Sida 2 av 2

Postat: 9/1 2007 4:21
av GoldenHour
aceofspades skrev:
GoldenHour skrev: Tror inte att du sett annat än ambulanssjukvård i städerna med den kommentaren... Klarar man av att köra storbilsambulanserna så är dom ett utmärkt val förutom mitt inne i storstäderna(ibland även där). Du jobbar inte inom ambulanssjukvården va?(inget ont menat). Men vårdutrymet i en storbil och en personbil skiljer sig mycket, jobba i husvagn eller garderob med sjuka människor då transporterna kan vara upp till 60mil, välj själv...
Klarar av att köra.... Jag har körkort ABECEDE, hjullastarbok, truckkort,
arbete på väg, ADR + tank. Jag säger inte att jag kör bättre än alla andra, men jag kan påstå att jag vet vad det innbär att framföra tunga fordon.
Och det handlar inte om att jag ska klara av körningen, det handlar om att fordonet ska klara av de krav som ställs avseende hastighet, framkomlighet osv. Jag håller med dig helt och fullt om att vårdutrymmet i en storbil är mycket bättre än i tex en E-klass. Men ärligt talat så funkar personbilarna alldeles utmärkt. Och varför ska man ha detta enormt tilltagna utrymme annat än vid långtransport? Vid tex trauma är det primära att få patienten till sjukhus med så minimala prehospitala åtgärder som möjligt (med tanke på tidsaspekten). Då behöver man inte en operationssal på hjul, utan en bil som på kortast möjliga tid kan ta patienten till akm. Eller hur?


Åter Citerat:
"Vid tex trauma är det primära att få patienten till sjukhus med så minimala prehospitala åtgärder som möjligt (med tanke på tidsaspekten). Då behöver man inte en operationssal på hjul, utan en bil som på kortast möjliga tid kan ta patienten till akm. Eller hur?"

Stämmer i vissa avseenden men inte alltid, PHTLS pratar om två arbetssätt vid trauma: 1: Load and Go(snabbt skjutsa patienten till högre medicins kompetens) 2: Stay and Play: (stanna kvar och jobba med patienten/stabilisera på skadeplats). *skrattar* Jag är väl medveten om vad dessa och *"Golden hour"* har för betydelse för patienten

Load and Go: Är att föredra då medicinsk kompetens på plattsen inte räcker till. Eller material inte finns att tillgå prehosp. Med en stor bil så har man större möjligheter att stanna med patienten och jobba på skadeplatts. Stay and play är alltid att föredra om det går. Har man load and go i som standard i sitt vårdande så är man ute på hal is. Man kan och bör åka in till sjukhus inom kort, men det får inte göra att man helt släpper fokus på patienten.

Tänk dig att det en vinter inträffar en trafikolycka, patienten är cirkulatoriskt insabil och har likväl bäcken som lårbensfrakturer. Med en liten bil måste du ställa dig frågan: är det värt att stanna ute i kylan och försöka grovreponera eller ska vi bara lassa in patienten för att gasa på som f*n till sjukhus?. Behöver inte ens ta en rejäl trafikolycka som exempel. Ta en skidåkare som exempel. Böka ute i kylan eller ta in patienten i värmen och med gott utryme för 3-4vårdare reponera och fixera.

Det finns mindre bra storbilar, men bara för det så bör man inte dömma ut dom.

Aceofspades: Har även jag Behörighet för tunga fordon(utan dispens).

Postat: 9/1 2007 22:53
av aceofspades
GoldenHour: Läste i boken "Innan bakjouren kommit" att man vid trauma föredrar sk load and go, eftersom tidsförlusten vid alltför omfattande prehospitala insatser kan vara mer till skada än nytta för patienten. Skälet anges vara inre akut livshotande skador som inte kan åtgärdas på plats.
Det står även att forskning visat att det gick minst lika bra för de patienter som lastades och kördes direkt, i förhållande till dem som fick mer omfattande vård på skadeplatsen. Vill förtydliga (undvika missförstånd) att detta enbart gäller för traumapatienter, inte medicinska patienter.
Det är inte jag som har hittat på detta. Läs själv och begrunda.

Ps. Jag har inget emot storbilar så länge de uppfyller krav på körbarhet, prestanda, säkerhet och ekonomi. Att bara ha stor vårdhytt imponerar inte....

Postat: 10/1 2007 6:33
av GoldenHour
aceofspades skrev:GoldenHour: Läste i boken "Innan bakjouren kommit" att man vid trauma föredrar sk load and go, eftersom tidsförlusten vid alltför omfattande prehospitala insatser kan vara mer till skada än nytta för patienten. Skälet anges vara inre akut livshotande skador som inte kan åtgärdas på plats.
Det står även att forskning visat att det gick minst lika bra för de patienter som lastades och kördes direkt, i förhållande till dem som fick mer omfattande vård på skadeplatsen. Vill förtydliga (undvika missförstånd) att detta enbart gäller för traumapatienter, inte medicinska patienter.
Det är inte jag som har hittat på detta. Läs själv och begrunda.

Ps. Jag har inget emot storbilar så länge de uppfyller krav på körbarhet, prestanda, säkerhet och ekonomi. Att bara ha stor vårdhytt imponerar inte....
Enligt min erfarenhet och mina kära läkarvänner på narkosen så stämmer det du säger.......Men det gäller bara livshotande trauman med stora skador.(skulle uppskatta sådana körningar till ca 10% av tex bilolyckorna vi åker på). Kan också nämnas att (som du kanske läst i nån annan bok) ambulanssjukvården under de senaste 5-10 åren förändrats och att kompetensen kraftigt höjts. Det var inte särskildt länge sedan ambulanser rullade med träbräda, pocketmasker och filtar som enda utrustning. Idag har vi möjlighet att behandla patienter på ett helt annat sätt än för några år sedan. Jag får för mig att du ser ambulansyrket som lite intensivare än vad det egentilgen är. En arbetsplats(bilen) måste anpassas till det den mest skall användas till. Chevans goda utrymme gör även att vi på vissa större olyckor kan ta med oss Narkos-ssk/Läkare till skadeplatsen då det misstänks kunna behövas. Kan se framför dig två ambulanssjuksköterskor och en läkare jobba med en dålig patienten i en mercedes/volvo?. Du relaterar till literatur, jag refererar till arbetslivserfarenhet! God fortsättning

Postat: 10/1 2007 21:49
av Ambulent
Det kanske ska påpekas innan ni fördjupar debatten om Chevan att Viton inte är en storbil i den bemärkelsen. Vidare kan nämnas att utrymmesmässigt finns inga vinster med Viton jämfört S80/E270. Jo just det ja... Man kan nästan stå i Viton, vilket ju nästan är bra.... ;)

Det känns mer väsentligt i denna tråd att diskutera Viton kontra personbilsambulanser.

Postat: 11/1 2007 2:01
av Glock 18C
Hörde att man haft stora rostproblem i mellansverige på sina Vitos.

Postat: 11/1 2007 6:47
av GoldenHour
Ambulent skrev:Det kanske ska påpekas innan ni fördjupar debatten om Chevan att Viton inte är en storbil i den bemärkelsen. Vidare kan nämnas att utrymmesmässigt finns inga vinster med Viton jämfört S80/E270. Jo just det ja... Man kan nästan stå i Viton, vilket ju nästan är bra.... ;)

Det känns mer väsentligt i denna tråd att diskutera Viton kontra personbilsambulanser.
Har inte så stor erfarenhet av viton mer än att jag hastigt vart inne i någon..Dock så var termen som användes "storbilar". Men du har helt rätt i att vi bör ta den andra diskussionen på ett annat ställe ambulent! God fortsättning

Postat: 11/1 2007 11:22
av Ambulent
GoldenHour skrev:Har inte så stor erfarenhet av viton mer än att jag hastigt vart inne i någon..Dock så var termen som användes "storbilar". Men du har helt rätt i att vi bör ta den andra diskussionen på ett annat ställe ambulent! God fortsättning
Haha, så sant! Jag skrev vad jag tänkte istället och kortade ner "Storbilar" till "Chevan" :D
Och angående rostproblemen så kan jag bara säga att jag inte tror att de har salt i Tyskland då dess inverkan på karossen tycks vara ett okänt problem hos Mercedes... (konstigt nog rullar gammercorna än, detta till trots).

Postat: 11/1 2007 15:27
av micke
angående rosten så blev det en förändring för 4 år sedan bär den nya varianten kom,galvad bil förutom framskärmar som är av plast.

Postat: 13/1 2007 12:47
av Ambulent
micke skrev:angående rosten så blev det en förändring för 4 år sedan bär den nya varianten kom,galvad bil förutom framskärmar som är av plast.
Det är ju det som är så konstigt: att den nya galvade med plastskärmar rostar snabbare än en båtmotor i Medelhavet medan den gamla mercan fortfarande ses rullande på våra vägar - utan rost (med många undantag iofs)!

Vito

Postat: 14/4 2007 22:51
av Spr0n
Jag har både åkt å kört en Mercedes vito ambulans (profile bygge 2004) som vi har på Åland. Anser själv att den ligger som en gocart på landsvägen och att köra om bilar är absolut inte något problem. Den har en bensin v6:a och bra köregenskaper. Nu har jag inte vårdat i den eftersom jag inte får det än, så det kan ja inte uttala mej något om. Men tycker att jag har hört positiva saker om den.

Re: Vito

Postat: 19/4 2007 7:44
av stones
Spr0n skrev:Jag har både åkt å kört en Mercedes vito ambulans (profile bygge 2004) som vi har på Åland. Anser själv att den ligger som en gocart på landsvägen och att köra om bilar är absolut inte något problem. Den har en bensin v6:a och bra köregenskaper. Nu har jag inte vårdat i den eftersom jag inte får det än, så det kan ja inte uttala mej något om. Men tycker att jag har hört positiva saker om den.
Inte mycket snö på Åland men här uppe i norr kan viton ställa till det rejält. Inget tryck i motorn och svår att handskas vid isiga underlag.

Snö på Åland

Postat: 20/4 2007 12:05
av Spr0n
Nog har vi snö på vintrarna så att man märker att viton inte är någon vinterbilprecis. Vi kanske inte har så mycket snö här men vintervägar räcker det till. Dessutom så används inget vägsalt här eller. Eller ytterst små mängder i de större rondellerna typ.
Jag har dock inte kört den på vintern själv men jag har hört att åsikterna går åt det hållet att den inte är vidare rolig på vintern.