Polenbygda ambulanser.

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Polenbygda ambulanser.

Inlägg av kenlav » 25/9 2007 9:24

Blev lite förvånad i helgen... (Bor i Stockholm) trodde det var ljud från TV:n... men det var tydligen Falcks nya Polenbygda Ambulanser under utryckning... Vad hörde jag då... jo sirenen låter som om man var i USA eller Damnark... Undrar vad bilisterna tror när dessa Ambulanser kommer åkandes... Vet inte om det är lagligt heller... någon annan som vet mer??

Försöker Falck införa ny standard för utryckningsljud i landet. Vet att dom väntat på dessa bilar över ett halvår nu , även läst på en tråd i forumet att det blivit fel komponenter inmonterat i drivenheten till sirenen och att man väntar på nya. Men tydligen så kör man ändå med bilarna... Varför??
Kenneth...

jorgenssk
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/11 2006 20:58
Ort: Haninge

Inlägg av jorgenssk » 25/9 2007 14:09

Att man kör med bilarna trots att sirenen inte har rätt ljud handlar helt enkelt om att de gamla bilarna var fallfärdiga mer el mindre...att sirenerna sen gick genom besiktningen handlar mer om slapp o slö besiktningsman än att falck förslker införa ett nytt ljud. egentligen är det inte ett godkänt ljud utan det kommer att bytas men när vet väl ingen...sen vad bilisterna tror vet jag inte men har hört av kollegor som kört dessa bilar att övrig trafik flyttar sig mycket bättre nu än tidigare :roll:

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 25/9 2007 23:40

Ambulanserna har tre sirénljud varav det amerikanska ligger först i ordningen. Trycker man på tutan en gån kommer wailljudet och trycker man en gång till så kommer det svenska tut-tutljudet. Dessa tre ljud är standard i Europa och det är därför de finns i bilarna. Tror inte det amerikanska ljudet kommer att plockas bort, däremot kommer nog folk uppmanas att trycka på tutan tills ett godkänt ljud kommer.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 26/9 2007 21:55

Glock 18C skrev:Dessa tre ljud är standard i Europa och det är därför de finns i bilarna. Tror inte det amerikanska ljudet kommer att plockas bort, däremot kommer nog folk uppmanas att trycka på tutan tills ett godkänt ljud kommer.
Enligt uppgift från vår arbetsgivare är nya kretskort till styrenheten beställda. Det amerikanska ljudet skall ej finnas och får ej finnas.

//Tompa

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 26/9 2007 22:46

Det är vad jag också har hört. Kretskorten ska tydligen beställas från spanien och det var visst trubbel med leveransen.
Att Falck lyckas att, gång på gång kringgå en massa bestämmelser är helt otroligt.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 27/9 2007 0:52

Går Stockholmsbussarna lika långsamt som Skånebussarna?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 27/9 2007 9:32

Glock 18C skrev:Går Stockholmsbussarna lika långsamt som Skånebussarna?
Lyckades pressa upp den till 140km/h på en flygraka här om veckan. Har dock hört att man lyckats pressa den till 160km/h på motorväg.

//Tompa

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 2/10 2007 14:17

Det blir nog bra med tiden när alla förstått att klaga på utrustningen är meningslöst.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 3/10 2007 1:12

Det är skillnad på att påpeka brister och att gnälla. Man måste kunna belysa de brister som finns utan att det anses som gnäll
Senast redigerad av 1 JOCKE, redigerad totalt 23 gånger.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/10 2007 11:21

Tompa31 skrev:
Glock 18C skrev:Går Stockholmsbussarna lika långsamt som Skånebussarna?
Lyckades pressa upp den till 140km/h på en flygraka här om veckan. Har dock hört att man lyckats pressa den till 160km/h på motorväg.

//Tompa
Av erfarenhet kan jag säga att det går att komma upp i 160. Ingen större skillnad mellan bensin och diesel. Den stora behållningen i de här bussarna är väghållningen. Jag har många gånger pressat bussen till vad jag trodde var över gränsen, men knappt haft ett enda släpp.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 24/10 2007 13:06

USA-ljudet kommer att tas bort allteftersom de hinner tas in på service. Motorljudet i förarhytten är sjukt högt. Enligt kollegan har han fått upp den i 170km/tim. på V.73.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/10 2007 8:23

Man har lyckats ställa om ljudet, men man hör direkt om de tär en falckare som kommer. skränigt och falskt..

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 5/11 2007 1:58

Jag har en sång om Falck Ambulans som jag fick av en dansk kollega.

"Jeg er en Falckeman som kör en Falckebil, boo baa, boo baa"

Kul! Lär ju går varm i mobilerna i Skåne snart när den distribueras :D
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Pagarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 18/1 2006 0:34

Varför körförbud på VW-bussarna?

Inlägg av Pagarn » 14/12 2007 14:18

Vad är det som gör att Falck Skånes nya VW-bussar inte sätts i trafik? Exakt vad är det som felar?

Är det samma typ av bussar som rullar i Stockholmsområdet (dom med amerikasiréner?!?) Är Stockholmsbussarna felfria eller ser Falck Stockholm och Stockholms Läns Landsting genom fingrarna?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 14/12 2007 18:17

ja du... vart ska vi börja?

I de sista fem som levererats, hade de glömt att flytta bak väggen mellan vårdarhytt och förarhytt. Detta innebär att, om man är över 1,80 lång, får man inte plats. Detta håller på att åtgärdas nu.
De första som levererades var det en hel del galet med... sirener, blåljus, inga sidokrockskydd, elfel mm mm...

Skriv svar