s80 svagheter m.m

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 15/1 2005 7:13

Då kan det stämma som dom säger att det inte går att montera ngt på taket, utan då får man rikta in sig på att få så bra ljus i backspeglar m.m t ex whelens nya super LED är kanon sett dom på profiles nya volkswagen t5. Och extraljus med bra tryck i grillen! Ha en bra helg!!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/1 2005 11:26

Antennerna då?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/1 2005 22:21

micke skrev:Då kan det stämma som dom säger att det inte går att montera ngt på taket, utan då får man rikta in sig på att få så bra ljus i backspeglar m.m t ex whelens nya super LED är kanon sett dom på profiles nya volkswagen t5. Och extraljus med bra tryck i grillen! Ha en bra helg!!
Vad jag har sett av moderna ambulanser så har de fullgott blåljus framåt, även S80. Det är doch bakåt och åt sidorna som det är katastrofalt dåligt, plus att man förlorar den svepande effekt som rotljus ger, vilket är väldigt effektivt eftersom det ger sken på mycket runtomkring bilen i mörker. Det kan exempelvis vara mycket effektivt om man står makom en skymd kurva, för då kan ett rotljus ge sken på träden på motstående sida vägan vilket gör att trafiken kan upptäcka blåljusen tidigare. Är ni med på vad jag menar är den stora fördelen med rotljus?

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 19/1 2005 10:40

Jovisst men dilemmat är ju att det inte går...Enligt tillverkarnagår det inte att få rot ljus på taket utan då får man ju gilla läget?! eller så får man bygga på med led belysning runt om så gott det går....Att montera antenner på taket är ju ingen belastning varken vikt eller luftmotstånd så det är nog därför det går. Kämpa på ,ha det bra därute,............

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Svagheter S80

Inlägg av berhan » 19/1 2005 13:23

Det har varit stora problem med mottagningen för radio och mobitex. Problemet är ljust kompositmaterialet i sjukhytten. Jordplanet i kompositmaterialt är inte tillräckligt för bra mottagning. På chevorna har man löst det genom att sätta dessa antenner på själva bilens chassi precis framför kanten till skåpet. På S 80 vet jag inte riktigt hur man löst problemet. Kanske sitter antennerna på framskärmarnas överkant?. Höjden på bilen med antennerna på blir väldigt hög, med stort slitage av antenner som följd.

Patrick

Inlägg av Patrick » 14/6 2005 11:27

Varför installerar inte Nilssons på mer OCH bättre *betonat* blåljus? Hur kan S80:n ha en så dålig svängradie?

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/6 2005 12:12

Patrick skrev:Hur kan S80:n ha en så dålig svängradie?
Byggandet av en ambulans går till enligt följande.
1. köp en ny volvo.
2. Dela den på mitten.
3. Svetsa in en förlängning där du delat den.
4. Bygg på vårdhytt och lacka den läckert gul.
Svårare än så är det inte.
Problemet blir ju att det inte funnits någon Volvo sedan 900-serien med god svängradie, lägg då på att bilen blir en bra bit längre så förstår du nog själv varför det blir så. Dessutom så är ju vissa S80 AWD-modeller vilket ytterligare försämrar svängradien.

Patrick

Inlägg av Patrick » 14/6 2005 22:30

Tack för de svaret.. vart fick du tag på den informartionen? Vet du kanske varför just S80:ns blåljus lyser så dåligt? Finns det nån från värmland här? :lol:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 14/6 2005 23:37

Enligt vår ansvarige för ambulansupphandlingen får man montera saftblandare på taket på nya MB270. Någon som har hört nått nytt om det? Vidare vet jag inte om det rullar några nya MB270 på vägarna. Har hört rykten att de inte blir typgodkända. Vi valde Viton för att få en ny ambulans i tid = att annars avsatta pengar för ambulansinköp skulle försvinna!

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/6 2005 11:14

Patrick: Jag och hela min familj kör Volvo, så det med svängradien är erfarenhetsbaserat. Det andra lärde jag mig under ett studiebesök på fabriken i Laholm.
Jag tror inte att lysena på S80 lyser sämre än de på äldre volvomodeller. Däremot så är de av en ny typ. Vad jag vet är de enda roterande blåljusena i den stora kåpan ovanför förarhytten. Och det innebär att rotationen på ljuset i princip bara ger ett blink framåt. De äldre bilarna får ju ett svepande blått sken som ett fyrtorn. Med två sådana blandare på taket så sveper ju blåljus fram överallting runt bilen. Detta innebär att om den kör inne i stan så får man blåljus på husväggar runt bilen vilket gör att detta syns innnan den står mitt i en korsning. På S80 får man inte samma svepande effekt vilket ger sämre synlighet.
På landsväg tycker jag S80 syns tydligt nog så länge den kör med blåljusen på. Utan blink kan man dock lätt förväxla den med en av kungliga trumpetverkets renaulter på lite avstånd.

Patrick

Inlägg av Patrick » 15/6 2005 17:34

Tack för de svaret Lipton.

Patrick

Inlägg av Patrick » 15/6 2005 17:35

har ett läckert system på en egen designad ramp..
Senast redigerad av 1 Patrick, redigerad totalt 15 gånger.

Framtidsmål

drar

Inlägg av Framtidsmål » 16/6 2005 17:21

Har för mig att chevorna drar ca3-4liter i normal hastighet.....

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 17/6 2005 6:30

Patrick skrev:Varför installerar inte Nilssons på mer OCH bättre *betonat* blåljus? Hur kan S80:n ha en så dålig svängradie?
Alla framhjulsdrivna bilar har sämre svängradie än bakhjulsdrivna. AWD gör det ännu sämre.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Patrick

Inlägg av Patrick » 22/6 2005 22:30

Jag har en fråga! Den hör säkerligen inte till detta ämne men jag hittar inget lämpligare ställe.. I vilka fall/omständigheter ska man använda vilken ton; Hi-Lo och Yelp? Nån erfaren som kanske vet svaret? Jag vore tacksam om jag fick veta svaret!!

MVH Patrick!

Skriv svar