Befälsbil?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/1 2006 20:50

För de som verkligen brinner för det här kan väl bara lyfta telefonen och ringa till falck och fråga??

Anonymous

Befälsbil

Inlägg av Anonymous » 31/1 2006 22:28

Jag tror att det är ett sett att slippa trängsel skatten, dom började dyka upp under hösten.
Har sett flera olika bilar som är målade gul/gröna.
bland annat en jeep.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 1/2 2006 10:34

Men bilen tillhör inte verkstaden!
Den tillhör Samariten. Det är två helt skillda företag i samma lokaler bara.
Anledningen till att den inte är reggad hos SoS-A är att den inte går via dem längre då Samariten inte längre driver akutbilar. Bilen i sig är fortfarande reggad som utryckningsfordon och får så vara.
Varför de har kört blått kan jag inte svara på.
Men den tillhör inte verkstaden utan ambulansföretaget som hyr in sig i samma lokaler.

Är det mer klart nu då???.. :lol:

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 1/2 2006 10:36

Niklas Karlsson skrev:För de som verkligen brinner för det här kan väl bara lyfta telefonen och ringa till falck och fråga??
Varför fråga Falck när det är Samariten som står för driften?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/2 2006 11:15

Vi pratar kanske om olika bilar. Den jag pratar om är den som tidigare gick som akutbil i sollentuna, en jeep. Nu står det driftsledare eller nått på den. Den är det falck som äger..

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 1/2 2006 11:36

Ok. Då vet jag.
Blev nog ett missförstånd på vägen.
Jag trodde att det gällde samaritens gamla akutbil som ibland snurrar till garaget i Sätra där de har ambulanser.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/2 2006 11:48

Har du nån bild på den? Den jag pratar om finns på http://www.stockholmsambulansen.se/ och har reg nummer: UOF 548

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 1/2 2006 12:05

Nepp. Tyvärr inte.
Men vet att den jag menar är en Toyotajeep av något slag.
Brukar stå i garaget i Sätra.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/2 2006 16:55

Samariten har akutbilen i Huddinge. Audi A3 + Reservbil Volvo V70. Står på räddningstjänsten Huddinge.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/2 2006 17:11

Enligt Bolagsregistret så har verkstaden och Samariten samma ägare. De kanske har felaktiga uppgifter och bara är bulvaner. Det var intressant att läsa olika förklaringar till det hela. Jag vet både vilken bil det var och vem det var som körde de två gångerna jag såg den och det var en helt omotiverad blåljuskörning d.v.s missbruk. Det är förmodligen så vi också bland allmänheten får rykte om oss att åka till korvkiosken med blåljus.
Fortfarande skall man enligt lagen kunna uppvisa ett kontrakt med sjukvårdshuvudman på den specifika bilen och det finns inte på ett flertal av dessa bilar. (Har kollat med huvudmannen) . Det är Bilprovningen som har dålig koll. Avslutar härmed dikussionen för min del.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 3/2 2006 12:42

Varför kan man ha blåljus på driftledar bilen?
Kollade upp den i bilregistret och titta.

Låt Pelle på Aisab få blåljus på förådsbilen det kan också vara akut

DISPENS: UTRYCKNINGSFORDON ENLIGT 6 KAP 9 PAR FVTR
GÄLLER FÖR FALCK AMBULANS AB SOM BRUKARE AV FORDONET.
FORDONET ÄR UTRYCKNINGSFORDON ENLIGT TRAFIKFÖRORDNINGEN ENDAST NÄR DET
ANVÄNDES FÖR ATT TRANSPORTERA SJUKVÅRDSPERSONAL TILL AKUTA OLYCKS- OCH
SJUKDOMSPLATSER

Så åker den på något annat så får inte blåljus brukas.
Och hur ofta kör driftledaren ut personal till akuta platser???

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/2 2006 18:33

Kan inte låta bli att svara/hålla med 1005: Otroligt bra fråga 1005. Hitintills 0 gånger. Har heller aldrig blivit utalarmerade av SOS-Alarm enligt uppgift därifrån. Det finns alltså ingen varken laglig eller annan motivering till att dessa bilar fortfarande åker omkring med "akutbilsdispensen". De är ren leksak för viss personal som t.o.m. gör långresor i landet med bilarna och vet att polisen har visst överseende med hastighetsöverträdelser på blåljusbilar även utan blåljus tillkopplade. Talar nu inte enbart och kanske inte om just Falcks bil som någon hängt upp sig på men det kanske tyder på dåligt samvete från personen ifråga.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/2 2006 18:45

Eller så blir det fel ibland. På en gammal Cheva vi hade så kunde man inte höra inne i bilen om blåljusen var på. Inte bara en gång upptäcktes det att blåljusen var på när man passerade något skyltfönster, kanske på väg till pizzerian :lol: .

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/2 2006 19:11

Tja det är nog inte sanningen ! (Håller däremot helt med dig om att vi alla gjort misstag och kommer att göra)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/2 2006 19:19

Till novisen: Om det är en "Wimancheva" med glömda båljus. Den blinkar ju t.o.m. nedåt så då måste man vara full eller totalt i avsaknad av syn om man skall missa att dom blåljusen är på. Fast du skrev ju ngt om hörseln så det kanske var även hörselnedsättning. Jag brukar trots många års jobb i branschen inte heller höra blåljus men det kanske är fel på mig.

Skriv svar