Miljöanpassad ambulans
Moderator: Wernvik
Miljöanpassad ambulans
Dagens Nyheter rapporterar idag att landstingets ambulansbolag i Stockholm, AISAB, har beställt en "grön" biogasdriven ambulans.
Vad är det för fabrikat och modell det handlar om? Någon som vet?
Vad är det för fabrikat och modell det handlar om? Någon som vet?
- Killeisthlm
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16/7 2004 12:42
- Ort: Stockholm
Jaaa.
Har de kollat hur funktionaliteten har varit på de biogasfordon som redan finns i trafik?
De biogasbilar vi har är det nästan konstant strul med samt att det finns allt för få tankningsställen.
Har de kollat hur funktionaliteten har varit på de biogasfordon som redan finns i trafik?
De biogasbilar vi har är det nästan konstant strul med samt att det finns allt för få tankningsställen.
Senast redigerad av 1 Killeisthlm, redigerad totalt 26 gånger.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
Re: Miljöanpassad ambulans
Det är en MB Sprinter 315 (NGT) som byggs av Euro-Lans AB. Planeras att gå i drift till våren 2009, oklart vilken station än så länge och om det blir dygns eller dagbil.Pagarn skrev:Dagens Nyheter rapporterar idag att landstingets ambulansbolag i Stockholm, AISAB, har beställt en "grön" biogasdriven ambulans.
Vad är det för fabrikat och modell det handlar om? Någon som vet?
Exempelvis så är inredningen miljöanpassad , lim som är fritt från lösningsmedel, isolering utan miljöfarliga ämnen, biogasdriven, dubbbfria däck utan skadliga HA-oljor , aerodynamisk larmbåge , och lite annat smått och gått. Sedan skall detta utvärderas och analyseras så får vi se om det uppfyller miljökraven vi har ställt och om det kan vara något att ha som Ambulans.
Kenneth.
Aisab/City
Vem är först egentligen. Samariten slår sig för bröstet på sin hemsida och påstår att dom varit pådrivande i detta projekt och att dom kommer vara först med denna ambulans. Nu kommer AISAB och säger samma sak. Samariten som på samma sida säger att det är för personalens arbetsmiljö som man nu kör nissan ambulanser som är stora där bak. Fråga personalen om arbetsmiljön med buller och etc är bra. Varför säger dom inte som det är, det är billigt..
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Samariten är ett skitbolag.. Att de ens pratar om arbetsmiljö är ett skämt.. Personalen ska köra larmkörning i sveriges hårdast trafikerade vägsystem, i en bil som växlas manuellt samtidigt som man ska prata i radio med SOS och vara lyhörd för om patientens tillstånd förändras.. Att sedan prata om arbetsmiljö få mig att se rött!
Ja, det var intressant!dollar skrev:Vem är först egentligen. Samariten slår sig för bröstet på sin hemsida och påstår att dom varit pådrivande i detta projekt och att dom kommer vara först med denna ambulans. Nu kommer AISAB och säger samma sak. Samariten som på samma sida säger att det är för personalens arbetsmiljö som man nu kör nissan ambulanser som är stora där bak. Fråga personalen om arbetsmiljön med buller och etc är bra. Varför säger dom inte som det är, det är billigt..
I Samaritens tidning som går att läsa på hemsidan står på sid 8:
Samt längre ner i samma artikel:Sveriges, och kanske Europas, första gasdrivna ambulanser är beställda och kommer att tas i drift under hösten
Och i Dagens Medicin kan man läsa:Med en akutbil och två ambulanser som drivs av biogas tar Samariten Ambulans täten inom svensk ambulanssjukvård vad gäller miljöpåverkan
www.samariten-ambulans.seStockholms läns landsting har tagit fram Sveriges första miljöanpassade ambulans. Enligt planerna ska den börja användas nästa vår.Den nya biogasdrivna ambulansen har utvecklats inom ramarna för projektet Grön ambulans, som är ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och det landstingsägda bolaget Ambulanssjukvården i Storstockholm AB, Aisab.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml
Så frågan kvarstår - vem är först egentligen?
Ja du nicklas, i detta fall håller jag med dig. Det är inte speciellt hög kvalitet eller. Sen att man är kvalitetssäkrade verkar inte betyda mer än att man kan stämpla alla dokument med nummer och att allt skall vara skrivet på papper, detta vet jag sedan många tidigare arbetsplatser jag varit på. hur samariten står sig där vet jag inte men varför de skulle vara bättre än andra vet jag inte. Bra däremot att dom är snabba på att hoppa på miljötrenden, men var skall dom tanka och får den framföras på gas på larm till skillnad från deras akutbil?
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Isidor;
Hur menar du att man ska hjälpas åt? Ska sköterskan som vårdar växla bilen eller vad tycker du?
Att ha en akutbil som är miljöanpassad är väl inget märkvärdigt? Det är ju en en helt vanlig bil, förövrigt högsta chefens gamla bil som såldes till överpris till det egna företaget. Sedan att den väldigt ofta är trasig är en annan sak.
Hur menar du att man ska hjälpas åt? Ska sköterskan som vårdar växla bilen eller vad tycker du?
Att ha en akutbil som är miljöanpassad är väl inget märkvärdigt? Det är ju en en helt vanlig bil, förövrigt högsta chefens gamla bil som såldes till överpris till det egna företaget. Sedan att den väldigt ofta är trasig är en annan sak.
Miljöanpassning
Det klingar lite illa att hela Aisab delegationen FLÖG till åre istället för att ta det miljövänliga tåget!
"Det man spar på ambulansen spyr man ut genom att flyga"
Miljömedvetna???
SLL i ett nötskal
"Det man spar på ambulansen spyr man ut genom att flyga"
Miljömedvetna???
SLL i ett nötskal
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Horn i sidan eller inte - OM det nu var så att AISAB flög till Åre, så är det ju inte riktigt i linje med företagets miljöpolicy. Sedan går det ju att diskutera flygets globala miljöpåverkan, men helt klart är ju att tåget är det miljövänligare alternativet.
Det kan ju förstås ha funnits andra godtagbara anledningar för AISAB att välja flyget, tex tidsbrist eller ekonomi. Men har man en miljöpolicy så har man...
Men åter till topic: Vem är(var) egentligen först med en "grön ambulans? Samriten eller AISAB?
Samariten hävdar ju på sin hemsida att deras miljöambulans kommer att driftsättas nu till hösten, AISAB pratar om driftstart våren 2009.
Det lär väl göra Samariten till 1:a i de flestas ögon antar jag?
Det kan ju förstås ha funnits andra godtagbara anledningar för AISAB att välja flyget, tex tidsbrist eller ekonomi. Men har man en miljöpolicy så har man...
Men åter till topic: Vem är(var) egentligen först med en "grön ambulans? Samriten eller AISAB?
Samariten hävdar ju på sin hemsida att deras miljöambulans kommer att driftsättas nu till hösten, AISAB pratar om driftstart våren 2009.
Det lär väl göra Samariten till 1:a i de flestas ögon antar jag?