Privat Ambulans

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Är inte något SLL bestämmer över

Inlägg av 1005 » 21/3 2008 8:18

SLL kan inte bestämma om detta enl lag dom kan bara tolka vad dom tycker.

En ambulans behöver inte har utryckningstillstånd för att räknas som ambulans.

Blåljusen får även sitta kvar och vara fungerande om dom inte används på allmän väg.

Gällande detta med sjuktransporter (som det borde heta) så är det en bår monterad i bilen och att man inte har taxameter gör tex att man inte skulle behöva TFL (taxiförarleg) men SLL begär detta trots att det inte är krav då gällande lagstiftning gör undantag för just transporter med fordon som är utrustade med bår och mellanvägg.

Sedan ingår dessa fordon i SLL´s katastrofberedskap och används inom ambulansorganisationen när det behövs (inte ofta men det har gjorts).

Det är allas skyldighet att hjälpa en skadad om man kan och SLL kan inte förbjuda någon annan än sina entreprenörer att stå på evenemang.

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 21/3 2008 19:21

Tur att det finns jurister i vissa verksamheter.
För annars skulle man väl knappast säga emot en toppjurist i ett landsting, ja om man inte hade på fötter alltså.

Vi fortsätter väl att tolka det skriftliga.
Socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet i sjukvården tycker så här om ordet ambulans, "motorfordon som är inrättat för vård och transport av sjuka eller skadade och som får registreras som utryckningsfordon".

Ja, det var ju det här med att tolka lagtexter då. Som det här med blåljus.
Så här säger Vägverket, VVFS 2003:22
Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar.
23 kap. Larmanordning på utryckningsfordon
1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon.

Men ambulansen behövde väl inte utryckningstillstånd, eller hur var det nu?

Sen det här med Stockholm och taxiförarleg. Ja, Stockholm har det kravet, men jag tror nog yrkestrafiktillstånd krävs i andra delar av landet om man utför transporter mot betalning, oavsett fordonets beskaffenhet.
Men skriv gärna ner vilken lagstiftning som säger annat. Vill gärna lära mer om lagar.

Och sen tror jag inte man kan luta sig mot en "skyldighet" att hjälpa någon för att få köra in personer med ett fordon som ser ut som en ambulans, men inte är ett utryckningsregistrerat fordon.

Men det är ju min tolkning.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

skratt

Inlägg av 1005 » 22/3 2008 11:13

Du kan ju tolka en landtingsjurist som toppjurist...
(är nog inte det bäst betalda jobbet som jurist).

Sedan finns det ju massa ambulanser i hela Sverige som går igenom besikningar och är registrerade som ambulanser (med eller utan utryckningstillstånd) och då skall denna jurist ha större kunskap än både VV och bilprovningens jurister?

Du håller nog på och ordbajsar lite och denna disskution är lite tramsig.

Jag anser att det är :
BRA att det finns privata alternativ då landstingen inte har resurser att sköta evenmangen.

Sedan får ju inte kommuner och Landsting driva verksamhet i vinst syfte eller konkurera med privata alternativ med skattepengar.

Dessa entreprenörer behövs men man borde ha större koll.

Sedan kan jag tycka att Landstinget är en organisation som inte borde finnas och att staten skall vara huvudman för vården så att folk inte kommer i kläm när man bråkar om vem som skall betala vad.

Sedan måste jag visa att du har hittat del av den text ifrån SoS som man bitvis kan stödja sig på.

"Socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet i sjukvården tycker så här om ordet ambulans, "motorfordon som är inrättat för vård och transport av sjuka eller skadade och som får registreras som utryckningsfordon".

Med andra ord man får registrera den men man behöver inte (då hade det stått SKALL).


Glad Påsk på er alla ifrån ett soligt och snöigt Stockholm

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 22/3 2008 11:31

Ja, jösses.

Tänk så viktigt det måste vara för dig att ha en "ambulans" och eventuellt få köra personer till sjukhus.

Du pratar om ordbajs, men har själv inte kunnat prestera ett vettigt argument, mer än "visst får jag" under hela den här diskussionen.

Det är bara att önska lycka till och hoppas att den personal ni sätter bakom ratten har bra argument den dagen polisen stannar ert "fordon".

"Jag behöver endast följa lagen, då lagen ger mig rätt"
Ordspråk från en som inte vet bättre.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 22/3 2008 11:34

Vad Socialstyrelsen tycker är i sammanhanget ganska ointressant...
Vägverkets Författningssamling är en lagtext som ska följas.
Att sen diverse bilprovare släpper igenom olika fordon (antingen av okunskap eller ren slöhet) som de borde anmärkt på är tyvärr någonting som händer alldeles för ofta och som på sikt urholkar respekten för de lagar det är meningen att vi alla ska följa!

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

VV

Inlägg av 1005 » 22/3 2008 11:49

Med andra ord så ska vv´s jurister tolka!!!

Bra

Men det är VV som godkänner att bilen registreras som Ambulans.

Och eremit det är du som säger att allt är solklart.
Diskutionen handlar inte om vad jag vill ha utan privata ambulanser.

Pratar man med Närings dep och VV så är detta en gråzon.

Och om jag nu skulle ha personal så skulle alla papper vara i ordning ink tillstånd/försäkring mm. Detta är viktigt då många saknar just patientförsäkringen och ansvarsförsäkring för Legtimerad personal.

Skulle vara skoj med ett pm om du har några frågor


GLAD påsk

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/3 2008 12:12

Med andra ord man får registrera den men man behöver inte (då hade det stått SKALL).

vad är då vitsen med att ha den som ambulans?

En sak till... Om du med din egna ambulans är inhyrd på tex en rallytävling i skåne, ska du ha klart för dig, att dina befogenheter inte sträcker sig utanför tävlingen och knappt ens där... Eftersom din personal inte har genomgått Region skånes/KAMBERS tester, utbildningar och inte har några delegeringar, får ni inte ens vara ledningsenhet på plats. Än mindre har ni befogenhet att köra patienter till sjukhuset.

Jag vet inte vad reglerna säger i övriga landet men så är det här.

Glad påsk

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nja

Inlägg av 1005 » 22/3 2008 12:25

Rent lagligt så har Landsting inget att säga till om ang detta då dom endast bestämmer över sina egna fordon/personal/entreprenörer.


Jag har fortfarande inte någon ambulans men om jag hade skulle det inte vara olagligt att köra i skåne på tävlingar heller.
Ordinationer står alltid ansvarig läkare för enl SoS regler och det är man skylldig att ha för leg personal.
Detta gäller även syrgas delegering för Amb-sjv
Kamber eller SLL styr inte över detta enl bla Näringsdep/socialdep.

Dock ingår man inte i org och kan således inte leda några andra enheter än sina egna.


Man skall inte blanda ihop privat vård med Landstingens vård/org.



Glad påsk

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/3 2008 13:11

ambslusk skrev:Många kanske var att överdriva. Men vi gör så.
Vi använder vår ambulans på evenemanget ( ibland med blåljus inne på området. ). Och utan blåljus som vanlig bil i trafiken.
Den ska bli reggad ska jag tillägga=)
Nu blir jag förvirrad... Är bilen inte registrerad?
Tar ni bort blåljusen när ni glider på stan då eller hur gör ni?

en annan sak... hur kan du åka runt på evenemang och andra uppdrag som inte är färdig med skolan ännu? Du har ju krigat hårt för utbildningen du går på och där kallat dig för student.

Läser på KI

Skoj diskution

Inlägg av Läser på KI » 26/8 2008 20:59

Men vad kom ni fram till?

Kan jag som ssk stud jobba i en evenemangsambulans?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 27/8 2008 8:19

Klart du kan!
Men du får ju aldrig jobb som syrra.
Men du kan ju jobba som sjukvårdare på evenemang.
Inga problem.
Har själv gjort ca 7 säsonger på Gröna Lund.
Och jag är inte syrra.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

omsorg

Inlägg av omsorg » 27/8 2008 20:39

Killeisthlm:
Tror inte att något av företagen som jobbar med ambulans på evenemang anställer någon som inte är lägst ambulanssjukvårdare, alternativt legitimerad sjuksköterska.

Tror dessutom bara att det är Röda Korset som idag tar emot personer utan formell utbildning och hit räknar jag då både undersköterskor och sjuksköterskor.

När jobbade du på Gröna Lund?
För jag tror att det företaget som finns där idag endast använder sig av undersköterskor och sjuksköterskor.

Läser på KI

?

Inlägg av Läser på KI » 27/8 2008 20:57

Sitta på grönan låter inte skoj vad fick du göra då?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/8 2008 21:02

Rk tar emot alla sorter... läkare, sotare, snickare och banktjänstemän, mm. Deras policy säger att alla, oavsett yrke och formell utbildning, ska genomgå deras utbildningsprogram utan undantag. Bra eller dåligt... tja döm själva

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 28/8 2008 13:23

omsorg skrev:Killeisthlm:
Tror inte att något av företagen som jobbar med ambulans på evenemang anställer någon som inte är lägst ambulanssjukvårdare, alternativt legitimerad sjuksköterska.

Tror dessutom bara att det är Röda Korset som idag tar emot personer utan formell utbildning och hit räknar jag då både undersköterskor och sjuksköterskor.

När jobbade du på Gröna Lund?
För jag tror att det företaget som finns där idag endast använder sig av undersköterskor och sjuksköterskor.
Jodå!
Det jobbar folk i dessa bilar som inte är ambsjv. Har själv gjort det. Allt är ju helt beroende på vad arrangören vill ha för folk och vad de är villiga att betala.

Du kan få jobb på de olika evenemangsbolagen. Djurgården har folk som jobbar som sjukvårdare som inte är syrror eller uskor.

På det glada 90-talet jobbade jag där.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Skriv svar