Befälsbil?
Moderator: Wernvik
Befälsbil?
Såg för ett tag sedan en Befälsbil, av stadsjeepliknande form och med den sedvanliga star of life beteckningen och den "gula" ambulansfärgen.. Sedan stod det "BEFÄLSBIL" på motorhuven.. Denna stod ute på Räddningsstationen i Gustavsberg, alltså där Falck har sin ambulans och ambulanshelikoptern är stationerad.
I alla fall, jag har läst på Stockholmsambulansen och hört mig för men ingen verkar veta vad det är för bil eller vad denna har för uppgift? Är det någon som har koll?
I alla fall, jag har läst på Stockholmsambulansen och hört mig för men ingen verkar veta vad det är för bil eller vad denna har för uppgift? Är det någon som har koll?
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Befälsbil
Det verkar ha tillkommit många s.k. befälsbilar i Stockholm. Då och då möter man en sådan med blåljus på E4 söderut som viker in till ambulansverkstaden i Bredäng. (Har åkt efter och kollat). Man undrar vad verkstaden kan ha för uppdrag med fara för liv eller egendom. Finns dessa med i begreppet utryckningsfordon i landstingets upphandling och i de avtal som finns ? I annat fall skall/får dessa inte vara registrerade som utryckningsfordon.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Ambulanser
Bra Niklas att du försöker förklara. Har jag förstått dig rätt så skall då verkstadspersonalen ut till olycksplatsen.(???!!!) Min fråga är egentligen hur dessa bilar kan vara registrerade som utryckningsfordon eftersom de inte ingår i något avtal med landstinget vilket de måste göra för att kunna registreras som utryckningsforddon. Enligt Stockholms Läns Landsting finns det inte avtal med några bilar som är utryckningsfordon utöver ambulanser och blodtransportbilar. Här har någon lurat Vägverket/Bilprovningen.
Re: Ambulanser
Rolle: Finns väl inte något krav på att landstingen skall ha beställt utryckningsfordon för någonting för att de skall få registreras som det? Det enda som krävs är väl larmanordningar för att registrera som utryckningsfordon? Har svårt att tänka mig att det finns avtal på privata räddningstjänster eller polisbilar.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Det står ju klart och tydligt i bilregistret vad den får användas till? Förstår inte problemet?
Blåljusen får bara användas under en förutsättning och då ska det väl inte vara något problem? Beslutet har alltså omprövats minst en gång sedan Sirius tog över akutbilen i sollentuna. Det bör alltså vara helt i sin ordning..
Blåljusen får bara användas under en förutsättning och då ska det väl inte vara något problem? Beslutet har alltså omprövats minst en gång sedan Sirius tog över akutbilen i sollentuna. Det bör alltså vara helt i sin ordning..
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Saxat från Räddningsverkets tidning Sirenen nr 3, 2003, sid. 4-5:
Många brandbilar i Sverige är inte registrerade som utryckningsfordon.
Sirenen kollade 32 fordon hos två räddningstjänster, 21 av dem var felregistrerade. En miss som vid en olycka kan bli ödesdiger för den som kör fordonet.
Bilregistret har även fått anmälan från ambulansägare som velat rätta till sina registreringar.
- Man tror ju att vid registreringsbesiktning så fylls utryckningsfordon automatiskt i, men så är det inte. Det måste man göra själv, säger Anders Strömberg, Räddningstjänsten Norrtälje.
Felet tycks alltså lätt att begå. Det är normalt sett också lätt att åtgärda. Vid registrering av fordon ska utryckningsfordon skrivas in under kolumnen ”övrig anmälan”. Det är sannolikt där missen sker. Missen kan lätt korrigeras genom att skicka in registreringsbeviset till bilregistret, under förutsättning att övriga uppgifter är godkända. Bilregistret kontrollerar om fordonet har rätt kaross, är utrustat med larm och att ägaren har rätt att göra utryckning. Det är förutsättningarna för registreringen.
Utryckningsfordon kör ibland mot rött ljus. Är fordonet felregistrerat kan föraren bli av med körkortet.
– Om fordonet inte är registrerat för utryckning ska föraren rätteligen bli behandlad som vilken annan förare som helst. Att köra mot rött ljus är grund för körkortsindragning, säger Åke Svedberg, vägingenjör vid Vägverket.
Källa: http://www.srv.se/sirenen/default____14701.aspx - sök på utryckningsfordon i arkivet.
Många brandbilar i Sverige är inte registrerade som utryckningsfordon.
Sirenen kollade 32 fordon hos två räddningstjänster, 21 av dem var felregistrerade. En miss som vid en olycka kan bli ödesdiger för den som kör fordonet.
Bilregistret har även fått anmälan från ambulansägare som velat rätta till sina registreringar.
- Man tror ju att vid registreringsbesiktning så fylls utryckningsfordon automatiskt i, men så är det inte. Det måste man göra själv, säger Anders Strömberg, Räddningstjänsten Norrtälje.
Felet tycks alltså lätt att begå. Det är normalt sett också lätt att åtgärda. Vid registrering av fordon ska utryckningsfordon skrivas in under kolumnen ”övrig anmälan”. Det är sannolikt där missen sker. Missen kan lätt korrigeras genom att skicka in registreringsbeviset till bilregistret, under förutsättning att övriga uppgifter är godkända. Bilregistret kontrollerar om fordonet har rätt kaross, är utrustat med larm och att ägaren har rätt att göra utryckning. Det är förutsättningarna för registreringen.
Utryckningsfordon kör ibland mot rött ljus. Är fordonet felregistrerat kan föraren bli av med körkortet.
– Om fordonet inte är registrerat för utryckning ska föraren rätteligen bli behandlad som vilken annan förare som helst. Att köra mot rött ljus är grund för körkortsindragning, säger Åke Svedberg, vägingenjör vid Vägverket.
Källa: http://www.srv.se/sirenen/default____14701.aspx - sök på utryckningsfordon i arkivet.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Jag är med
Det intressanta är om bilen fortfarande kan vara registrerad som just utryckningsfordon när användningsområdet förändras, från akutbil till driftledarbil.
Eller som det står i den saxade artikeln: "Bilregistret kontrollerar om fordonet har rätt kaross, är utrustat med larm och att ägaren har rätt att göra utryckning. Det är förutsättningarna för registreringen."
Frågan är ju då om "ägaren har rätt att göra utryckning"? Har dispens sökts hos Vägverket för denna typ av fordon?
Se tidigare tråd: viewtopic.php?t=944&
Det intressanta är om bilen fortfarande kan vara registrerad som just utryckningsfordon när användningsområdet förändras, från akutbil till driftledarbil.
Eller som det står i den saxade artikeln: "Bilregistret kontrollerar om fordonet har rätt kaross, är utrustat med larm och att ägaren har rätt att göra utryckning. Det är förutsättningarna för registreringen."
Frågan är ju då om "ägaren har rätt att göra utryckning"? Har dispens sökts hos Vägverket för denna typ av fordon?
Se tidigare tråd: viewtopic.php?t=944&
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Man har ändrat i förutsättningarna för utryckningsverksamhet i bilregistret efter det att falck förlorade akutbilsuppdraget. Det tolkar jag som att man har tagit till sig nya fakta och därför ändrat i förutsättningarna. Varför skulle man annars ha gjort ändringen?
Men jag vet inte egentligen, är inte anställd av falck som tur är..
Men jag vet inte egentligen, är inte anställd av falck som tur är..
Prehospen har helt rätt vad jag vill diskutera. Dessutom har varken Falck eller Sirius någon verkstad i Bredäng utan det är ett helt annat bolag. Ok dse kanske nyttjar verkstaden. Frågan är bara vilket du är helt inne på : Man har "lurat" Vägverket/bilprovningen på att fordonet fortfarande är akutbil och den vägen lyckats behålla blåljuset p.g.a. bristande kontroll. Jag har jobbat 20 år i Stockholm och aldrig sett något behov av "befälsbil" (var kommer förresten uttrycket ifrån inom amb.sjukvården? Inom räddn.tj. har det alltid funnits) med blåljus inom ambulansverksamheten. Därför undrar jag också över då jag ser dessa bilar med påslagna blåljus på väg till en bilverkstad vad det är som gör att man måste påkalla fri väg. Larm från SOS till dessa bilar som inte har radionummer på SOS har vad jag hört heller inte gått .
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Jag vet inte heller vad bilen används till. Jag ser inget som helst användningsområde..
Däremot så går det att få fram via bilregistret att orsaken till att det är ett utryckningsfordon har ändrats sedan sirius tog över verksamheten. Det tycker jag talar för att man gjort vägverket uppmärksamma på ärendet. Jag har ingen anledning att misstro deras kompetens.. Det kan inte vara första gången det händer..
Däremot så går det att få fram via bilregistret att orsaken till att det är ett utryckningsfordon har ändrats sedan sirius tog över verksamheten. Det tycker jag talar för att man gjort vägverket uppmärksamma på ärendet. Jag har ingen anledning att misstro deras kompetens.. Det kan inte vara första gången det händer..
- Killeisthlm
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16/7 2004 12:42
- Ort: Stockholm
I Sätra som ni pratar om huserar Samariten.
A 905 Akutambulans Dygn.
A 915 Trpambulans Dagtid även helger.
A 976 Akutmambulans Dagtid vardagar.
A 983 Trpambulans Dagtid vardagar.
Ibland så ha de även en gammal akutbil som står där. Troligen används den för personaltransporter och sådant som även de andra entreprenörerna gör med sina reservakutbilar samt de som tidigare har haft akutbilar.
I dessa lokaler huserar även A-bil service. En verkstad som är specialiserad på att laga och fixa ambulanser. De har även tidigare varit auktoriserad att laga AllFA-bårar.
Har jag bringat någon klarhet i det hela?
A 905 Akutambulans Dygn.
A 915 Trpambulans Dagtid även helger.
A 976 Akutmambulans Dagtid vardagar.
A 983 Trpambulans Dagtid vardagar.
Ibland så ha de även en gammal akutbil som står där. Troligen används den för personaltransporter och sådant som även de andra entreprenörerna gör med sina reservakutbilar samt de som tidigare har haft akutbilar.
I dessa lokaler huserar även A-bil service. En verkstad som är specialiserad på att laga och fixa ambulanser. De har även tidigare varit auktoriserad att laga AllFA-bårar.
Har jag bringat någon klarhet i det hela?