Blodtransport

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Blodtransport

Inlägg av magnus32 » 30/10 2004 15:45

I Uddevalla med omnejd finns det ett bevakningsföretag som kallar sig Team Protection Security..
Dessa människor kör omkring i en bil med blåljus som det står "befälsbil" och "blodtransport" på!
Enligt ett forum på en sida för väktare hävdar företaget att man har tillstånd för detta och att verksamheten bedrivs enbart i Norra Bohuslän?
Enligt uppgifter från flera håll är detta företag inte aukoriserat att utföra varken blodtransporter eller att ha blåljus på bilen!
Det jag undrar är om någon inom sjukvården/ambulansen vet vad detta är för filurer och om dom har något avtal med NU-sjukvården eller dyligt?
De ska även (enligt dem själva) vara godkända för att driva "ambulansverksamhet" ha flera blodtransportbilar samt "befälsbil" som rycker ut om "blodtransportbilarna" får stopp?
Känner någon igen detta?

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Förvirrande?

Inlägg av roadrunner » 30/10 2004 15:56

Jag kollade http://www.teamprotection.se/index.html men blev inte klokare för det. Nån form av väktare/säkerhetstjänst, men det framgår inte om man är auktoriserade av länsstyrelsen. Står inget om blodtransporter eller ambulansverksamhet på hemsidan som fö inte innehåller någon fysisk adress eller email till företaget. Kanske jag tittade på fel ställe? Nån som vet något mer? :?:

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 30/10 2004 16:26

Kolla med Ambulanscentrum, NU-sjukvården. De kanske har pejl på detta?

Länk: http://www.nusjukvarden.se/templates/Page____8431.aspx

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 30/10 2004 16:27

Tjena! Nä det är rätt sida!
Därifrån jag har fått uppgifterna är bla på vaktare.nu.
Man går in på "sök" och skriver Uddevalla. Under filen "insatsstyrka"
debatteras det om företaget (bla blodtransport m.m)
Kolla där om du har tid (ganska många inlägg)
Det verkar som om företaget har ganska många järn i elden (ambulans,blodtransport,ridande väktare m.m)
Det som vore kul att få veta är just om företaget får köra blodtransporter,använda blåljus, vem som i så fall är uppdragsgivare m.m

rebban

Inlägg av rebban » 31/10 2004 12:40

Lättaste är väl att få tag på regnummret på nått av fordonen somhar blåljus och kontakta vägverket för att se om dom har nån form at dispans.
Har läst om dom i andra sammanhang och där stod det att blodtransporterna va skitsnack.


/Roiene

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/10 2004 23:20

Polisen vet nog om inte annat. Kör nån omkring på stan med blåljus så stoppar de dem nog om de inte har rätt till det.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 2/11 2004 1:15

Mig veterligen är det ett företag vid namn Läkartransporter i GBG som fortfarande har avtal med NU sjukvården gällande blod/organtransporter. Detta kan vara ett gammalt avtal, men så har det varit tidigare.

Mvh Patrik

http://www.lakatransporter.se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Blodtransport

Inlägg av AMBASS » 9/11 2004 12:56

magnus32 skrev:I Team Protection Security..
Dessa människor kör omkring i en bil med blåljus som det står "befälsbil" och "blodtransport" på!
color=blue][/color]
Hej!

Om vi ser saken rent juridiskt finns det inget hinder för att någon, ink du själv monterar vad du vill på en bil så länge det är säkert monterat. I Stockholm har vi leverantörer av läsk som ha blåljus! Men du får ej ha dessa inkopplade till en s.k. larmutrustning. Den juridiska definitionen av utryckningsfordon är de fordon som i bilrigistret är upptagna som just utrycningsfordon. Dessa fordon skall ha erforderlig larmutrustning.
I fallet med Team Protection Security kanske det ligger i deras affärsidé att profilera sig på ett sätt som tydliggör deras verksamhetsområden.

Om du vill läsa mer om detta finns vägtrafikförfattningar och lagtexter i VTK (vägtrafikkungörelsen). Men sammanfattningsvis står det alla och envar fritt att montera blå trattar på taket!!

//AMBASS
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Re: Blodtransport

Inlägg av 242tic » 9/11 2004 15:18

AMBASS skrev:Men sammanfattningsvis står det alla och envar fritt att montera blå trattar på taket!!

//AMBASS
Inte riktigt!

I Trafikförordning, 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon, 76 § (SFS 1998:1276) anges vilka ljus som får användas under färd.

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).


I Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar (VVFS 2003:22) återfinns föreskrifterna om utryckningsfordons utrustning:

22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)

4 § Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

23 kap. Larmanordning på utryckningsfordon

Övergripande krav

1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.
Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddningstjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordonet medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.


Sammanfattningvis går det med andra ord inte alls bra för vem som helst att montera blåljus på taket, inte ens om det är utan "tutor".
En tom blå plastkåpa helt utan innehåll skulle möjligtvis passera lagparagraferna men jag tror inte det var det som åsyftades?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Blodtransport

Inlägg av AMBASS » 9/11 2004 16:09

242tic skrev:
AMBASS skrev:Men sammanfattningsvis står det alla och envar fritt att montera blå trattar på taket!!

//AMBASS
Inte riktigt!
FEL FEL FEL!

Du hänvisar till några stycken ur lagtexten vilka inte står i motsats till min tes! Du får montera i stort sett vad du vill på en bil så länge det är säkert monterat. Var finner du stöd för att Uddevalla företaget inte skulle kunna ha blåa strutar eller blå båge på taket??? Det du refererar till rör larmautrustning vilket är en helt annan sak. Larmanordning är inte detsamma som ljuslykta!

Jag är trygg i min ståndpunkt och vad jag vet har inte saken prövats rättsligt då svårigheterna med de olika tolkningsteorierna föreligger. Tyvärr råder en uppfattning om att detta skulle vara sloklara fall där polisen lätt skulle kunna bötfälla de som väljer att ha blåljus på taket. Jag hävdar med stöd av gällande praxis och tolkning av lagtexten att företaget i Udevalla kan köra vidare med blåljus på taket. Möjligen får de montera ner dem vid besiktning. I detta fall kanske de har ett avtal med kommun eller landsting och på detta sätt har tillstånd att nyttja även larmutrustningen.

Man kanske skulle göra som våra Spanska vänner, montera orange ljus på sjukbilarna....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 9/11 2004 17:58

I 76 § (SFS 1998:1276) anges vilka ljus som får användas under färd. Inte endast för larmutrustning, gäller för ALLA!

Endast vitt eller gult ljus får visas vid färd om inte annat föreskrivits för fordonet!
Och annat blinkande ljus än orangegult som varningsanordning får inte heller användas....

Enda undantaget är fordon som är utrustade med larmanordning.

Och läser vi då VVFS 2003:22 ser vi att larmanordning endast får användas av utryckningsfordon! "Blåljus" är en del av "larmanordning".
Ingen får ha enbart blåljus eller enbart tutor. Endast en kombination av båda är tillåten!!!
Och dessutom får ej ljudanordning vara kopplad så att den kan användas utan att blåljusen år i gång. (Gäller ej årsmodell 1978 och tidigare)

Att sen polisen knappt själva vet vilka regler som gäller ibland är en annan femma.....

Och något avtal med kommun eller landsting enbart ger ej tillstånd att nyttja larmanordning. Endast UTRYCKNINGSFORDON får ha larmanordning. Och det är Vägverket som skriver in fordon som Utryckningsfordon i bilregistret. I Förordning om vägtrafikregister, 6 kap. Registrering av fordon, 9 § (SFS 2001:650) framgår vilka fordon som får registreras som utryckningsfordon... Förutom dessa kan Vägverket ge dispens men såna är dom ytterst återhållsamma med.....

Att reglerna är snåriga bekräftas väl av att både räddningstjänst och polis har bilar som EJ är reggade som utryckningsfordon utan det enda som står i regbeviset är "larmanordning".
Att med ett sådant fordon passera exv ett rödljus är ett klart lagbrott och kvalificerar för indragning av körkort eftersom det endast är med utryckningsfordon man kan ta sig den friheten......

I Stockholm har vi ett antal klassiska exempel på detta lagbrott med de fordon med blåljus som tillhör Busslink och Swebus. Samtliga har i sina regbevis inskrivet "larmanordning" men inget av fordonen är registrerade som utryckningsfordon! Vägverket är väl medvetna om dessa fordon men det är Polisens sak att ta itu med problemet och så har ännu inte skett. Inte heller Bilprovningen verkar göra något vid den årligen återkommande kontrollbesiktningen.
Undrar när det kommer att ske? När myndigheterna inte själva sköter sitt jobb blir det inte lättare för dom att påtala fel hos andra.....

Picko
Inlägg: 6
Blev medlem: 9/11 2004 18:17

Inlägg av Picko » 9/11 2004 18:25

Ang. blåljus och vem som får ha..Du får EJ ha blåljus eller strutar som är blå om fordonet inte är upptaget som utryckningsfordon i bilregistret.
Har du det så kan du bli bötfälld för "falsk myndighetsutgivning". Har själv blivit stoppad med komplett larmanordning. Polisen påstod att jag ej hade rätt att ha dessa eftersom fordonet ej var reggat som utryckningsfordon. Talade med min arbgivare om detta. Det visade sig ha blivit fel inmatat vid regbes. av bilprovn. Så allt löste sig och vi slapp böter. Passade på att fråga polisen om det spelade någon roll om dom var inkopplade eller ej. Svaret var glasklart NEJ

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

På min egen bil??

Inlägg av magnus32 » 9/11 2004 19:13

Ambass...menar du att vem som helst kan ha blåljus på sin bil??
Hur många hade haft respekt för blåljuset då?
Jag vet inte hur det är i Stockholm men i landsbygden reagerar folk på blåljus! Eller är det någon med annan erfarenhet??
Att då "pajasar" kör om kring med detta kan ju urholka hela innebörden med blåljus..eller hur?
Om det nu är som du säger måste ju nån lag ändras annars är det ju åt helvete? :twisted:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: På min egen bil??

Inlägg av AMBASS » 9/11 2004 19:39

magnus32 skrev:Ambass...menar du att vem som helst kan ha blåljus på sin bil??
Hur många hade haft respekt för blåljuset då?
Jag vet inte hur det är i Stockholm men i landsbygden reagerar folk på blåljus! Eller är det någon med annan erfarenhet??
Att då "pajasar" kör om kring med detta kan ju urholka hela innebörden med blåljus..eller hur?
Om det nu är som du säger måste ju nån lag ändras annars är det ju åt helvete? :twisted:
Hej Magnus!

Jag redogör bara för det juridiska i denna fråga. Jag håller i sak med om att det är viktigt att kunna skilja fordon från varandra. Låt mig också med "Tydlighet" säga att det jag tagit upp inte gäller inkopplade ljus. Du kan dock ha ljus (lyktor) på taket och således föreställa ett utryckningsfordon, det föreligger dock nyttjandeförbud. I det fall du har ljusen inkopplade kan du på din höjd åka på en ombesiktning. Förstår att detta upprör en del men detta är dagens sanning vare sig ni vill det eller ej!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/11 2004 19:42

Picko skrev:Ang. blåljus och vem som får ha..Du får EJ ha blåljus eller strutar som är blå om fordonet inte är upptaget som utryckningsfordon i bilregistret.
Har du det så kan du bli bötfälld för "falsk myndighetsutgivning". Har själv blivit stoppad med komplett larmanordning. Polisen påstod att jag ej hade rätt att ha dessa eftersom fordonet ej var reggat som utryckningsfordon. Talade med min arbgivare om detta. Det visade sig ha blivit fel inmatat vid regbes. av bilprovn. Så allt löste sig och vi slapp böter. Passade på att fråga polisen om det spelade någon roll om dom var inkopplade eller ej. Svaret var glasklart NEJ
Intressant tolkning! Inget uppsåt från din sida! Ej heller tolkningsföreträde för polisen! På sin höjd ombesiktning. Beträffande bötfälld för "falsk myndighetsutgivning" har jag aldrig hört den termen i någon lagtexs som syftar på fordonstrafik. Referera gärna till aktuellt lagrum!
Blood Will Tell

Låst