Vem bemannar akutbilar?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 29/11 2005 22:03

JOCKE skrev:Vad har ni för typ av akutbil/motsvarande i sthlm??
Två stycken akutbilar, en på vardera sida av stan (Sollentuna och Huddinge) bemannade med en narkossköterska och en ambulanssjukvårdare.

( http://www.stockholmsambulansen.se för mer info om bilarna, ifall det är intressant.. Kolla 20993 och 20995)

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 29/11 2005 22:19

Är läkarbilen bemannad med en ambulanssjukvårdare i sälskap med en narkosläkare?! :shock: Trodde det minst var en sjuksköterska med i dessa bilar. Som grund och botten trodde jag att den var bemannad med enbart två anestensi eller narkosläkare. :?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 29/11 2005 22:25

Det är bara en läkare med i bilen. Två vore väl ändå litet overkill?

Är det inte en syster med?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 29/11 2005 22:28

Jo, i och för sig. =/

Men då lär den ambulanssjukvårdaren ha rätt så mycket erfarenhet av ambulansjobbet va? Han kan väl knappast ha hoppat in på akutbilen direkt.? =/

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/11 2005 22:31

Finns inte någon anledning att ha med en SSK i en läkarbil så länge läkaren är kompetent att arbeta prehospitalt. Blir bara dyrare och egentligen fel eftersom arbetet som man utför i läkarbil om man inte är läkare blir detsamma som ambulanssjukvårdaren utför i ambulas tillsammans med SSK. Alltså navigering, körning, samband osv. Detta saknar SSK generellt utbildning i medan ambulanssjukvårdare har god utbildning.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 29/11 2005 22:36

Jo det stämmer nog faktiskt det där Lipton. Sant sant.

Men en sak vill jag passa på att fråga. Denna sak har jag reagerat på vid flera olika tillfällen, och det är att ni säger hela tiden att sjuksköterskor saknar utbildning inom utryckningskörning? Det är väl inget som säger att en amb-sjv kör bättre än en ssk! ? :?

En ssk har kanske varit amb-sjv flera år innan han/hon tillsist pluggade vidare till sjuksköterska. Innan detta så var det han/hon som körde, och han/hon hade genomgått en utryckningskörningskurs och var duktig på sin sak.

Det betyder väl inte att sjuksköterskor är sämre vid ratten än en amb-sjv. Förstår att man kanske "säger det", just eftersom att amb-sjv;arna oftast får ta ratten.
Jag tycker det är fel att säga som regel att en ssk saknar utbildning inom detta. :?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Utryckningskörning

Inlägg av ohlstedt » 30/11 2005 7:51

Ingår det utb. i utryckningskörning i narkos vidare utb. ?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 30/11 2005 11:15

Jimmy Olsson skrev:Men en sak vill jag passa på att fråga. Denna sak har jag reagerat på vid flera olika tillfällen, och det är att ni säger hela tiden att sjuksköterskor saknar utbildning inom utryckningskörning? Det är väl inget som säger att en amb-sjv kör bättre än en ssk! ? :?

En ssk har kanske varit amb-sjv flera år innan han/hon tillsist pluggade vidare till sjuksköterska. Innan detta så var det han/hon som körde, och han/hon hade genomgått en utryckningskörningskurs och var duktig på sin sak.

Det betyder väl inte att sjuksköterskor är sämre vid ratten än en amb-sjv. Förstår att man kanske "säger det", just eftersom att amb-sjv;arna oftast får ta ratten.
Jag tycker det är fel att säga som regel att en ssk saknar utbildning inom detta. :?
Att en SSK som bara är grundutbildad saknar _utbildning_ på utryckningskörning kan man som regel säga, ifall jag inte ä helt ute och cyklar. Däremot så finns det ingenting som säger att man har förstått vad det handlar om och har vett i skallen för att köra på ett bra sätt bara för att man har fått utbildning. Med detta sagt kan man väl säga att det finns ingenting som säger att en SSK är sämre på att köra bara för att det är en SSK, men däremot kan jag tänka mig att en amb sjv har bättre förutsättningar att köra bättre då denne har mer omfattande utbildning på hur man ska göra det på ett bra sätt.

Men det är dumt att dra alla över en kant, det finns säkert ambulanssjuksköterskor som är helt värdelösa på att köra och det finns säkert de som är extremt kompetenta, samma bland ambulanssjukvårdarna också (titta bara på stationschefen i blåljus med en hand på ratten pratandes i mobiltelefon..). Bara för att man har fått utbildning betyder det inte att man verkligen tillgodogjort sig den.

Dock borde väl utryckningskörning ingå i Ambulanssjuksköterske-vidareutbildningen?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 30/11 2005 14:10


Dock borde väl utryckningskörning ingå i Ambulanssjuksköterske-vidareutbildningen?
Det trodde jag det gjorde. =/ hmm...

Bra skrivet i alla fall Zajben. Jag förstår hur du menar, och ja hoppas även du förstår hur jag tänker på den biten med att många, "drar alla över ett sträck".

Jag tänker i alla fall plugga vidare från usk-->amb-sjv till ssk, och ja kommer garranterat att gå en körutbildning innan jag blir klar ssk. Så då vill jag inte höra någon förhastad slutsatts om att jag då inte har någon utbildning för utryckningskörning! :wink:

Men som du säger, det finns säkert många sskor inom ambulansen som har hoppat på jobbet och som har jobbat på sjukhus i hela sin tidigare karriär. Då är det ju kanske inte så vanligt att dessa sjuksköterskor har en ubildning för utrycknignskörning.

Men jag trodde det nästan var ett krav på att alla som bli intagna till ambulansen måste ha en utbidning, och alltså kunna köra vid alla lägen.
:?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 30/11 2005 15:50

Jimmy Olsson skrev: Men jag trodde det nästan var ett krav på att alla som bli intagna till ambulansen måste ha en utbidning, och alltså kunna köra vid alla lägen.
:?
Är det inte ett krav på ceritifering för utryckningschafförer? Ingår inte denna i ex. AISABs introduktionsutbilning?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 30/11 2005 16:36

Vad jag har hört så kan man som t,ex undersköterska jobba inom ambulansen med endast B och C-körkort. Krav på att ha deltagit i en utryckningskörningsutbildning verkar itne stämma över hela landet? Eller så har jag fått hört fel?! :S

Men jag tycker ju själv det låter ganska konstigt och orimligt, så det kan ju inte stämma? Eller?

Anonymous

Akutbil

Inlägg av Anonymous » 30/11 2005 20:55

Hej!
Här i Skåne har tidigare haft 5 akutbilar, nu har vi dock bara en kvar. och den är oftast bemannad med en läkare och en ambulanssjukvårdare. förut var akutbilarna ute och rullade alltid, men sedan de gjorde om systemet i våras så står bilen numera parkerad inne i akutintaget, och går bara på "vissa" prio 1 Larm. Ibland är den bemannad med 2 läkare. folket som kör bilen jobbar även på akuten, när de inte har jour jobbar de som vanliga läkare på akuten, och när de har jour jobbar de precis som en "frivillig" brandman, på akuten men när de får larm måste de lämna sina patienter och rycka ut.

Hälsningar Fredrik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Utryckningskörning

Inlägg av Wernvik » 1/12 2005 12:49

ohlstedt skrev:Ingår det utb. i utryckningskörning i narkos vidare utb. ?
Nej. Denna vidareutbildning är inriktad för att jobba på en anestesiavdeling. Inte ute på fältet.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Utryckningskörning

Inlägg av ohlstedt » 1/12 2005 17:20

Wernvik skrev:
Nej. Denna vidareutbildning är inriktad för att jobba på en anestesiavdeling. Inte ute på fältet.
Hur går det till då om en ambulans organisation anställer en anestisi ssk? blir den utan förar utb. eller får man gå en då vid anställningen?

Lipton

Re: Utryckningskörning

Inlägg av Lipton » 1/12 2005 21:13

ohlstedt: Det finns inga regler för vem som får köra ambulans och inte som är nationellt fastställda. Detta innebär att även om man har en förarutbildning från en ambulansutbildning så får man en till av arbetsgivaren, om de kräver detta för att man skall få köra. Detta gäller alla vare sig de har en prehospital eller hospital vidareutbildning, eller ingen alls för den delen.

Skriv svar