Chevrolet - Diesel
Moderator: Wernvik
Chevrolet - Diesel
Ambulanssjukvården i Uppsala län har fått två stycken nya chevor med både nya sjukhytter samt diesel-motorer.
En är placerad i Uppsala som 23 90_(U7) och en är placerad i Tierp som 23 95_(T2).
Hur många Diesel-chevor finns det i ambulans Sverige sedan tidigare? Kan det vara så att Uppsala har fått de första, av många?
En är placerad i Uppsala som 23 90_(U7) och en är placerad i Tierp som 23 95_(T2).
Hur många Diesel-chevor finns det i ambulans Sverige sedan tidigare? Kan det vara så att Uppsala har fått de första, av många?
Re: Chevrolet - Diesel
Mig veterligt är OLA ambulanserna i Göteborg Chevrolet med dieselmotorer.helmersson skrev:Ambulanssjukvården i Uppsala län har fått två stycken nya chevor med både nya sjukhytter samt diesel-motorer.
En är placerad i Uppsala som 23 90_(U7) och en är placerad i Tierp som 23 95_(T2).
Hur många Diesel-chevor finns det i ambulans Sverige sedan tidigare? Kan det vara så att Uppsala har fått de första, av många?
Du måste mena cheva generellt?aceofspades skrev:Chevorna är grymt dyra i drift och underhåll.
Dessutom är sidodörren till vårdhytten i smalaste
laget tycker jag.
Det vi diskuterar här är chevrolet DIESEL.
Vad tycker ni förare är bäst, chevrolet bensin eller diesel? Gärna motivering varför.
Det har förövrigt funnits dieselchevor förr i tiden innan ambulanserna blev gula. Sedan försvann dom och det blev bensinslukande monster istället.
RoTe: Nej jag menar även dieslarna. De kostar massor
av pengar både i drift och underhåll. Diesel är också dyrt. Och vem som helst kan räkna ut att en cheva drar avsevärt mer soppa än en MB E270, eller en VW. De är dessutom stora och otympliga. Förvisso är vårdutrymmet generöst tilltaget men det ska gå att köra åbäket också.
av pengar både i drift och underhåll. Diesel är också dyrt. Och vem som helst kan räkna ut att en cheva drar avsevärt mer soppa än en MB E270, eller en VW. De är dessutom stora och otympliga. Förvisso är vårdutrymmet generöst tilltaget men det ska gå att köra åbäket också.
Vilken tror du drar mer?aceofspades skrev:RoTe: Nej jag menar även dieslarna. De kostar massor
av pengar både i drift och underhåll. Diesel är också dyrt. Och vem som helst kan räkna ut att en cheva drar avsevärt mer soppa än en MB E270, eller en VW. De är dessutom stora och otympliga. Förvisso är vårdutrymmet generöst tilltaget men det ska gå att köra åbäket också.
8,1 Liters bensin V8
6,6 Liters Diesel V8
Du vet väl att diesel är mycket mer energieffektivt än bensin?
Chevrolet 2500 är en LASTBIL och lastbilar brukar vara dyrare att serva än personbilar. Varför? Jo, en lastbil är helt annorlunda byggd för att klara sin arbetsuppgift m.m.
Slutligen, det går alldeles utmärkt att köra en chevrolet 2500. I alla fall om man har tagit lastbilskörkort.
Tycker du verkar otroligt enkelspårig, kör du verkligen ambulans? Tydligen tycker inte ambulansförarna i Uppsala län som dig, alla utryckningsambulanser är chevor...
Jag välkomnar övergången till diesel, det kommer spara många sköna skattekronor med tanke på hur mycket ambulanserna i Uppsala län rullar...
RoTe:
Självklart kostar en lastbil mer i drift/underhåll än en personbil.
Bara däckbyte kan få plånboken att skrika.
I jämförelsen cheva bensin/ cheva diesel är valet ganska enkelt
då den vsentliga skillnaden är bränslekostnaden.
Men i jämförelse med tex Mercedes E-klass eller Volvo S80 blir
det ganska stora skillnader både avseende vikt, servicekostnad, bränslekostnad osv. Mercan är en personbil med låg vikt som sparar bränsle och har inte samma krav på däck. Dessutom är den helt oslagbar i stadstrafik.
Om man nu vill ha en stor ambulans, varför är cheva det bästa alternativet? På vilket sätt är den bättre än tex Volkswagen eller
Mb Vito?
Väntar med spänning...
Självklart kostar en lastbil mer i drift/underhåll än en personbil.
Bara däckbyte kan få plånboken att skrika.
I jämförelsen cheva bensin/ cheva diesel är valet ganska enkelt
då den vsentliga skillnaden är bränslekostnaden.
Men i jämförelse med tex Mercedes E-klass eller Volvo S80 blir
det ganska stora skillnader både avseende vikt, servicekostnad, bränslekostnad osv. Mercan är en personbil med låg vikt som sparar bränsle och har inte samma krav på däck. Dessutom är den helt oslagbar i stadstrafik.
Om man nu vill ha en stor ambulans, varför är cheva det bästa alternativet? På vilket sätt är den bättre än tex Volkswagen eller
Mb Vito?
Väntar med spänning...
Har inget att invända angående säkerheten. Kan även tänkaRoTe skrev:Den absolut viktigaste anledningen till att man kör cheva i Uppsala är Säkerheten!
Nu ska vi dock sluta diskutera för eller emot chevrolet.
I denna tråd ska vi diskutera diesel vs bensin!
mig att den erbjuder en god framkomlighet i svårare terräng.
Att diesel är billigare och effektivare än bensin är vi
väl också överens om. Och funkar den för er så visst...
Inte min favoritbil dock, men smaken är ju delad...
En annan intressant sak skulle vara att diskutera de "nyare"
bränslealternativen som är på väg in på marknaden. Skulle vara
intressant att höra om det finns några rapsoljeambulanser eller
etanolambulanser i drift i Sverige. Det kommer ju med all säkerhet
att bli så i en inte alltför avlägsen framtid.
God fortsättning.