Sida 2 av 6

Postat: 9/12 2008 17:31
av ThomasBe
grelle skrev:Fick den inte ha den första rampen eller ?

Synd den verkade vass!
Bilderna och filmen som postades i början av den här tråden visar hur den ser ut efter att varningsteknik fick gå lös på den. En klar förbättring tycker jag.

Postat: 9/12 2008 17:34
av D_skalis
grelle skrev:Fick den inte ha den första rampen eller ?

Synd den verkade vass!
Om jag har har fattat det rätt så blev det efter vissa önskemål så att man bland annat bytte båge.

/David

Postat: 9/12 2008 23:36
av prehospital
peder skrev:Ang PHAT

Det hade kunnat bli en fantastiskt bra prehospital organisation om det inte vore för att ledningen i KAMBER föraktade och förkastade ambulanspersonalens kunskap. Den enda yrkesgruppen som anses kompetent nog att ta ansvar är just PHAT-läkaren. Synd!
Är det någon som förstår varför KAMBER-Skånes medicinska enhet har denna negativa syn på sina medarbetare? Chefläkaren är tillika FLISA:s ordförande. Har FLISA samma negativa syn på ambulanspersonal?

Postat: 10/12 2008 15:23
av rebban
grelle skrev:Fick den inte ha den första rampen eller ?

Synd den verkade vass!
Sett den fösta rampen irl och även den nya.
Den nya är betydligt bättre ljus i både i dagsljus och på natten..
Sen hade den gamla rampen endast hörnblixtarna bakåt vilket i mina ögon är en katastrof om dom måste ställa upp sig lite illa på tex en trafikolycka..

Nu är det bra ljus åt alla håll..

Postat: 10/12 2008 19:08
av grelle
Ok, dåså, jag tyckte den första såg strået vassare ut än den andra...

Postat: 11/12 2008 0:55
av rebban
grelle skrev:Ok, dåså, jag tyckte den första såg strået vassare ut än den andra...
Man kan luras av utsendet men diodrampen är sjukt bra ljus i.

Postat: 26/12 2008 12:53
av emergency911
Inlägget raderat då det finns i flera trådar på forumet.

--------------------------
Wernvik
Moderator

Postat: 3/1 2009 18:47
av johnjohn
Om jag har förstått det hela rätt så dras A991 på samma kriterier som A993 och A995 då undrar jag om behovet av tre (3) akutilar finns i sthlm.

Mina år inom ambulansen i sthlm. säger att det inte behövs. Om man sedan läser i de 72 sidiga dokumentet kring A991 så står det att den resursen inte skall användas till bl.a. receptförskrivning, primära bedömningsuppdrag, primära dödsförklaringar och utfärdande av dödsorsaksintyg.

Receptförskrivning vore väl skitbra så slipper alla som tar sig till akuten för att få en måbratablett ta sig till akuten och vips så har vi kortat köerna ordentligt.

Primär bedömning skall ej göras av läkare utan av ssk i amb. då duger man tydligen helt plötsligt.

Ska man vänta på läkarbilen i Nynäs, Södertälje, Märsta, Norrtälje, Hallstavik?

Jag röstar för att ta bort samtliga akutbilar och införa tvåbilslarm när det anses behövas.

Postat: 4/1 2009 14:56
av Isidor
troligen har väl sthlm gjort samma miss som kamber gjorde i skåne.

Man kan nog inte bedriva en läkarbilsverksamhet på enbart akuta ärenden. det kostar mer än det smakar.

Postat: 8/1 2009 22:26
av johnjohn
Häromdagen drogs A908, A995 OCH A991 på samma jobb. Alltså två ledningsbilar och EN som kan ta patient och vi jobbar för tredje part, pyttsan vilket riktigt skitsnack. Avskaffa akutbilar, läkarbilar NU!!!

Postat: 10/1 2009 13:18
av Isidor
Nu förtäljer ju inte din historia vad ärendet gällde, men extra händer kan ju ibland vara guld värda. I detta fallet var de väl det mest pga priset!

Postat: 10/1 2009 18:11
av Niklas Karlsson
Hörde du bara utlarmningen? Kan ju redan ha funnits resurser på plats?

Postat: 11/1 2009 22:07
av johnjohn
Det rörde sig om ett haverilarm.

Postat: 12/1 2009 11:20
av Florence
Nu uttalar jag mig utan vetskap om vad larmet egentligen var annat än att uppgiftslämnaren i tråden uppgav haverilarm.

När jag hör ordet haverilarm går mina tankegångar, flyg/båt --> många människor och/eller svår terräng --> lång tid ute på skadeplats och/eller många enheter som ska samverka --> större ledningsbehov och/eller svårare ingrepp kan behöva göras på grund av den långa tiden det kan ta att få ut människor från ett havererat flyg/båt/helikopter.

Svårt att göra en mindmap såhär, men hoppas tankarna kom fram.
För sedan så ska vi ju tänka på att såhär i efterhand kanske vi vet vad det var för något men visste SOS-operatören det som fick samtalet?

Bättre att vara säker och larma mer för att sedan kalla tillbaka när man vet vad det gäller för något. (Enligt min åsikt)

Postat: 12/1 2009 16:42
av Brosan
Om jag läst medierna rätt så kan det röra sig om den Helikopter som karshade strax utanför landningsbanan vid arlanda den 9 jan