Sida 2 av 3

Postat: 10/1 2007 14:05
av Cortex
Glock 18C skrev:Man kan ju alltid stoppa in ett par narkossyrror, en barnmorska och ett par PHAT-läkare extra i en cheva. Och nån medicinkandidat och ett par ssk-elever som aldrig sett en bår förr. Och ett par anhöriga med...

ha ..... ha .....

Bespara denna tråd åt forumets seriösa medlemmar...

Postat: 10/1 2007 22:03
av Ambulent
Då det framkommit nya fakta tar jag tillbaka mitt påstående att S80 är den bästa ambulansen. Med plats för 13 personer tar Chevan lätt hem segern! :roll: :wink:

Tror nog att Chevan fungerar väl i en normalstor svensk stad (tänker inte definiera "normalstor" här). En födel är att man får plats med om inte elva så åtminstone tre vårdare i sjukhytten vid behov (sällan det behövs, men ändå).
S80, åtminstone de fyrhjulsdrivna jag har kört, har mycket dålig svängradie vilket troligen påverkar körbarheten mer i stadsmiljö än vad Chevans vikt gör. Men även detta går att lära sig att hantera varför det aldrig blir till ett problem och S80:n fortfarande kan ses som ett lämpligt alternativ.

Postat: 10/1 2007 23:00
av JOCKE
Det är inte ett dugg bättre svängradie i den framhjulsdrivna versionen.

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga på förra sidan!!!

Postat: 11/1 2007 1:54
av Glock 18C
Cortex skrev:

ha ..... ha .....

Bespara denna tråd åt forumets seriösa medlemmar...

Då hade forumet varit ganska dött, hördu...


Det är ju bättre svängradie i Mercedes än volvo. Och ISPASS-klienten är ju livsfarlig där den sitter i dörren, i en konstig vinkel dessutom. Såg i Stockholm att de hade en liknande klientdator som satt på väggen ovanför patientens huvud. I Skåne har Falck ett fack där med syrgasmasker. Man riskerar ju inte att slå sönder skallen på den i Stockholmsambulanserna men klienten är lite svåråtkomlig där. Svårt att säga hur man bäst ska placera datorn.

Postat: 12/1 2007 16:50
av Lipton
JOCKE skrev:Det är inte ett dugg bättre svängradie i den framhjulsdrivna versionen.

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga på förra sidan!!!
Den framhjulsdrivna S80n med D5-motorn svänger runt med en diameter på 14 meter. AWDn med 2,5T har en diameter på 15 meter. Således en hel meters bättre svängradie! :lol:

Postat: 28/1 2007 11:58
av dbl001
Det beror ju helt och hållet på vart i landet du arbetar och vad den ska användas till. Små lätta bilar i storstäder eller lite större i små städer eller på landsbygden och vid sekundära IVA-transporter. Men de flesta stationer i stor- normalstorstäder brukar ju ha en eller två större bilar om de kör mycket sekundärtransporter.

Postat: 11/2 2007 1:45
av Jack
Som mitt första inlägg på detta forum får det bli att säga att Silveradon e överlägset alla ambulanser. Stabil på vägen, krocksäker, bra framkomlighet, bra komfort. Dessutom större plats i hytten! Mercedes e blåå, förstår ej hur de kan köpa in s-80 och mercedes. De är alldeles för små, får ej plats med tillräcklig medicinsk utrsutning,vårdare etc. Dyra och dåliga. usch.

Postat: 11/2 2007 12:25
av GoldenHour
Jack skrev:Som mitt första inlägg på detta forum får det bli att säga att Silveradon e överlägset alla ambulanser. Stabil på vägen, krocksäker, bra framkomlighet, bra komfort. Dessutom större plats i hytten! Mercedes e blåå, förstår ej hur de kan köpa in s-80 och mercedes. De är alldeles för små, får ej plats med tillräcklig medicinsk utrsutning,vårdare etc. Dyra och dåliga. usch.
Äntligen någon som håller med mig om chevorna *jahoo*! Tycker dock att både mercedes och volvo är bra bilar. Som sagt så beror det på vad man behöver på orten där de brukas.

Postat: 12/2 2007 9:12
av AuF
Använder sig inte Göteborg sig av Chevorna till OLA ? Måste väl ändå räknas som storstad 8).

Någon från gbg kanske kan ge sig sin syn på chevor och storstad ?

Postat: 12/2 2007 10:07
av micke
i göteborg kör dom inte chevor men väl ford tristar

Postat: 12/2 2007 12:21
av GoldenHour
Uppsala har chevor så dom verkar tycka att det funkar bra i tätorten. Har dock inte fått tillfälle att fråga någon vid akis då vi lämnat av från a-turen... Men ska försöka att fråga om jag får chansen framöver

Postat: 12/2 2007 18:13
av JOCKE
Jack skrev:Som mitt första inlägg på detta forum får det bli att säga att Silveradon e överlägset alla ambulanser. Stabil på vägen, krocksäker, bra framkomlighet, bra komfort. Dessutom större plats i hytten! Mercedes e blåå, förstår ej hur de kan köpa in s-80 och mercedes. De är alldeles för små, får ej plats med tillräcklig medicinsk utrsutning,vårdare etc. Dyra och dåliga. usch.
Det finns inget positivt med en så pass stor bil att man måste ta av bältet för att resa sig när man behöver nåt i bilen. Vad gäller volvo och merca så är de alldeles ypperliga ambulanser, både i stan och på landet. Störst är inte alltid bäst.
Är inte chevan dyrare än mercan eller volvon? Har svårt att tro annat... dessutom så är de väl inte de bästa ur miljösynpunkt?

Postat: 12/2 2007 18:28
av AuF
"i göteborg kör dom inte chevor men väl ford tristar"

Jag som har lite dålig koll. :?

Postat: 12/2 2007 20:35
av hb10550
nästan alla bilar har sina för och nackdelar. chevan t.ex. är dyr på alla sätt och vis, prio 1= 4l /mil men den räddade även livet på två av ambulanssveriges kollegor i höstas. personligen föredrar jag mb 270 cdi.
volvo s80 är det sämsta skit jag någonsin åkt, förädisk på vägen trots awd av typen haldex. vito = utmärkt trp.amb. sprinter=dödsfälla.
Är nyfiken på t5 hoppas den är bättre än t4.... tror det iaf.
Kanske tur att vi tycker lite olika........

Postat: 18/2 2007 21:08
av Ambulance Gävleborg
Jag jobbar inte med ambulanssjukvård jag har heller inget körkort så jag går helt på utsende.

Så rent utseendemässigt så tycker jag bäst om.
Storskåps Chevor
Volvo S80
och
Nya Mercedes E-Klassen