Nissan Interstar
Moderator: Wernvik
Nissan Interstar
Nissan-bilar har helt plötsligt dykt upp i f.f.a Sthlm-regionen. Har någon erfarenhet av dessa? Trodde bara de var dugliga till varutransporter typ som brödbilarna MB Vito och MB Sprinter...
Hej!
I Södertälje fick vi dessa nissanbussar en kort tid efter att jag praktiserade där (lumpenpraktik). Jag har ingen direkt erfarenhet av dem förrutom att de är riktigt klumpiga och kommer inte fram någonstans.
Tydligen är det så att de vill sälj Merorna och köpa nya Nissan, då det tydligen är 2 för 1 samt billigare reperationer Tror ni att man behöver C-kort för att köra dessa?
I Södertälje fick vi dessa nissanbussar en kort tid efter att jag praktiserade där (lumpenpraktik). Jag har ingen direkt erfarenhet av dem förrutom att de är riktigt klumpiga och kommer inte fram någonstans.
Tydligen är det så att de vill sälj Merorna och köpa nya Nissan, då det tydligen är 2 för 1 samt billigare reperationer Tror ni att man behöver C-kort för att köra dessa?
Samariten Ambulans AB har införskaffat Nissan Interstar som ambulanser i Stockholm. Tyvärr måste jag säga....
Bilen är en vanlig skåpbil med orginal chassi och motor. Den är tejpad gul/grön och bullernivån är hög både i förarhytten och vårdutrymmet. Dagens Nissan har en motor på 115 hk, vilket innebär att bla omkörning är en fara för ambulansebesättningen/patienten samt medtrafikanter.
Nu har företaget beställd ytterligare Nissan-bussar, nu med 140 hk och manuell växellåda...... tro det eller ej, men detta är fakta!
Tyvärr är detta sanningen i dagens prehospitala sjukvård. Ambulansetjänsten bedrivs av privata aktörer som har vinst som målsättning. Märkligt att beställaren, landstinget i Stockholm går med på att utrustningen försämras!
Inte nog med att vår främsta och viktigaste utrustning, fordonet får sämre kvalité. Det gäller också nyanställning av olika "stolpskott" med ssk-leg i ryggsäcken! Men, detta är en annan historia!
Bilen är en vanlig skåpbil med orginal chassi och motor. Den är tejpad gul/grön och bullernivån är hög både i förarhytten och vårdutrymmet. Dagens Nissan har en motor på 115 hk, vilket innebär att bla omkörning är en fara för ambulansebesättningen/patienten samt medtrafikanter.
Nu har företaget beställd ytterligare Nissan-bussar, nu med 140 hk och manuell växellåda...... tro det eller ej, men detta är fakta!
Tyvärr är detta sanningen i dagens prehospitala sjukvård. Ambulansetjänsten bedrivs av privata aktörer som har vinst som målsättning. Märkligt att beställaren, landstinget i Stockholm går med på att utrustningen försämras!
Inte nog med att vår främsta och viktigaste utrustning, fordonet får sämre kvalité. Det gäller också nyanställning av olika "stolpskott" med ssk-leg i ryggsäcken! Men, detta är en annan historia!
Det var väl det jag misstänkte!
Trodde det bara var i gamla sovjetstater de använde brödbilar som ambulanser?! Men det verkar bli accepterat här med...
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
narkossköt:
Tycker du är lite väl generell när du slår ner på nyanställda med "ett ssk leg i ryggsäcken". Du vet väl hur det pratas om oss nya ane om att vi kan söva men inget annat. Om du tänker efter så gör vi exakt samma jobb som en utan vubb och man kan knappast säga att vi gör det bättre generellt. Kompetensen sitter inte i namnbrickan. Brukar alltid dra på smilbanden när någon presenterar sig som "narkossyrra" fast man vet att han gjorde praktik på akutbilen för bara några veckor sedan. man vet ändå att "han (för det är alltid en han) landar snart".
Tycker du är lite väl generell när du slår ner på nyanställda med "ett ssk leg i ryggsäcken". Du vet väl hur det pratas om oss nya ane om att vi kan söva men inget annat. Om du tänker efter så gör vi exakt samma jobb som en utan vubb och man kan knappast säga att vi gör det bättre generellt. Kompetensen sitter inte i namnbrickan. Brukar alltid dra på smilbanden när någon presenterar sig som "narkossyrra" fast man vet att han gjorde praktik på akutbilen för bara några veckor sedan. man vet ändå att "han (för det är alltid en han) landar snart".
Niklas Karlsson skrev:narkossköt:
Tycker du är lite väl generell när du slår ner på nyanställda med "ett ssk leg i ryggsäcken". Du vet väl hur det pratas om oss nya ane om att vi kan söva men inget annat. Om du tänker efter så gör vi exakt samma jobb som en utan vubb och man kan knappast säga att vi gör det bättre generellt. Kompetensen sitter inte i namnbrickan. Brukar alltid dra på smilbanden när någon presenterar sig som "narkossyrra" fast man vet att han gjorde praktik på akutbilen för bara några veckor sedan. man vet ändå att "han (för det är alltid en han) landar snart".
Bästa Niklas!
Meningen med mitt inlägg var att diskutera de nya Nissan-bussarna som efter hand ramlar in i Stockholm. Jag tycker det är konstigt att detta företaget får operera med utrustning som inte håller måttet, på samma sätt menar jag att det är konstigt att man anställer "vem som helst" bara man har en ssk-leg att luta sig mot.
Det verkar som att beställaren, alltså landstinget inte ställer några krav, många nyanställde sjuksköterskor har inte tillräcklig färdighet att jobba i ambulans, många har så dålig fysisk status att de knappt orkar bära bår eller mindre har ork att gå upp några trappor bärande på nödvändig utrustning. Jag har själv varit vittne till att ambulansbesättningen har haft större behov av O2 än patienten!
Till orientering kan nämnas att jag ingår i besättningen i en av akutbilarna i Stockholm, därav "Narkossjuksköt". Det var och är inte min mening att trampa varken dig eller någon annan ev nyanställd på tårna, men i bland är det inte så dumt att figurera under pseudonym. tror du håller med?
När under vidareutbildningen till nsk fick man möjlighet att praktisera på akutbilen? Inte under min tid iallafall!
Du har iallafall en poäng när du säger att kompetensen inte sitter i namnbrickan!
MVH "Narkossjuksköt."
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Du trampar mig inte på tårna. Försökte mig på att vara lite ödmjuk:). Jag är inte nyanställd, har tvåsiffrigt antal år bakom mig. Men vet hur jag själv var när jag var ny.. Kaxig narkossyrra!
Många NSK går fältstudier på akutbilen, använda alltså fel ord..
Vi är rörande ense om att man anställer helt fel personer, inte ibland utan ofta. Det är de områden du nämner som man märker det bäst på, men även bilkörning. Kostar på mig att vara lite mansgris och påstå att många tjejer kör riktigt dåligt när de är nya. Kan inte backa och inte parkera.. Men jag förstår också varför. Det är ju vi män som av någon anledning håller i ratten privat.
För att knyta ihop det. Samariten är ett skämt vad gäller fordon och hoppas att beställaren uppmärksammar det tills nästa upphandling!
Många NSK går fältstudier på akutbilen, använda alltså fel ord..
Vi är rörande ense om att man anställer helt fel personer, inte ibland utan ofta. Det är de områden du nämner som man märker det bäst på, men även bilkörning. Kostar på mig att vara lite mansgris och påstå att många tjejer kör riktigt dåligt när de är nya. Kan inte backa och inte parkera.. Men jag förstår också varför. Det är ju vi män som av någon anledning håller i ratten privat.
För att knyta ihop det. Samariten är ett skämt vad gäller fordon och hoppas att beställaren uppmärksammar det tills nästa upphandling!
Du Narkossjuksköt nånstans måste man ju börja jobba, även prehosp. Jag jobbar i stockholm, har jobbat i amb en del år mer än 10.. Jobbar fortfarande, har färsk flerårig erfarenhet som narkosskötare. Det är ganska intressant, man har anställt en del personal på akutbilarna i stockholm som precis har sövt sina 3 år vilket är kravet. Vissa har endast ringa erfarenhet som sjuksköterska, vissa har ingen prehospital erfarenhet. När den syster kommer från akutrbilen så är det som en förstärknings/ledningsresurs, de är så STRESSADE och OTREVLIGA och säkert skitnödiga, de står och vill ordinera som traumaledare på akutrummet med en puls på 200 : ). Så du.. handen på hjärtat...ta och titta på dina akutbilskollegor...ganska många stolpskott, ingen merit att jobba där! Jaja det var en del negativt men jag nog under åren haft mest negativa erfarenheter av stockholms akutbilar. P.s kommer du till platsen så lovar jag att inte stoppa ner tuben i halsen före dig. d.s ; )
Ja du ditte, jag känner inte igen det du säger. Du verkar vara en person som håller hårt på prestigen och inte ser till patientens bästa. Vid vissa tillfällen kan det vara bra att acceptera hjälp. det är givetvis tråkigt att du bara har negativa upplevelser av akutbilen men det finns nog andra som även har positiva upplevelser. Jag är intresserad av vilka personer du menar, jag har god insyn i personalen på en av akutbilarna och där finns inte någon personal med den kompetensbrist du pekar på. Tyvärr finns det ambulanspersonal i Sthlm som i första hand ser till prestigen och i andra hand till patienten, dessa är i minoritet. Jag tycker samarbetet funkar bra med ambulansen och akutbilen i de flesta fall men vi lever ju inte i en perfekt värld. Tycker du inte det är bra att det kommer två personer till för patientens bästa så tycker jag du skall fundera på om du har valt rätt yrke.
Jag har också "insyn", jag vet också att det är ett antal avvikelserapporter skrivna gentemot akutbilspersonalen från ambulansen och att attitydsdiskussioner har förts med akutbilspersonalen av ledningen Jag välkomnar fler händer och en klok kollega om situationen kräver, men hetsiga förståsigpåare underlättar ju inte samarbetet. Vad skall man då ha akutbilen till undrar jag, stoppa ner en slang i halsen på ett hjärtstopp kan ju en vaktmästare med handlag göra. NSK som har utökad ordination får ju enligt direktiv inte söva självständigt utan måste begära assistans Bedömer man det som nödvändigt kan man söva men måste skriva avvikelserapport. Dessutom är särskilda ordinationer för NSK på akutbilen ett minne blott, utökad ordination som det kallas, gäller alla och är en utrustningsfråga och kompetensfråga som handläggs av entrepenör/ambulansläkare när den anställde NSK har sövt i minimum 3 år på heltid. Prestige, hm nä du bara irriterad på att det som man skäller på nyutexade syrror för, gäller i än högre grad en del akutbils NSK. Det kallas räddavärldenochallatillvarjeprisochlyssnaintepåerfarnakollegorsyndromet.dollar skrev:Ja du ditte, jag känner inte igen det du säger. Du verkar vara en person som håller hårt på prestigen och inte ser till patientens bästa. Vid vissa tillfällen kan det vara bra att acceptera hjälp. det är givetvis tråkigt att du bara har negativa upplevelser av akutbilen men det finns nog andra som även har positiva upplevelser. Jag är intresserad av vilka personer du menar, jag har god insyn i personalen på en av akutbilarna och där finns inte någon personal med den kompetensbrist du pekar på. Tyvärr finns det ambulanspersonal i Sthlm som i första hand ser till prestigen och i andra hand till patienten, dessa är i minoritet. Jag tycker samarbetet funkar bra med ambulansen och akutbilen i de flesta fall men vi lever ju inte i en perfekt värld. Tycker du inte det är bra att det kommer två personer till för patientens bästa så tycker jag du skall fundera på om du har valt rätt yrke.
Jag kan säga att jag anser att anestesikompetens är nödvändig prehospitalt, men att du skall vara behörig att få göra det du kan. Jag anser att den kompetensen skall sitta i en ambulans. Behöver jag hjälp av akutbilen föredrar jag en anestesiolog, så du förstår det handlar inte om prestge utan om kompetens.
Men snart kanske din dröm blir sann. Det går ju rykten om att HKP läkarna lobbar för att åka akutbil, då får du ju ut en anestesiolog med bra attityd. Du vill ha det so region skåne nu får massiv kritik för det sk phat. Nej det bästa vore fler ambulanser i stockholms län, gärna med anestesi kompetens. För ska man vara ärlig så känns det betydligt mer betryggnade med en van narkossyrra än en van syrra som är prehospad. Jag har båda vubbarna och prehospen är blaha jämfört med narkosvubben om man ser till nivå. Jag tycker det är trist att du har den inställning du har ditte, det gagnar inte patienterna. Och varför säger man inte till berörda personer istället för att gå bakom ryggen och skriva avvikelser. Vågar man inte? Jag vet att det finns akutbilspersonal som har en taskig attityd men gudarna skall veta att det finns en hel del ambulanspersonal som har det också. Det är väl att akutblspersonalen nu är en liten del och då blir det synligt. Ditte verkar ha hängt upp sig på att stoppa ner tuben. Så Ditte stoppa du ner tuben och gör allt själv utan att be om hjälp så blir allt bra :
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Det förefaller som om SLL ligger ljusår före Region Skåne vad gäller att använda sin personals kompetens optimalt via utökad ordination. I Region Skåne har alla specialistsjuksköterskor samma låga nivå och chefläkaren har dessutom dragit in läkemedel eller ändrat från generella direktiv till telefonordination bara för att rättfärdiga sina kära läkarbilar - vilket drabbar patienterna negativt. Helt sjukt!
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Prehospital: Du har missat en grej... Som vubbad syrra har du inte större befogenheter än en grundutbildad syrra. I de förra behandlingsanvisningarna rådde viss skillnad i ordiantionerna på tex morfin. Man fick heller inte använda ketalar eller seloken som grundsyrra. Allt detta är nu utjämnat och den enda skillnaden idag är för anestetiska doser ketalar där formell kompetens gäller. Givetvis efter ordination från PHAT, vad annars!!
De nya behandlingsanvisningarna är mycket riktigt framtagna för att försöka rättfärdiga PHAT existens.
De nya behandlingsanvisningarna är mycket riktigt framtagna för att försöka rättfärdiga PHAT existens.