Vw Transporter T5

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Vw Transporter T5

Inlägg av rayden » 23/8 2007 12:16

I Norrbotten har nu 4st vw transporter med stora 174hk dieselmotor inhandlats, eller iaf beställts. Kan säga att det finns endel protester mot denna bil främst med tanke på väghållning samt att den är framhjulsdriven. Sen har vi här uppe långa avstånd med akuta transporter på ungefär 20 mil enkel väg, vilket gör att e klassen hittils varit den stora favoriten.
Finns det någon som har erfarenhet av denna bil (alltså den nya eller förra årets modell)? Främst avseende på väghållning sommar, vinter och i högre hastighet på motorväg. Hur går den att köra i trängre utrymme?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 23/8 2007 13:53

Vi kommer att få samma bil fast med 130 :shock: kästkrafter om några år...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: Vw Transporter T5

Inlägg av grelle » 23/8 2007 16:44

rayden skrev:I Norrbotten har nu 4st vw transporter med stora 174hk dieselmotor inhandlats, eller iaf beställts. Kan säga att det finns endel protester mot denna bil främst med tanke på väghållning samt att den är framhjulsdriven. Sen har vi här uppe långa avstånd med akuta transporter på ungefär 20 mil enkel väg, vilket gör att e klassen hittils varit den stora favoriten.
Finns det någon som har erfarenhet av denna bil (alltså den nya eller förra årets modell)? Främst avseende på väghållning sommar, vinter och i högre hastighet på motorväg. Hur går den att köra i trängre utrymme?
Kört den någon månad nu och är (har dock alltid varit) nöjd med VW bussarnas väghållning. Visst det är en högre bil, du sitter inte i asfaltshöjd som man gör med E klassen. Detta kan nog vara en negativ bit för många. Om man vill kan man lyfta fram det som en positiv sak när man långkör, man får mycket bra blick framåt!

Men ska det va en "buss" ska det vara en VW det är min personliga åsikt. VW har alltid gjort bussar med underbar vägprestanda relarerat till att man kan skjutsa 8 personer i den civila varianten.

Svängradien är bra, inte bäst men helt ok!

Sitta och åka 10 mil akutkörning går bra, den är som de flesta bilar nya vad gäller hastighet, helt plötsligt åker man 140-150 utan att det märks.

Aningen stötig fram och bak men det sägs många nya ambulanser vara, det är inte som gamla volvo v90 bilarna där man hade jänkarfjädring :D

Bra krut i T5 varianten med 170+ hästar. Att den är framhjulsdriven får jag väl vänta och se hur det ter sig i vinter. Skräckexemplet är väl Viton med sina 6-7 (!) anti-system som till slut gör att man står still ! Tror nog ni kan vara lite glad över att ni inte fick vito iaf...

En negativ sak är kanske att motorn är lite högljudd. Speciellt för den som kör, efter 10-20 mil kan det kännas lite tungt i öronen.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 24/8 2007 18:03

Glock 18C skrev:Vi kommer att få samma bil fast med 130 :shock: kästkrafter om några år...
Nu ska min kollega inte vara spydig!
Falck gör allt de kan för att få sina polska underverk registrerade nu... Att de saknar sidokrockskydd och inte uppfyller SPRI-normen är ju inget problem längre. Att all uppmärkning inne i bilen, på skåp och lådor är på polska gör ju heller inget. Till och med instruktionsboken är polsk.

Bilar som från början skulle vara billigare än Profiles och med kortare leveranstid än Eurolans har nu blivit betydligt dyrare och ett år försenade... BARA!

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

svala värmeskåp

Inlägg av PHRNMSc » 30/9 2007 11:10

Den VW som går på vår station har problem att hålla rätt temperatur i värmeskåpet för infusioner.

Stoppar man in handen känns påsarna inte ens varma. Termostaten är inställd på 38 grader men temperaturen bland påsarna överstiger sällan 31.

Ambulansen levererades från ett företag på andra sidan Östersjön.

Är det fler som upplevt samma problem? Hur har ni löst det?
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 30/9 2007 18:02

Ni måste ha huvudströmmen på hela tiden. Annars stängs värmen av i skåpet.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 30/9 2007 23:31

Vi har en VW byggd av Profile och där startar inf-värmaren när antingen huvudströmmen eller tändningen är i gång. Det känns som ett litet problem i förhållande till allt annat på de polska bilarna. Vi får nog skaffa en uppsättning hörselskydd till personalen för de väsnas nåt så in i...

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 1/10 2007 10:09

Ett litet problem.. kan tyckas. Men håller er infusionsvärmare rätt temperatur? Är de polskbyggda även VW?
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 11:35

Ja det är polskbyggda VW. De har inte kommit igång riktigt ännu eftersom de är fulla av brister som ska rättas till innsn de tas i drift. Den finskbyggda har dock inget problem att hålla värmen, men som sagt, värmaren är inte på om inte bilen är det. Därför är det inte lustigt att de kallnar mellan varven.

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 1/10 2007 11:39

Ok!
Men problemet hos oss är att värmeskåpet inte får upp infusionspåsarna i varmare än 30 grader. Trots att värmen är påkopplad.
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 11:44

Hmm... ni har ingen liten panel där man kan ställa gradantalet? Det har vi i våra. funkar inte det får de ju byta ut eländet. 30grader är knappt lönt!

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 1/10 2007 12:37

Om jag fattat det rätt kan vi ställ in läge PÅ el AV i IWS-panelen. Bak i sjukhytten vid droppskåpet finns en panel men den går bara att ställa på max 38. Inställd på 38 presterar skåpet inte mer än 30.

Är ert skåp isolerat på något sätt? Vårt skåp har samma plastinredning som övriga överskåp. Skillnade i droppskåpet är den "värmematta" som täcker 2 av 6 väggar.
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 1/10 2007 14:10

Ja det är samma. Vi har däremot en separat liten panel där tempen ställs in, förutom IWS. IWS förresten... den är inget vidare tycker jag!

Makaveli

Inlägg av Makaveli » 9/1 2008 17:42

Vi har haft T5:orna (profile) sedan Ulfabs övertag i Göteborg fr oktober. Jag, inklusive många av mina kollegor är fruktansvärt missnöjda med t5:an. Vi har den lilla motorn på 130 hk. Motorn är slö och tråkig även om den duger i stadstrafik. Värst av allt är nog motorljudet. Oavsett hastighet så låter det som om man kör i 90 på 1:an. Sirenen har troligtvis monterats i handsfacket el likn. Det låter åtminstone så. Komforten under all kritik. Väghållningen däremot är väl helt ok. Vårdarhytten också i mitt tycke. Vet dock många som klagat på felplacerade fack osv. Temperaturen i vårdarhytten lämnar en del att önska. Det finns två lägen, atingen tokvarmt el iskallt. Skitbil i mitt tycke!

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 10/1 2008 11:42

nu har vi kört med våran nya T5a 170hk eller nått liknande i ett par månader och jag måste säga att jag är väldigt glatt överaskad!. Den går bra på vägen och grymt pigg att köra åtminstonde upp till 140kmh. De nya datasystemet Performit funkar oxå bra. Vårdarplatsen är rätt utformad med lätt att komma åt patienter och utrustning så långt det är möjligt i en stor bil.
Enda nackdelarna är långa transporter på e4an känns den lite för trött i högre farter, Sirenen lever om alldeles för mycket i förarmiljön och att den skulle varit fyrhjulsdriven. Annars som sakt klockren bil från Eurolans!

Skriv svar