Ingen ambulans hemma?
Postat: 25/8 2006 16:05
**Meddelande raderat**
A1 och A2 som gick prio 3 avbryter om inte lastade och går prio 1 till olyckan.Page skrev:Hej. Här i Kalix har vi 3 ambulanser - två stycken bemannade dygnet runt och 1 som har jour på hemmet (vad jag har förstått). Just ni gick det två Prio 3or (ambulans 1 och ambulans 2). Transport från Kalix IVAK - Sunderbyn (drygt 9mil). Vad skulle hända då om ambulanserna var i Luleå och så gick det ex. Totallarm, någon stor trafikolycka..? Tas personal in till A3 och så larmas A1 och A2 hem så fort som möjligt (prio 1)? (Vi säger att alla ambulanser behövs)
Nu kan jag inte geografin uppe i norr, men om destinationen för prio3 uppdragen ligger på vägen till olyckan så kör man transporten som prio1 för att så fort som möjligt lasta av och sedan gå vidare till olyckan.Page skrev:Om då A1 och A2 är lastade och är 8mil bort - vad gör dom då?
Teoretiskt, hur lång restid kan dessa ha?Novisen skrev:Haparanda och Luleå får gå till olyckan tillsammans med reservbilen. Kalixbilarna får återvända från Sunderbyn så snabbt det går. Kanske går det även att använda Överkalixambulansen. Helikoptern från Gällivare dras + att Lyckselehelikoptern kan utnyttjas vid behov. Ibland har även Torneåambulansen fått gå över gränsen vid larm.
Skulle gissa på 35 minuter. I Norrland finns även helikopter i Östersund.AKM skrev:Teoretiskt, hur lång restid kan dessa ha?Novisen skrev:Haparanda och Luleå får gå till olyckan tillsammans med reservbilen. Kalixbilarna får återvända från Sunderbyn så snabbt det går. Kanske går det även att använda Överkalixambulansen. Helikoptern från Gällivare dras + att Lyckselehelikoptern kan utnyttjas vid behov. Ibland har även Torneåambulansen fått gå över gränsen vid larm.
Tidigare har det varit diskutioner uppe om att man får inte prioritera om på grund utav yttre omständigheter och detta borde ju vara en yttre omständighet?larsev skrev:Nu kan jag inte geografin uppe i norr, men om destinationen för prio3 uppdragen ligger på vägen till olyckan så kör man transporten som prio1 för att så fort som möjligt lasta av och sedan gå vidare till olyckan.
Om destinationen för prio3 ligger längre ifrån olyckan än avståndet till utgångspunkten så transporteras patient tillbaka som prio1, lasta av för att sedan gå vidare till olyckan.
Givetvis talar man om för patient varför hastigheten är så hög.
Ovanstående borde gälla om inte lediga ambulanser finns på tidsmässigt närmare håll.
IVPA larm tar jag för givet är draget oavsett scenario.
Det är långt från alla ställen som har persontransportbilar.johnjohn skrev:jag kan inte förså varför en akutambulans ska ta transporter det finns persontransportbilar för sådant.