Dessutom får man lön under utbildningen Om du vill bli helikopterförare får du vara max 23 år när utbildningen börjar. uttagningen görs under ett antal dagar på rekryteringscentrum i sthlm. Kraven för helikopterpilot är liknande de som gäller för bli Jas-pilot, dock ej lika hårda fyskrav.
Är du över 23 år och vill välja en enklare väg kan du utbilda dig till ytbärgare eller sonarofficer. Även här är det hårda krav, men chansen att komma in är iallafall lite större. Dessutom finns möjligheten att plugga vidare till operatör i ett senare skede. Då är man ju nästan lite pilot.
Förutom alla hårda tester gäller allmän behörighet, dvs högskoleprov o gymn. betyg, samt minst 10 mån värnplikt.
Om detta låter intressant, gå in www.mil.se och länka dig vidare till Rekryteringscentrum för mer info. Du kan även ringa 08-788 88 99 och beställa information och ansökningsblanketter.
Är du över 23 år och vill välja en enklare väg kan du utbilda dig till ytbärgare eller sonarofficer. Även här är det hårda krav, men chansen att komma in är iallafall lite större. Dessutom finns möjligheten att plugga vidare till operatör i ett senare skede. Då är man ju nästan lite pilot.
Förutom alla hårda tester gäller allmän behörighet, dvs högskoleprov o gymn. betyg, samt minst 10 mån värnplikt.
Om detta låter intressant, gå in www.mil.se och länka dig vidare till Rekryteringscentrum för mer info. Du kan även ringa 08-788 88 99 och beställa information och ansökningsblanketter.
Behövs akutbilarna?
Jag tror att svaret är både ja och nej! Akutbilarna ska utgöra ett stöd för ambulansen då deras kompetens inte räcker till. För mig är det självklart att akutbilarna ska bemannas med anestesisjuksköterskor eller anestesiläkare och en ambulansjukvårdare/ambulanssjuksköterska. Akutbilar med IVA syrror eller endast vanliga syrror fyller ingen funktion. Akutbilens viktigaste funktion ska vara att utgöra ett stöd för ambulanspersonalen, sköta ledningen vid större olyckor och kunna kontrollera andning och söva prehospitalt. Akutbilens uppgifter ska inte vara att flänga runt på alla prio 1 larm där alltför ofta deras kompetens inte efterfrågas.
Akutbilarna i Stockholm halverades från fyra till två tidigare i år. Samtidigt minskade larmen för de återstående bilarna med ännu mer. Vilka larm akutbilarna skulle åka påbörjade prioriteras hårdare vilket medförde att det blev fler larm som de verkligen behövdes på än tidigare. Varje akutbil i Stockholm söver prehospitalt ca 5 gånger i månaden. Så mitt svar blir ja. Akutbilar behövs där befolkningsunderlaget medger det och ska då bemannas med anestesipersonal. Där befolkningsunderlaget inte medger akutbilar är det bättre med en fungerande organisation där anestesipersonal snabbt kan frigöras och åka med på larm. Sjukhusbaserad ambulans är då ett måste.
Jag tror att svaret är både ja och nej! Akutbilarna ska utgöra ett stöd för ambulansen då deras kompetens inte räcker till. För mig är det självklart att akutbilarna ska bemannas med anestesisjuksköterskor eller anestesiläkare och en ambulansjukvårdare/ambulanssjuksköterska. Akutbilar med IVA syrror eller endast vanliga syrror fyller ingen funktion. Akutbilens viktigaste funktion ska vara att utgöra ett stöd för ambulanspersonalen, sköta ledningen vid större olyckor och kunna kontrollera andning och söva prehospitalt. Akutbilens uppgifter ska inte vara att flänga runt på alla prio 1 larm där alltför ofta deras kompetens inte efterfrågas.
Akutbilarna i Stockholm halverades från fyra till två tidigare i år. Samtidigt minskade larmen för de återstående bilarna med ännu mer. Vilka larm akutbilarna skulle åka påbörjade prioriteras hårdare vilket medförde att det blev fler larm som de verkligen behövdes på än tidigare. Varje akutbil i Stockholm söver prehospitalt ca 5 gånger i månaden. Så mitt svar blir ja. Akutbilar behövs där befolkningsunderlaget medger det och ska då bemannas med anestesipersonal. Där befolkningsunderlaget inte medger akutbilar är det bättre med en fungerande organisation där anestesipersonal snabbt kan frigöras och åka med på larm. Sjukhusbaserad ambulans är då ett måste.
Det finns flera tillfällen då jag iallafall vill ha någon mer erfaren med mig och då menar jag inte bara mer utbildning utan också handlingskraft. De som tror att de klarar allt och inte klarar av att ta emot hjälp är dom farligaste inom ambulansen. Oftast får man dock ingen hjälp och då får man lösa uppgiften på egen hand. Jag anser inte att mitt ego får sig en törn bara för att jag ber om hjälp.
akutbil nja!
ja dom behövs om man har högre kompetens i dom,och inte som det sköts inom nu sjukvården (enl en kompis)där kör en amb sjv och har med sig en narkos sköt och i nästan alla ! ambulanser, finns det en vub:ad syrra och så finns även en helikopter att tillgå.!Helikoptern är ett kanon hjälpmedel och stöttning men en akutbil som åker fram och tillbaka utan att kunna ta en patient är tycker jag! ett resurs slöseri sätt dom i en ambulans så blir det mer resurser!.
Kompetensen i en akutbil och en helikopter bör väl vara liknande? Skillnaden blir att helikoptern kan ta patienten. Akutbilen är med största sannolikhet först på plats eftersom den fyller en funktion i tätbebodda områden och ska finnas i sånna områden. Med exemplet Stockholm menar jag att idag så åker akutbilen oftare på larm då deras insats kan ha betydelse än tidigare. Den dagen samma kompetens finns i ambulansen kommer inte akutbilen att fylla någon funktion. Dit kommer vi aldrig att komma tror jag. Skulle man sätta alla som jobbar i akutbil i en ambulans så skulle det bara räcka till två ambulanser(Stockholm). Deras handlingsberedskap skulle försämras då de får användning av sina kunskaper i en mycket lägre omfattning än idag och då menar jag kunskaper om luftvägar och sövning.
Tjena!! såg ett par rader längre upp om det prehospitala läkar stödet i skåne och kan säga att det var ett par fel i den texten. det talades om läkarnas olika kompetenser i bilarna och det finns en del anestesiologer ett stort antal kirurger och en del medicinare. Ortopeder är mer sällsynta. Några psykologer finns ej. Det stod också att anledningen till denna blandning är att de gör mycket hembesök... det görs inte ett enda hembesök. De har bara till uppgift att bistå ambulanssjukvården. De kan fungera som ledningsenhet mm... För några år sen fanns det en läkare som hette Grauer som startade ett läkarbilsprojekt där man även gjorde hembesök. detta funkade klockrent. De gjorde ca 14000 hembesök varje år och sparade massor med "onödiga" transporter med ambulans. detta slopades och man införde akutbilar med amb-sjv och narkos syrra. De nya läkarbilarna körs av en amb-sjv alt. en amb-ssk.