Ingen ambulans hemma?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Page

Ingen ambulans hemma?

Inlägg av Page » 25/8 2006 16:05

**Meddelande raderat**
Senast redigerad av 3 Page, redigerad totalt 29 gång.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Ingen ambulans hemma?

Inlägg av larsev » 27/8 2006 21:37

Page skrev:Hej. Här i Kalix har vi 3 ambulanser - två stycken bemannade dygnet runt och 1 som har jour på hemmet (vad jag har förstått). Just ni gick det två Prio 3or (ambulans 1 och ambulans 2). Transport från Kalix IVAK - Sunderbyn (drygt 9mil). Vad skulle hända då om ambulanserna var i Luleå och så gick det ex. Totallarm, någon stor trafikolycka..? Tas personal in till A3 och så larmas A1 och A2 hem så fort som möjligt (prio 1)? (Vi säger att alla ambulanser behövs)
A1 och A2 som gick prio 3 avbryter om inte lastade och går prio 1 till olyckan.
Larmet går till A3 då dessa enligt uppgifter ovan har jour i hemmet.
Om dessa har en anspänningstid som en deltidbrandman har denna ambulans kvitterat larmet och är på väg inom 5-10 minuter.

Page

Inlägg av Page » 1/9 2006 14:58

**Meddelande raderat**
Senast redigerad av 1 Page, redigerad totalt 29 gånger.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 1/9 2006 15:12

Page skrev:Om då A1 och A2 är lastade och är 8mil bort - vad gör dom då?
Nu kan jag inte geografin uppe i norr, men om destinationen för prio3 uppdragen ligger på vägen till olyckan så kör man transporten som prio1 för att så fort som möjligt lasta av och sedan gå vidare till olyckan.
Om destinationen för prio3 ligger längre ifrån olyckan än avståndet till utgångspunkten så transporteras patient tillbaka som prio1, lasta av för att sedan gå vidare till olyckan.
Givetvis talar man om för patient varför hastigheten är så hög.
Ovanstående borde gälla om inte lediga ambulanser finns på tidsmässigt närmare håll.
IVPA larm tar jag för givet är draget oavsett scenario.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/9 2006 16:04

Haparanda och Luleå får gå till olyckan tillsammans med reservbilen. Kalixbilarna får återvända från Sunderbyn så snabbt det går. Kanske går det även att använda Överkalixambulansen. Helikoptern från Gällivare dras + att Lyckselehelikoptern kan utnyttjas vid behov. Ibland har även Torneåambulansen fått gå över gränsen vid larm.

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 1/9 2006 16:16

Novisen skrev:Haparanda och Luleå får gå till olyckan tillsammans med reservbilen. Kalixbilarna får återvända från Sunderbyn så snabbt det går. Kanske går det även att använda Överkalixambulansen. Helikoptern från Gällivare dras + att Lyckselehelikoptern kan utnyttjas vid behov. Ibland har även Torneåambulansen fått gå över gränsen vid larm.
Teoretiskt, hur lång restid kan dessa ha?
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Page

Inlägg av Page » 1/9 2006 17:39

**Meddelande raderat**
Senast redigerad av 2 Page, redigerad totalt 29 gång.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/9 2006 1:32

AKM skrev:
Novisen skrev:Haparanda och Luleå får gå till olyckan tillsammans med reservbilen. Kalixbilarna får återvända från Sunderbyn så snabbt det går. Kanske går det även att använda Överkalixambulansen. Helikoptern från Gällivare dras + att Lyckselehelikoptern kan utnyttjas vid behov. Ibland har även Torneåambulansen fått gå över gränsen vid larm.
Teoretiskt, hur lång restid kan dessa ha?
Skulle gissa på 35 minuter. I Norrland finns även helikopter i Östersund.

Beaver

Inlägg av Beaver » 24/9 2006 16:20

larsev skrev:Nu kan jag inte geografin uppe i norr, men om destinationen för prio3 uppdragen ligger på vägen till olyckan så kör man transporten som prio1 för att så fort som möjligt lasta av och sedan gå vidare till olyckan.
Om destinationen för prio3 ligger längre ifrån olyckan än avståndet till utgångspunkten så transporteras patient tillbaka som prio1, lasta av för att sedan gå vidare till olyckan.
Givetvis talar man om för patient varför hastigheten är så hög.
Ovanstående borde gälla om inte lediga ambulanser finns på tidsmässigt närmare håll.
IVPA larm tar jag för givet är draget oavsett scenario.
Tidigare har det varit diskutioner uppe om att man får inte prioritera om på grund utav yttre omständigheter och detta borde ju vara en yttre omständighet?
För risken att krocka ökar om man kör snabbare ska man då riskera den redan lastade patientens liv?

säger inte att jag tycker det ska vara som jag har beskrivit utan bara undrar om det inte fungerar på detta sätt?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 25/9 2006 11:50

Här nere i söder har vi väl inte riktigt de avstånden mellan ställena, visst har vi mycket körningar till både köpenhamn och till sjukhus längre bort i skåne men att man skulle pria upp en trp till ett larm för att kunna bli klar snabbare har jag då aldrig hört talas om. Man får helt enkelt ta in bilar från närliggande distrikt och/ eller län. Som sagt så medför det ju ökade risker för både personal, patient och övriga medtrafikanter i takt med att hastigheten ökar. Jag ska nog fråga SOS i malmö om det och se vad de säger. Återkommer!

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 19/12 2006 16:19

jag kan inte förså varför en akutambulans ska ta transporter det finns persontransportbilar för sådant.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 19/12 2006 16:32

johnjohn skrev:jag kan inte förså varför en akutambulans ska ta transporter det finns persontransportbilar för sådant.
Det är långt från alla ställen som har persontransportbilar. :(
Ambulanser används väl enbart där bår krävs. :wink:

Page

Inlägg av Page » 19/12 2006 20:59

**Meddelande raderat**

Skriv svar