Privat Ambulans

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Seriositet

Inlägg av Seriositet » 28/8 2008 15:51

Killeisthlm:

Djurgården köper inte sina tjänster av ett eventsjukvårdbolag, de har en egen organisation. Att de använder outbildad personal får stå för dem.

Hammarby vet jag har bara usk och ssk, AIK är jag okunnig om.

Och av ovanstående argument att allt är beroende på vad arrangören vill ha och är beredd att betala för framgår mest just det att "man får vad man betalar för".

En seriös aktör säger inte ja och amen till om arrangören, som ofta är helt okunnig om sjukvård, ställer en orimlig kravlista. T.ex. "Jag vill bara ha det billigaste, det viktigaste är att det syns att det är en ambulans på plats". Då har man inte förstått nånting om vad det är man köper.
Och framför allt har man då inte förstått som leverantör vad det är man levererar....

Läser på KI

låter bra

Inlägg av Läser på KI » 28/8 2008 22:48

Fick PM förut med lite förklaringar när jag i min enfald trodde att jag kunde jobba på evenemang som SSK-stud

Aik är det folk från amb som är på och chefen är visst NSK.

Hammarby var det ett eventbolag som hade och
Djurgården har egen utbildad personal verkade det som.
Var visst någon ordningsvakt som var chef för sjukvården där.

Tror imte på kille i sthlm att man som klubb vågar ta in Kleti och pleti.

DIF,HIF och AIK är för stora för att chanse detta skulle nog ge dålig publ.

Annars kanske dom skulle använt RK?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 29/8 2008 6:51

Tjaaa...
Jag har bara hållt på med detta i ca 19 år och drivit företag där vi har utbildat och jobbat som sjukvårdare. :roll:

Ni får tro och jag vet.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

omsorg

Inlägg av omsorg » 29/8 2008 21:48

Killeisthlm skrev:Tjaaa...
Jag har bara hållt på med detta i ca 19 år och drivit företag där vi har utbildat och jobbat som sjukvårdare. :roll:

Ni får tro och jag vet.
Bland de större privata sjukvårdsföretagen i Stockholm, finns det nog inget som tar in icke formellt utbildad personal.
Där är undersköterska lägst. Sen kräver de nog god erfarenhet från akutsjukvård eller liknande också.

Annat var det på 90-talet då mängder av ideella alternativ och mer eller mindre nogräknade företag fanns på marknaden.

Sen inte sagt att en icke formellt utbildad sjukvårdare är sämre än en undersköterska eller tom en sjuksköterska, men idag är kraven högre på formell utbildning.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nja

Inlägg av Isidor » 29/8 2008 22:01

1005 skrev:Rent lagligt så har Landsting inget att säga till om ang detta då dom endast bestämmer över sina egna fordon/personal/entreprenörer.


Jag har fortfarande inte någon ambulans men om jag hade skulle det inte vara olagligt att köra i skåne på tävlingar heller.
Ordinationer står alltid ansvarig läkare för enl SoS regler och det är man skylldig att ha för leg personal.
Detta gäller även syrgas delegering för Amb-sjv
Kamber eller SLL styr inte över detta enl bla Näringsdep/socialdep.

Dock ingår man inte i org och kan således inte leda några andra enheter än sina egna.


Man skall inte blanda ihop privat vård med Landstingens vård/org.



Glad påsk
De tävlingar som hålls här nere, och där man hyr in ambulanser, där lämnar inte "tävlingsambulansen" platsen utan gör en första insats och tillkallar ambulans utifrån.
Tror inte att ledningen i Falck hade uppskattat, att någon annan privat aktör, som inte har avtal med region skåne, kör uppdrag i deras upptagningsområde! Konkurrerande verksamhet kanske!

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 2/9 2008 17:23

En undran:
Varför skall landstinget godkänna ambulans i skåne när det är Vägverket och bilprovningen som gör det i resten av sverige?


Läst lite inlägg här på forumet och det verkar vara delade meningar så jag tog upp det här på utb och döm om min förvåning.

Landstingen bestämmer bara över det dom upphandlat och betalar för resten faller under socialstyrelsens och VV område då landstingen inte är en myndighet utan räknas som en "kommun".

Någon annan som hört detta?

omsorg

Inlägg av omsorg » 2/9 2008 20:51

Det stora problemet är väl att Socialstyrelsen hänvisar tillbaka till landstingen i det här.
Det är i alla fall så jag fått det berättat för mig.

Så även om VV godkänner fordonet som utryckningsfordon så säger Socialstyrelsen att landstingen bestämmer om vilka som får transportera vad till sjukhus.

Men även av det jag läst och hört här, så verkar det vara riktigt luddigt.
Folk tycker i alla fall olika. Sen är det väl osäkert vem som har rätt, när inte ens landstingen kan enas i detta.

Sen är det nog skillnad på landstingen också.
Stockholm och Region Skåne bland annat, som är privata kan ju få problem eftersom entreprenören vad jag vet får betalt per resa. Så även om personalen där uppskattar att man kanske "snor" en resa av dem, så kan entreprenören klaga på utebliven intäkt och konkurrerande verksamhet.

Samtidigt kan man ju tycka att ett företag eller förening som vill betala för en privat ambulans, som är godkänt som utryckningsfordon borde få göra det. För inte är det någon som verkar klaga på alla de privata mottagningarna och sjukhusen som startas av enskilda och tar betalt för att få dit patienter på landstingens bekostnad.

Men som sagt, luddigt var ordet.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 2/9 2008 23:04

I sthlm verkar dom få fast summa men kanske annat i skåne.

Ringde och pratade med en Sylia M som verkar vara guru på Soc och då ligger det på VV att bestämma vilka som är utryck.

Landstingen har skyldighet att tillhandahålla tjänsten men inte ensamrätt men man kan dock inte begära ersättning för att man gjort andras jobb.


Landstingen ska vara glada att andra betalar för att någon annan skall göra deras jobb. LITE USA

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/9 2008 12:52

Läser på KI skrev:Landstingen bestämmer bara över det dom upphandlat och betalar för resten faller under socialstyrelsens och VV område då landstingen inte är en myndighet utan räknas som en "kommun".
Låter rentav felaktigt. Både landsting och kommuner är offentliga myndigheter. Det är ju på grund av dettasom alla dokument som finns upprättade eller förvarade hos landstingen och kommuner är offentliga handlingar såvida de inte skyddas av någon annan lag än offentlighetsprincipen som typ patientjournallagen.

Min erfarenhet i frågan är att det vanligtvis inte önskas från arrangörens håll att bilen lämnar evenemanget eftersom de betalar för sjukvård på plats och ibland kan vara beroende av att den finns på plats och då landstingets eller dess entreprenörers egna bilar troligtvis inte vill åka och backa upp under tiden som den inhyrda enheten är på väg till sjukhuset så stannar man tills landstinget hämtat patienten.

Läser på KI

Evenemangs ssk

Inlägg av Läser på KI » 15/9 2008 2:11

Hörde att man som SSK kan jobba på i en evensmangsmabulans med en kortare introduktion i sthlm. Nåron som vet vilket bolag?)

Skulle vara skoj att testa

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 15/9 2008 18:31

Betydligt roligare att jobba i en "vanlig" ambulans...

Skriv svar