Befälsbil?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 3/2 2006 19:19

Och jag som bara var nyfiken på vad det var för bil.. Intressant diskussion om inte annat.. Däremot så är det alltid synd att vissa få utnyttjar saker och ting av ren lathet eller idioti.

Däremot (med min högst begränsade insikter) tycker jag att det är sällan som ambulanser åker med blått om det inte verkligen är väldigt bråttom.. Har sett fler gånger när polisen sätter på blåljusen genom en korsning för att sedan stänga av dessa när man passerat och fortsätta i samam fart som förut, eller brandkåren som är på väg fram till mindre bränder där fara för liv inte föreligger och som ändå blinkar och tutar..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/2 2006 20:13

zAjben !

Bra att du tar ambulanssjukvården i försvar. Det är inte oss jag är ute efter för de flesta av oss sköter sig bättre än t.o.m. blåvita. Jag är ute efter att få fram sanningen att vissa anställda/chefer utnyttjar olagliga metoder med arbetsgivarens goda minne (vissa är t.o.m. själva arbetsgivare) för att kunna ta sig fram i trafiken eller möjligtvis göra sig viktiga i allmänhetens ögon. Kanske också är kul att visa för grannarna att man har en blåljusbil som "privatbil".

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/2 2006 9:43

zAjben: Polisen går inte riktigt att jämföra med då de inte styrs av prioriteringar från SOS utan av egna ideér. Att slå på blåljus genom en korsning kanske helt enkelt handlar om självbevarelsedrift. De har ju faktiskt rätt att köra mott rött utan blåljus också. Och räddningstjänsten däremot åker ju blått på i princip alla larm, även om de kanske inte kör så fort. Det kan finnas olika orsaker, dels vill man inte rulla med ett tugnt fordon i dubbel hastighet jämfört med övrig trafik, och dels är det bättre att alla i bilen är klara för insats när man kommer fram än att komma fram för tidigt. Alltså kan det se lite märkligt ut när man rullar med blåljus men inte kör fortare än övrig trafik. Dock kan man ju tycka att de kan slå av dem då....

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 4/2 2006 9:49

Ett utryckningsfordon behöver inte slå på blåljusen för att få köra snabbt eller bryta mot regler utan detta skall göras för att på kalla "fri väg" med friväg mednas att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet att man vill fram. Detta betyder att man inte behöver slå på blåljusen men det är att rekomendera. Ett utryckningsfordon är ALLTID ett utryckningsfordon och det har inte med blåljusen att göra utan hur den är registrerad. Därav att det är lite konstigt att Falck fått denna dispens men allt gå ju med en lögn och lite pengar.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/2 2006 17:36

Rolle! Norrsken påstår vissa att man kan höra. Chevan var en gammal Berco. Endast ramp + blinkande ljus åt sidor i fronten och på vårdhyttens sida. I MB270 hör man relän och man hör saftbalndarna snurra. Det gjorde man inte i Chevan. Därav mitt uttryck "höra blåljusen". :wink:

Novisen//

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/2 2006 20:02

Köper argumentet novisen ! Jag har både hört och sett norrsken inklusive blinkreläer. Försökte vara lite rolig i eländet med bevisat mångårigt missbruk här i Stockholm som ingen tar tag i !

rebban

Inlägg av rebban » 14/2 2006 12:37

Niklas Karlsson skrev:Man har ändrat i förutsättningarna för utryckningsverksamhet i bilregistret efter det att falck förlorade akutbilsuppdraget. Det tolkar jag som att man har tagit till sig nya fakta och därför ändrat i förutsättningarna. Varför skulle man annars ha gjort ändringen?

Men jag vet inte egentligen, är inte anställd av falck som tur är..
Är det verkligen ändrat?
Vad jag minns av det som stod förut så är det samma text nu.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/2 2006 14:16

jag har lagtned diskussionen då det visade sig att vi pratadeom olika bilar:)

Skriv svar