s80 svagheter m.m
Moderator: Wernvik
Vad jag har sett av moderna ambulanser så har de fullgott blåljus framåt, även S80. Det är doch bakåt och åt sidorna som det är katastrofalt dåligt, plus att man förlorar den svepande effekt som rotljus ger, vilket är väldigt effektivt eftersom det ger sken på mycket runtomkring bilen i mörker. Det kan exempelvis vara mycket effektivt om man står makom en skymd kurva, för då kan ett rotljus ge sken på träden på motstående sida vägan vilket gör att trafiken kan upptäcka blåljusen tidigare. Är ni med på vad jag menar är den stora fördelen med rotljus?micke skrev:Då kan det stämma som dom säger att det inte går att montera ngt på taket, utan då får man rikta in sig på att få så bra ljus i backspeglar m.m t ex whelens nya super LED är kanon sett dom på profiles nya volkswagen t5. Och extraljus med bra tryck i grillen! Ha en bra helg!!
Jovisst men dilemmat är ju att det inte går...Enligt tillverkarnagår det inte att få rot ljus på taket utan då får man ju gilla läget?! eller så får man bygga på med led belysning runt om så gott det går....Att montera antenner på taket är ju ingen belastning varken vikt eller luftmotstånd så det är nog därför det går. Kämpa på ,ha det bra därute,............
Svagheter S80
Det har varit stora problem med mottagningen för radio och mobitex. Problemet är ljust kompositmaterialet i sjukhytten. Jordplanet i kompositmaterialt är inte tillräckligt för bra mottagning. På chevorna har man löst det genom att sätta dessa antenner på själva bilens chassi precis framför kanten till skåpet. På S 80 vet jag inte riktigt hur man löst problemet. Kanske sitter antennerna på framskärmarnas överkant?. Höjden på bilen med antennerna på blir väldigt hög, med stort slitage av antenner som följd.
Byggandet av en ambulans går till enligt följande.Patrick skrev:Hur kan S80:n ha en så dålig svängradie?
1. köp en ny volvo.
2. Dela den på mitten.
3. Svetsa in en förlängning där du delat den.
4. Bygg på vårdhytt och lacka den läckert gul.
Svårare än så är det inte.
Problemet blir ju att det inte funnits någon Volvo sedan 900-serien med god svängradie, lägg då på att bilen blir en bra bit längre så förstår du nog själv varför det blir så. Dessutom så är ju vissa S80 AWD-modeller vilket ytterligare försämrar svängradien.
Enligt vår ansvarige för ambulansupphandlingen får man montera saftblandare på taket på nya MB270. Någon som har hört nått nytt om det? Vidare vet jag inte om det rullar några nya MB270 på vägarna. Har hört rykten att de inte blir typgodkända. Vi valde Viton för att få en ny ambulans i tid = att annars avsatta pengar för ambulansinköp skulle försvinna!
Patrick: Jag och hela min familj kör Volvo, så det med svängradien är erfarenhetsbaserat. Det andra lärde jag mig under ett studiebesök på fabriken i Laholm.
Jag tror inte att lysena på S80 lyser sämre än de på äldre volvomodeller. Däremot så är de av en ny typ. Vad jag vet är de enda roterande blåljusena i den stora kåpan ovanför förarhytten. Och det innebär att rotationen på ljuset i princip bara ger ett blink framåt. De äldre bilarna får ju ett svepande blått sken som ett fyrtorn. Med två sådana blandare på taket så sveper ju blåljus fram överallting runt bilen. Detta innebär att om den kör inne i stan så får man blåljus på husväggar runt bilen vilket gör att detta syns innnan den står mitt i en korsning. På S80 får man inte samma svepande effekt vilket ger sämre synlighet.
På landsväg tycker jag S80 syns tydligt nog så länge den kör med blåljusen på. Utan blink kan man dock lätt förväxla den med en av kungliga trumpetverkets renaulter på lite avstånd.
Jag tror inte att lysena på S80 lyser sämre än de på äldre volvomodeller. Däremot så är de av en ny typ. Vad jag vet är de enda roterande blåljusena i den stora kåpan ovanför förarhytten. Och det innebär att rotationen på ljuset i princip bara ger ett blink framåt. De äldre bilarna får ju ett svepande blått sken som ett fyrtorn. Med två sådana blandare på taket så sveper ju blåljus fram överallting runt bilen. Detta innebär att om den kör inne i stan så får man blåljus på husväggar runt bilen vilket gör att detta syns innnan den står mitt i en korsning. På S80 får man inte samma svepande effekt vilket ger sämre synlighet.
På landsväg tycker jag S80 syns tydligt nog så länge den kör med blåljusen på. Utan blink kan man dock lätt förväxla den med en av kungliga trumpetverkets renaulter på lite avstånd.